Ik probeer Rhodé nu al een paar weken mee te krijgen naar de sportschool, maar Rhodé heeft geen tijd. Niet zo gek, want ze rent, fietst, kookt, heeft een paard, net een nieuwe baan, een superlief vriendje en schrijft stukjes voor de site. Rhodé heeft het onwijs druk en in dat vrije uurtje dat ze soms heeft, wil ze niet in de sportschool staan. Maar trainen wil ze wel. Dus ben ik op zoek naar oefeningen voor strakke armen zonder sportschool die ze thuis kan doen.

Ik doe aan krachttraining omdat het me sterker maakt en het me ondersteunt in mijn eigenlijke sporten hardlopen en fietsen. Door met krachttraining mijn lichaam sterker te maken, kan ik harder lopen en fietsen, en krijg ik meer controle over mijn bewegingen. Ik geloof ook dat ik – door sterkere spieren te hebben – minder risico loop op blessures. Veel van de vrouwen die ik ken doen net als ik aan hardlopen en fietsen. Als ze iets aan krachttraining doen, richten ze zich vooral op hun probleemzones, ofwel hun benen, billen en buik. Door alleen die groepen te trainen, is je training incompleet. Ik maak me er zelf ook schuldig aan. Als fietser kan ik heel goed omgaan met pijnlijke benen. Ik vind het zelfs wel lekker, maar een beetje verzuring of spierpijn in mijn armen? Ik kan er niet mee omgaan. Mijn benen zijn ook een stuk sterker dan mijn bovenlijf.

Zonde, want juist wij vrouwen krijgen later van die kipfiletjes onder onze armen en in een jurk staat een getrainde rug prachtig mooi. Daarbij houdt een volledig getraind lichaam zich beter en rechter.

Eigen gewicht

Krachttraining kan je doen met gewichten en apparaten in de sportschool, maar ook met je eigen lichaamsgewicht. Dat doe je gewoon thuis, op de grond. Wanneer het je uitkomt in je oudste trainingsbroek als je wil. Ik doe mijn oefeningen vaak pas rond een uur of negen. Dan is er een slechte film op TV en daar kijk ik met een half oog naar terwijl ik op een matje aan het trainen ben.
Een ander voordeel van trainen met je eigen gewicht is dat de bewegingen allemaal natuurlijk zijn en dat het gewicht bij je past. Hierdoor zal je minder snel geblesseerd raken. Doordat je je spieren minder belast, krijgen ze beter de kans te herstellen. Eigenlijk is de beste combinatie om sterker te worden de afwisseling tussen trainen met gewichten en trainen met je lichaamsgewicht.
Ik vind het heel fijn om zwaar te trainen in de sportschool, maar dat is wel altijd even plannen. Echte zware krachttraining en een lange duurtraining werkt bij mij niet. Ik heb echt de tijd nodig om te herstellen. Zou ik meerdere keren per week met gewichten trainen? Dan zou het een negatief effect hebben op de rest van mijn trainingen. Daarom wissel ik het af. De ene week sta ik wat meer in de sportschool en doe ik rustige en korte loopjes, de andere week doe ik thuis oefeningen met mijn eigen gewicht en doe ik meer duurtrainingen.

Oefeningen

Ik denk dat iedereen wel de tijd heeft om ‘s morgens of ‘s avonds een paar oefeningen te doen. Alleen denk ik wel dat veel vrouwen – en mannen ook hoor – geen idee hebben wat ze dan moeten doen. Precies om die reden zijn we ook met Stoere Vrouwen Trainen begonnen. De oefeningen die we daar doen zijn bijna allemaal trainingen met lichaamsgewicht.

De dertig dagen squat uitdaging die we hebben gedaan is daar een goed voorbeeld van. Als je squat, til je het gewicht van je bovenlijf met de kracht van je benen omhoog en zoals de meesten van ons wel gevoeld hebben tijdens de Dertig Dagen Squat Uitdaging is dat bijzonder effectief.
Door de vele herhalingen die we deden, trainden we ook echt het uithoudingsvermogen van onze spieren en daar heb je juist als fietser of loper heel veel aan. Het helpt je als je een keer een berg op moet fietsen, of tijdens het lopen van een wedstrijd.

Een aantal andere bekende oefeningen waarbij je traint met het gewicht van je lichaam zijn de mountainclimber en burpees en natuurlijk de push-up.
Ik wil graag wat meer aan mijn bovenlijf doen en hoop dat jullie met me mee doen. Op YouTube vond ik twee filmpjes met work-outs die ik in mijn woonkamer kan doen.

Beide workouts pakken je armen, schouders, rug en borst aan. Maar we gaan het voornamelijk merken aan onze armen denk ik. Ik gebruik dit soort filmpjes altijd als inspiratie, ik doe ze een paar keer mee en haal ik er dan een paar oefeningen uit die ik fijn vind en die voeg ik toe aan mijn trainingsroutine. Na een tijdje verveeld dat en zoek ik weer wat nieuws.

Liefs Rose

Dus eh, Rhodé, doe je mee?

Volg ons op Instagram en Facebook voor meer sportblogs en updates.

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.