Als het goed is vertelt je sporthorloge wel of je tegenwoordig sneller bent dan voorheen. Je kan het zien aan je loopjes en de gemiddelde snelheid die je daarbij haalt. Maar door regelmatig een test te doen. Elke maand of twee maanden weer dezelfde test. Dan krijg je veel meer inzicht in het resultaat van je arbeid.

Dit weekend ga ik weer een van mijn favoriete trainingen geven. Ik train wekelijks verschillende groepen en die van zaterdag is extra uitdagend.  In de groep zit een enorm verschil aan niveau. Sommigen van hen zijn erg langzaam, anderen erg snel. Er zijn lopers van de lange afstand en een paar van het kortere werk. De uitdaging voor mij is een training te bedenken waar iedereen wat aan heeft.

 

Samen met je hardloopgroep

De training die ik ze deze zaterdag geef, is een test. We doen hem eens in de zoveel weken. Het is uitdagend en vraagt je alles te geven. Het is een individuele training die je toch samen uitvoert. Perfect geschikt voor een groep zoals mijn zaterdaggroep, maar ook voor een clubje vriendinnen die wel eens samen traint. Loop je zelf wel eens samen met een groepje. Train je naar een doel toe en wil je weten of je vorderingen maakt? Dan is dit zeker een training om een keer te proberen.

Het doel van de training is om te zien of je sneller bent geworden ten opzichte van de keer daarvoor. Wij doen in de weken tussen deze training in veel gerichte trainingen. Techniek, intervallen en andere oefeningen om je snelheid te verhogen. En dan eens in de zoveel tijd doen we de test.

 

15 minuten wedstrijdtempo

We lopen rustig in op het tempo van de langzaamste loper. Dan – op een vast punt – krijgt iedereen dezelfde opdracht: 15 minuten hardlopen in wedstrijdtempo, dan omdraaien en in hetzelfde tempo terug.
Deze training is leuk omdat we het steeds op hetzelfde stukje weg doen. Ik merk dat ik altijd nog precies weet tot hoe ver ik ben gekomen de vorige keer en vooral hoe ik me daar bij voelde. De uitdaging zit hem er in om of verder te lopen dan de vorige keer of even ver maar dan met een beter gevoel.

 

Voor elke hardloper

Maar voor de groep is het leuk omdat het – ondanks dat iedereen echt zijn eigen uitdaging loopt – enorm verbroedert. Allemaal geven we alles en doen we ons best, maar tempoverschillen doen er niet toe. In het eerste deel lopen de langzamere lopers achteraan, in het tweede deel vooraan. Dit geeft de snelste lopers ene goede haas voor de terugweg en de langzamere lopers het gevoel dat ze ook echt in de groep lopen in plaats van achteraan te bungelen.

Meestal zijn we op hetzelfde punt allemaal weer bij elkaar en compleet als groep. Dan lopen we met een klein lusje rustig uit en kletsen we wat.

Dat gesprek gaat altijd hetzelfde. Hoe ver ben je gekomen? Was het verder dan de vorige keer? Ging het lekker? Ik heb met dit loopje mogen ervaren hoe beginnende lopers hun eerste 30 minuten in een keer liepen, terwijl gevorderde lopers hun snelste tijd neerzetten. Echt leuk om te doen. Eens in de zes weken bijvoorbeeld.

 

Meer lezen over training: Als je traint voor een specifiek doel is balans belangrijk. Helemaal als je een druk leven hebt. Lees dit blog over sport en stress eens
Veel trainen voel je in je lijf. Maar is spierpijn na training eigenlijk wel goed?

Vergeet ons niet te volgen op Instagramyoutube en Facebook voor meer updates, foto’s, trainingsfilmpjes en vlogs. En natuurlijk onze Stoere Vrouwen Sporten Facebookgroep waar we elkaar motiveren, inspireren en onze eigen updates delen.

La Rocha – Coral Pink hardlooplegging

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.