Zien en gezien worden. Enorm belangrijk tijdens je trainingsrondje, het is een deel van je veiligheid. Met deze tips – zoals de lampjes van Nathan of de Asics Lite-show collectie – loop je niet meer ongezien voorbij.

 

Tegen het verkeer in hardlopen

Moet je als hardloper nou aan de rechterkant of linkerkant van de weg lopen? Wettelijk maakt het geen bal uit, aan beide kanten zit je goed. Maar in het donker is er voor je veiligheid wel een verschil. Door tegen het verkeer in te lopen, zie je het naderen en kan je reageren. Tegen het verkeer in lopen heeft een nadeel, de lampen van de auto’s schijnen in je gezicht. Maar doordat je kan reageren, ben je voor je veiligheid niet meer afhankelijk van de oplettendheid van de automobilist. Je ziet de auto van verre komen en kan besluiten iets meer in de berm of op de stoep te gaan lopen. Vooral als je graag loopt met muziek of wat donkere kleding draagt, is het verstandig dit te doen.

 

De gele verlichtingsarmband

‘s Avonds, als we op de Hollandse polderwegen trainen, dragen we lampjes. Dat zorgt er voor dat we veilig zijn omdat automobilisten ons goed zien. Vaak zie ik hardlopers die alleen maar zo’n geel bandje met van die rode ledjes dragen. Handig en goedkoop, dat zijn ze. Veilig zijn ze alleen niet. Het gele materiaal is reflecterend en de lampjes geven een beetje licht, maar niet voldoende. Het licht moet feller zijn en de reflecterende delen mogen veel groter. Als je echt gezien wilt worden, draag je lichte kleding met reflecterend materiaal én lampjes. En wist je dat je er goed aan doet om niet alleen een lampje om je arm te dragen? Je benen bewegen de hele tijd, een goed lampje om je enkel valt extra op.

 

Reflecterende hardloopschoenen

Voorheen was zo’n fluoriscerend hesje de enige optie. Die waren niet allemaal even mooi. In zo’n hesje was je misschien wel zichtbaar, maar zag je er wel uit als een rennende wegwerker. Gelukkig maken steeds meer merken kleding met extra reflectie. Een goed voorbeeld zijn de tights van Nike. Deze Flash tights hebben extra reflecterende elementen. Vorig jaar bestond dat uit strepen in de breedte en dit jaar zijn het grafische patronen.

Asics maakt al jaren een speciale wintercollectie die ze de Lite-Show noemen. Zowel in de kleding als in de schoenen is hysterisch veel reflecterend materiaal verwerkt. Vooral de schoenen vind ik opvallend. Als het licht van een auto daar op schijnt lichten ze enorm op. Alsof er bliksem uit je voeten komt.

Niet alle schoenen van Asics worden in de Lite-Show variant gemaakt, de bekendste modellen wel. Helaas is de Lite-Show collectie niet overal verkrijgbaar, maar online bij onze partner All4running zag ik deze collectie wel. Je kunt natuurlijk ook even naar de Asics Store in Amsterdam gaan. Die ligt vlak naast het Vondelpark en ze hebben er kluisjes en douches. Dus als je wil kun je meteen je nieuw gekochte schoenen uitproberen.

 

Kies je route

Waar je ook woont, er is altijd een weg die net even veiliger is. Vooral in Nederland. Een weg met een fietspad ernaast of eentje met een brede berm. Of misschien een weg waar net wat meer verlichting is. Mijn tip: vind die weg overdag al en kies ervoor daar te lopen als je ‘s avonds traint. Sowieso is dat handig, want dan weet het thuisfront waar je zo ongeveer bent.

 

Goede hardlooplampjes

Ik heb het afgelopen jaar met zo’n groene LED-band gelopen. Die geeft zulk sterk licht dat ik zelf bijna net zo groen oog als het lampje. Ik denk dat die van MKC het best zichtbare hardlooplampje van het moment is. Je begrijpt dat ik iedereen deze groene LED-band aan kan raden. Tenminste, tot voor kort, want ik probeerde pas twee lampjes van Nathan uit.

