Toen wij voor de eerste keer op zoek gingen nar oefeningen voor onze core, dachten we aan een workout met een fitnessbal. Je weet wel zo’n skippybal voor sporters. Maar die konden we nauwelijks vinden. Gelukkig is dat nu wel beter. Voor de November Core en buik uitdaging doen we die oefeningen die wij het fijnste vinden.

De workout van vandaag is niet extreem zwaar, maar wel pittig. Doe hem rustig en let ontzettend op de spieren van je core. De worden enorm uitgedaagd namelijk. Het schema en het aantal herhalingen vind je in ons novemberblog.

11953334_10153149155491687_7904121988355502862_o

Balans op bal

Voor sommige mensen moeilijker dan planken! Onze Rose bakt hier bijvoorbeeld helemala niets van. Want bij deze oefening draait het echt 100% om corestability. Je hebt hiervoor de fitnessbal nodig. Goed om te weten is dat deze oefening net wat makkelijker is als je je bal net wat minder hard opblaast. Wat gaan we doen? Een soort plank op de bal. Met onze tenen op de grond en onze ellebogen steunend op de fitnessbal. Je zal merken dat het makkelijker klinkt dan het is. Lukt het niet zo goed? Gebruik dan de spieren van je buik, trek je navel maar eens iets in en vergeet niet te ademen hè?

 

 

Wandelplank

Of de langzaamste tien meter zoals wij hem noemen…. Een absoluut leuke oefening waar we eigenlijk de naam niet van weten. Rose heeft hem van haar trainer bij AV Daventria, daar doen ze hem voor de training en noemen het de langzaamste tien meter. Want met deze oefening maakt je hele kleine pasjes. De beginpositie is de standaard hoge plank waarbij je op je handen leunt. Dan maak je met je voeten hele kleine pasjes naar voren tot je niet meer verder kan. Je staat nu met je kont omhoog. Dan plaats je je handen weer voor je zodat je in de plank staat en wandel je weer met kleine pasjes naar voren. Een herhaling is beide bewegingen, dus zodra je met je kont omhoog staat heb je één.

 

11884102_10153149354436687_5322481082946966980_o

Buik met bal

Een pittige oefening die jullie al kennen uit een eerdere uitdaging. De buik met bal zoals wij hem bij gebrek aan de officiële naam maar noemen is een soort gezellige sit-up. De oefening is makkelijk, je gaat vlak op de grond liggen met de fitnessbal in je handen. Je brengt je armen en bovenlijf tegelijkertijd met je benen omhoog en geeft de bal over aan je voeten. Op dezelfde manier geef je hem weer terug, zo train je terwijl je met die bal bezig bent je buikspieren. Let op je navel, trek hem naar binnen op die manier verklein je de kans op verkeerd spiergebruik.

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.