Het is tijd voor de Full Body September Fit Uitdaging van Stoere Vrouwen Sporten! Een maand lang vijf dagen per week samen trainen en elkaar motiveren door te gaan. Op donderdag 1 september beginnen we…. doe je mee?!

Heb je dat lichaam van Dafne Schippers gezien? Dat is perfectie op zijn best. Waarom? Haar lichaam is compleet getraind en in balans. Haar hele lijf is gespierd en sterk en ze is duidelijk in staat het goed te gebruiken. Het meest opvallend vonden wij haar core. Zo vlak voor de finish zag je de kracht die haar benen en armen gaven, maar haar core die perfect stijf was. Dafne is bijna als een super functionerende machine, prachtig!

 

Train je lichaam sterk

Voor de Full Body September Fit Uitdaging gaan we je niet vertellen dat je het lichaam van Dafne krijgt, maar wel dat je door dagelijks wat oefeningen te doen je lijf in een korte tijd een stuk sterker kunt maken. Iets wat niet alleen aantrekkelijk is. Een sterk lijf is voor elke sporter onvoorstelbaar nuttig. Wist je dat je blessures kunt voorkomen of sneller kunt worden als je de juiste krachttraining doet? Bewegen – en vooral hardlopen – doe je met je hele lijf. Om die reden is het zonde als je alleen je benen traint.

We gaan een maand meetrainen met onze Rose. Haar krachttraining is bedoeld ter ondersteuning van het hardlopen. Met andere woorden: krachttraining is niet haar hoofddoel. Daarom zijn de oefeningen niet te zwaar.
Het werkt voor Rose erg goed om elke dag een beetje te doen. Op die manier werkt ze dagelijks aan haar lijf, zonder stijf te staan van de spierpijn. Ze heeft er niets aan zichzelf moe te trainen op dinsdag waardoor ze op woensdag niet goed trainen kan. De oefeningen die zij doet zijn klein, gericht op stabiliteit en met niet te veel gewicht. Dat maakt dat het voor iedereen een fijne workout is. Je kan de oefeningen heel goed ‘s avonds na je werk doen bijvoorbeeld.

 

Verschillende spiergroepen trainen

In de trainingen die Rose doet, pakt ze iedere dag een andere spiergroep aan. Dat gaan wij ook doen: core, bovenlijf en benen. Het voordeel daarvan is dat de spieren die je gisteren trainde, vandaag kunnen rusten terwijl je iets anders traint. Benen en core gaan we twee keer in de week trainen, want dat zijn de spieren die we in onze sporten (veelal fietsen en hardlopen) het meeste gebruiken.
Een belangrijke tip die we je willen geven is: houd je aan het schema, maar doe dat niet te rigide en compenseer ook niet.
Lukt het je een dagje niet om de oefeningen te doen? So be it, ga de volgende dag verder met de oefeningen die dan op het schema staan en doe niet de oefeningen van de vorige dag erbij, dat is niet nodig en maakt je volgende training onnodig zwaar omdat je spieren nog niet hersteld zijn.

 

De workout

De superman, brug single leg, plank, zijplank, balans op bal, push ups, dips (met gewichtjes), routine van Rhodé, shoulder emmertjes, hooglaag, langzaamste tien meter, superman, single leg brug, plank, crunches, squats, lunges, single leg squat, tenen, skaters, sprongen, hamstrings, clams, versterk je enkel app oefeningen, kniehef, squats, single leg squat, side lunges…. dat gaan we zoal doen deze maand. Enorm veel oefeningen en je begrijpt vast wel dat dat onze maand heel leuk en afwisselend gaat maken, maar dat het ook een draak van een workout is om uit te leggen. Daarom doen we dat per dag, we beginnen met donderdag, want dat is het op 1 september.

Uitleg van de oefeningen per dag

Benen op maandag

Corestability op dinsdag

Bovenlijf op woensdag

Corestability op donderdag

Benen op vrijdag

RUST in het weekend

 

 

Let op! Voor deze uitdaging heb je wat fitnessspulletjes nodig. Rose schreef in een blogje wat zij gebruikt en gaf ook tips voor low budget opties.

Oh en kan je wat extra motivatie of hulp gebruiken? In onze Stoere Vrouwen Trainen Facebookgroep doen we precies dat: samen trainen en elkaar aanmoedigen.

Printbare versie van het Schema Full Body Fit September Uitdaging

2016-09 Full Body September Fit Uitdaging

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.