De eerste – de Nathan Lightbender – ziet er hetzelfde uit als mijn groene, maar is net even beter. Te beginnen met de kleur van het licht, want die kun je met een druk op de knop veranderen. En – heel belangrijk – het model van Nathan werkt niet op batterijen. Je kunt het lampje opladen met USB. Ofwel: overdag in je computer en ‘s avonds vanuit je werk naar huis rennen is een optie. En je hebt niet dat het licht langzaamaan zwakker wordt omdat je batterij bijna leeg is. Na elke run laad je hem op en is het licht perfect. Voor dit gemak betaal je wel een paar euro meer. Maar dat heb ik er wel voor over. Alles beter dan de stad in moeten en een winkel te vinden die precies het goede batterijtje heeft. Houd ik niet van, vind ik gedoe.

 

Echte hardloopverlichting

Een ander lampje van Nathan heb ik ook maar meteen uitgeprobeerd. Dat is de Nathan Orion Strobe Light die er niet alleen voor zorgt dat anderen je kunnen zien, maar dat de weg voor je ook goed verlicht wordt. Zo kun je in het donker lopen op wegen die je anders misschien niet zou kiezen. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je een kuil of andere oneffenheid niet ziet en je enkel verzwikt. Met dit goed zichtbare hardlooplampje ben ik over een hele donkere weg buiten de stad gegaan. Hoewel de wereld om me heen pikkedonker was, zag ik toch mooi nog wat van de weg. Een echte aanrader voor Rhodé bijvoorbeeld. Zij traint ‘s avonds na haar werk en loopt langere afstanden dan ik. Haar rondjes gaan over boerenwegen waar het ‘s avonds echt heel donker is.

Net als het andere Nathan lampje is deze USB oplaadbaar en je kunt hem ook gebruiken op de fiets. Er zijn verschillende licht-opties zoals wit licht wat heel fel is, een rood lampje en allebei. De prijs van dit mooie ding? Hij kost nu nog maar €24,95 bij Futurumshop. Dat is wel een OP=OP prijs, dus je moet wel snel zijn als je hem wilt.

 

 

Plan je trainingen

Welke afstand we ook lopen, allemaal hebben we verschillende trainingen in onze week. Veel lopers plannen hun duurloop in het weekend, zodat ze kunnen lopen in daglicht. Door de weeks doen ze het kortere werk, zoals intervallen. Ik vind het altijd leuk om een straathoeken intervaltraining te doen. Bij elke straathoek wissel je tempo. Daardoor loop je soms een lange straat snel en dan weer eentje langzaam. Door deze training zigzaggend door de buurt te doen, train je de hele tijd op goed verlichte wegen. Een andere leuke optie is een woord of vorm te rennen in je eigen buurt. Door je gps horloge mee te nemen, maak je een kaartje, doe dat maar eens in wisselende tempo’s door je buurt. Vorig jaar was het een trend, de meest opvallende was de piemel die over het hele internet ging.

 

Veel plezier met je ronde in het donker!

Liefs, Rose

Zowel FuturumshopAll4Running als Bol.com zijn partners van Stoere Vrouwen Sporten. Dat betekent dat als je via de linkjes op onze site iets bij hen koopt, wij een klein percentage van het aankoopbedrag krijgen. Daar houden wij de site van draaiende. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, alle kleine beetje helpen ons echt!

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en Youtube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment
  1. Mijn favoriete item voor in het donker: de run light van Kalenji! Verkrijgbaar bij Decathlon (http://www.decathlon.nl/run-light-id_828342.html).
    Zowel van voor als achter ben je goed zichtbaar en de weg voor je wordt goed verlicht (erg handig als je zoals ik veel in de onverlichte polder loopt). Extra bonus (in mijn geval): je kan gelijk controleren/trainen om je bovenlichaam stiller te houden tijdens het lopen ☺️

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.