hardlopers die trainen in een groep

In onze Facebookgroep voor sportvrouwen zagen we pas een discussie over wandelen tijdens het hardlopen. Gestart door een vrouw die even niet zo lekker aan het sporten was en de wandelpauzes tijdens het hardlopen gebruikte om toch lekker sportief bezig te zijn. Over wandelen tijdens het hardlopen verschillen de meningen. Veel hardlopers zien het als een zwakte, maar is dat wel zo?

Als je aan hardlopen doet, wil je natuurlijk niet wandelen. Tenminste, ik heb daar een handje van. Ik vind wandelpauzes in de bebouwde kom geen succes bijvoorbeeld. Dan ben ik die mevrouw van veertig plus in strak lycra die… wandelt. Dat dat een ego kwestie is, weet ik ook wel. Maar ook buiten de bebouwde kom wandel ik liever niet. Ik wil hardlopen, lekker in mijn ritme met stiekem een beetje het gevoel dat ik vlieg. Toch is een wandelpauze zo slecht nog niet.

 

Waarom moeten beginnende hardlopers wandelen?

Bij mensen die beginnen met hardlopen adviseer ik vaak dat ze een paar weken voordat ze daadwerkelijk aan hun beginnersschema beginnen al gaan wandelen. Drie keer per week, zoals ze ook met hun hardloopschema doen. Door dit te doen voer je de belasting rustig op en kan je lijf wennen. Maar ook stap je al in je trainingsritme voordat je begint met hardlopen.

>>Vergeet dit niet tijdens je training voor een hardloopwedstrijd

Voor de beginnende hardloper is een wandelpauze niet alleen functioneel, het is ook een vorm van bescherming. Met een beginnersschema en minutenblokjes laat je je lichaam rustig wennen aan de inspanning van hardlopen. Conditioneel kan je het misschien al wel, maar je spieren en gewrichten hebben meer tijd nodig.

>>Hoe hard loopt de gemiddelde hardloper

Wist je dat die wel tussen de 3 tot 9 maanden nodig hebben om te wennen aan de belasting van het hardlopen? En dat heel veel mensen die tussen de 7 tot 12 maanden hardlopen met blessures te maken krijgen? Vaak zijn ze dan aan het uitbouwen naar een grotere afstand of zijn ze meer gaan lopen voordat hun lijf het aankon.

 

Waarom wandelen tijdens het hardlopen?

Loop je al langer hard en wil je trainen voor een langere afstand, dan is het mogelijk dat er in je schema wandelpauzes voorkomen. Zelfs al kan je 5km aan één stuk lopen. Deze wandelpauzes tijdens het hardlopen zorgen ervoor dat je spieren minder snel verzuren en dat je reserves minder snel opgaan. Hierdoor kan je het fysiek langer volhouden. Maar ook mentaal doet het wat. Train je van 5km naar 10 en staat er een training van 45 minuten op het programma waarbij je drie blokken van 15 minuten loopt, klinkt het al een stuk minder heftig.


Dus kom je wandelpauzes in je schema tegen? Of merk je dat je soms een wandelpauze nodig hebt? Geen zorgen, ze zijn hartstikke functioneel. Je wordt er echt geen luie loper van. Dat gezegd hebbende is het wel belangrijk dat je van de wandelpauze geen comfortzone maakt waar je op rekent. Hoewel je jezelf een wandelpauze kunt toestaan, is het ook wel goed om jezelf even een zetje te geven en ergens doorheen te gaan.

 

Leer jezelf te herstellen tijdens je run

Toch doe je er goed aan jezelf te leren te herstellen tijdens inspanning. Je hoeft niet altijd heel hard te lopen. In plaats van te wandelen kan je ook dribbelen. Dan loop je wel hard, maar erg langzaam. In een lage intensiteit dus. Waardoor je jezelf even de tijd geeft te herstellen. Je kan je adem herpakken en daarna weer door gaan.

>>Zijn goedkope hardloopschoenen goed genoeg?

Persoonlijk vind ik het heel functioneel hierop te trainen. Door bijvoorbeeld als je bijna thuis bent – en je de vermoeidheid goed voelt – nog even een lusje te pakken. Maar dan dribbelend. Je leert dan iets meer afzien en toch door te gaan zonder dat je je lichaam negeert. Je kan ook tijdens je duurloop, in het midden van je training, een paar tempowisselingen te doen. Blokken waarin je sneller loopt, maar ook blokken waarin je heel rustig dribbelt.

>>Met deze warming-up voor hardlopers loop je een stuk lekkerder

Er is niets mis met wandelen tijdens het hardlopen. Soms is het functioneel in je training en het helpt als je er niet al te moeilijk over doet. Hardlopen doe je toch vooral voor je plezier? Pak tijdens je wandelpauze je telefoon en maak een mooie foto van waar je bent.

Ik doe graag elke week een loopje waarbij het geen drol uitmaakt wat ik doe. Heb ik zin in gaan, dan doe ik dat, wil ik tussendoor selfies maken of de zonsondergang op Instagram zetten? Dan mag dat ook. Op die manier wordt mijn training niet te rigide. Daar vaar ik wel bij. Net als bij wandelpauzes zo nu en dan. Zelfs als ik door strak lycra door de buurt loop.

Liefs, Rose

Hardloopshirt Lemons

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.