sportieve vrouw beklimt een berg

Onze Leine is een bezige bij. Een sportieve bij, ze ademt sport met haar haar hele gezin. Maar hoe vaak zit ze met de beentjes omhoog? En kan ze net zo hard genieten van niets doen als dat ze van bewegen doet?

Die drang om te bewegen. Veel mensen zijn er jaloers op. Op mijn energie, mijn doorzettingsvermogen. Maar zelf word ik er wel eens moe van. Ik kan namelijk heel slecht stilzitten…

>>Lees ook:Rimpels, hangende borsten en de blik van je kinderen

Het begon al als kind. Volgens mijn moeder heb ik nooit gelopen. Ik kroop, stond op en rende weg 😉 Die onrust, die drang om te bewegen, ben ik nooit kwijtgeraakt. Ik vloog van de ene sport naar de andere, van de ene activiteit naar de andere. Maar nooit, nooit deed ik even niets.

 

In 2017 is zijn de beweegrichtlijnen voor volwassenen en kinderen verandert. Ze zijn meer aangepast naar onze leefstijl en de kennis van nu. Een volwassene wordt aangeraden ten minste 150 minuten per week verspreid over meerdere dagen aan matig intensieve inspanning te doen. Met hierbij de opmerking dat langer en meer bewegen beter is.

Daarnaast moeten we stilzitten voorkomen en tenminste twee keer per week spier- en botversterkende oefeningen doen.

Minder dan de helft van de Nederlanders voldoet aan die norm, mannen en jongens staan er beter voor dan dan vrouwen en meisjes. Jongeren in de leeftijd 12 t/m 17 jaar en ouderen van 65 jaar of ouder bewegen het minst. 55% van de hoogopgeleiden beweegt voldoende, tegenover 35% van de laagopgeleiden.

 

Mijn gezin is sportief

Zelfs tijdens mijn zwangerschappen hing ik nog aan een klimwand. Vaak tot grote verbazing van de toeschouwers op de grond. Natuurlijk pas je je manier van sporten en de intensiviteit wel aan, maar niets doen kwam nooit echt in me op. Gelukkig heb ik een partner die dit begrijpt, want het is belangrijk dat je tijdens een zwangerschap gesteund wordt in je beslissingen om te gaan sporten. Natuurlijk hadden we overleg met wat ik beter wel kon doen en wat niet, maar het is vooral een kwestie van luisteren naar je lijf. Die geeft heel goed aan wat wel prettig voelt en wat niet. Zo kon ik nog prima klimmen, maar op een fiets zitten voelde bijvoorbeeld juist verschrikkelijk.

>>Blog: What to wear… een relaas over afzakbroeken en BH-kwabben

Onze vakanties zijn ook overwegend actief. Natuurlijk ben ik wel eens een strandvakantie geweest. Ik ben er dol op zelfs. Maar dan liefst wel met snorkelen, kanoën, surfen en waterskiën. Ook vakanties met lange tochten door de jungle met de kinderen vind ik echt geweldig. Je ziet ook zo veel meer als je ook door de ogen van een kind kijkt. Je tempo ligt wel lager als je met kinderen reist en de afstanden moeten worden aangepast. Maar ze kunnen al heel veel en toen ze nog klein waren ‘sleepten’ we ze gewoon een berg op in de draagrugzak. Zij lekker slapen en wij een extra uitdaging.

 

Voldoende bewegen en het beoefenen van een sport heeft op meerdere vlakken een positief effect op je leven. Het meest bekend is de gezondheid. Sport is een goede manier om o.a. het risico op hart en vaatziekten, kanker, diabetes type 2 te verkleinen. Maar ook emotioneel heb je er veel aan genoeg te bewegen. Uit onderzoek blijkt niet alleen dat mensen die voldoende bewegen meer tevreden zijn, ook heeft het een positief effect op emotionele- en stemmingsstoornissen. Stress wordt verminderd en je kan beter met gevoelens van angst omgaan. Tot slot blijkt uit hersenonderzoek dat meer bewegen er voor kan zorgen dat je op latere leeftijd beter in staat bent cognitieve take uit te voeren.

 

Ik moet bewegen lijkt het soms

Soms vraag ik me af waar die drang tot bewegen vandaan komt. Een deel ervan wordt veroorzaakt door onrust in mijn hoofd. Dat is zeker zo. Maar er is ook een soort lichamelijke onrust die ik niet kan verklaren. Zelfs als ik bijna te moe ben om op te staan, dan nog ‘moet’ ik bewegen. Ik heb een constant schuldgevoel als ik niet voldoende beweeg. Sla ik een keer een training over, dan heb ik de neiging extra lang te gaan lopen met de hond of ik bedenk iets anders waardoor ik die gemiste beweging kan ‘goedmaken’.

>>Lekker: Recept: glutenvrije softtaco’s met ananas en frijoles

Misschien dat dit schuldgevoel deels uit mijn jeugd komt. Mijn ouders waren en zijn ook heel sportief en wij waren als gezin altijd bezig. Op de bank zitten deden we bijna nooit en bankhangen werd toch een beetje gezien als lui. Ook onze vakanties waren altijd heel actief. Langlauftochten in de bergen, lange fietstochten door heel Nederland in de zomer… wij waren altijd onderweg. Ik merk wel dat ik zelf ook nog steeds moeilijk om kan gaan met niksen of zogenaamde ‘lege momenten’. Ik heb toch de neiging de dag heel vol te plannen met van alles en nog wat. Net als mijn ouders altijd deden.

 

Bankhangen is ook gezond

Het gaat wel steeds beter. Ik kan nu al af en toe bankhangen met een goede serie. Iets wat vroeger nog onmogelijk was. En ik sla wel eens een training over als ik echt moe ben of niet kan. En probeer me daarin te berusten, al vind ik dat nog steeds lastig. Het is moeilijk te verklaren, die drang om te sporten en te bewegen, die verplichting naar mezelf toe. Waar komt het vandaan, hoe erg is het eigenlijk dat ik dat zo voel? Ik ben gezond, heb een gezond gewicht, ik ben gelukkig. Een keer niet sporten, een keertje overslaan is echt zo erg niet.

>>Doen: Fit na je veertigste met krachttraining

Je wordt niet direct ongezond, lui of ongespierd als je even een tijdje niet sport. En je hoeft ook niet helemaal conditioneel opnieuw te beginnen. De keren dat ik door omstandigheden een tijdje niet kon sporten heb ik allemaal overleefd. Ik was soms zelfs juist sterker en lekker uitgerust.

Maar toch… Dat eeuwige gevoel dat ik ‘moet’ bewegen knaagt vaak aan me. En ik blijf me toch afvragen hoe dat komt en of dat altijd zo zal blijven…

x Leine

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op Instagram, Facebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de  sportwebshops Futurumshop, Wiggle, Decathlon. en de Body & Fit shop. Of websites als Bol.com, Dille & Kamille,  Holland & Barrett, fonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

Fit is the Shit – fitness t-shirt

 

Leine
Leine

Een Franse man, drie dochters, een labradoodle en een leven bomvol sport. Dat is Leine. Als ze niet zelf aan het sporten is, geeft ze crossfit aan kinderen of schrijft ze leuke en leerzame stukken over sport, gezondheid en zichzelf. Bewust van haar voorbeeldfunctie en altijd op zoek naar nieuwe dingen om te proberen.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.