vrouw in kleedkamer

‘Schat, je hebt de gratie van een Leopard tank’. Jaren terug sprak mijn geliefde deze, inmiddels gevleugelde, woorden. Een potje stoeien en elkaar door het huis achterna zitten was net geëindigd in een botsing tussen mij en de bank. De bedoeling was dat ik over de rugleuning zou springen om manlief te ontlopen, maar ik was niet zo lenig.  

Nooit geweest ook, lenig. Of behendig. Of snel. Wél sterk. Loeisterk zelfs. Er was een tijd dat ik fanatiek in het krachthonk met ijzer smeet. Ik kon met gemak 10 keer achter elkaar 100kg deadliften. Mijn max RM staat op 135kg.  

 

Souplesse en snelheid

Toen ging ik thaiboksen en was mijn kracht opeens niet meer per se in mijn voordeel. Ik was sterk, maar niet flexibel. Niet beweeglijk. En dat moet je wel zijn in deze sport.  

‘Je staat als een boom Mien! Geen beweging in te krijgen’ Ik denk dat Sensei Lahbib dat wel 100 keer tegen me gezegd heeft. ‘Bewegen moet je, niet blijven staan. Erin en eruit! Je hebt kracht, je hebt massa. Nu die snelheid nog!’ Ja, maar hoe dan?  

>>In welke gewichtsklasse wil je zitten

Door te stoppen met zo achterlijk zwaar te trainen. Nee, dat zeg ik verkeerd, ik train nog steeds idioot zwaar. Laat mijn trainers alsjeblieft niet denken dat ik het een makkie vind. Maar ik til geen 135 kilo meer en kom niet meer in het krachthonk. Een paar maanden terug pakte ik voor de lol weer eens een barbell op. Met pijn en moeite kreeg ik 70 kilo opgetild. Twee jaar geleden haalde ik daar mijn neus voor op.  

 

Explosief bewegen, keer op keer weer

Nu doe ik eindeloze warming ups waarin ik ik weet niet hoe lang achter elkaar moet springen. Spreid/sluit, voor/achter. Rondjes lopen, lijntje tik, sprintjes trekken. Op m’n buik vallen, omdraaien en opstaan zonder mijn handen te gebruiken. Touwtje springen. Het beruchte Kassem serietje:

Het Kassem serietje bestaat uit een serie van ogenschijnlijk simpele oefeningen. Je begint met alles 1 keer. Dan dezelfde serie maar alle oefeningen 2 keer. Dan 3 etc. En uiteindelijk alles 15 keer. Ik redde het laatst tot 14 ¾ 

De oefeningen zijn; 

Jumping Jacks
Knie links / knie rechts (gesprongen) 
Trap links / trap rechts (gesprongen)
Springen met knieën naar je borst
Push up
Sit up

 

 

De voeten van Muhammed Ali

En natuurlijk door de Sensei die me continue laat zien en voelen hoe ik beweeg. Door opeens te denken aan wat mijn pa altijd zei: ‘Dat voetenwerk van Ali, dat was gewoon dansen’. En dan uren op YouTube filmpjes van The Greatest kijken. Hoe kon zo’n grote kerel zo soepel bewegen.

>>Sterretjes zien, huilen en sterker worden

Door uren voor de spiegel te schaduwboksen en tijdens het koken te oefenen met knieën geven en voorwaartse trappen (mijn keuken is daar op de één of andere manier de ideale plek voor).

En door te leren ontspannen tijdens de training. Niet zo verkrampt te staan. Door te kijken naar een paar sportmaatjes die verbazingwekkend snel zijn voor hun lengte en omvang.  

 

Hoe ik het doe?

Door ‘licht’ te denken. Leren me niets aan te trekken van het ‘bonkebonkebonk’ wanneer ik in de ring st te springen. 

Door me niets aan te trekken van het ‘publiek’ tijdens m’n personal training uurtjes. Al ga ik nog zo stuk, al gaat die ene techniek 100 keer verkeerd. Al voel ik me nog zo voor joker staan. Move like nobody’s watching.  

>>Trainen voor een kickbokswedstrijd is zwaar

‘Je hebt geen idee hoe lichtvoetig je bent Mien’ zei Lahbib opeens een paar weken terug.  Wait… What? Ik, lichtvoetig? Hoe dan?  

 X Mien

 

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de Body & Fit shopFuturumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.