We gaan – als onderdeel van onze november uitdaging – een paar leuke plankvariaties doen. ‘Waar is planken eigenlijk goed voor?’ Vragen veel mensen zich af. Wij weten het wel. We worden er sterker, energieker, sneller en ook wat slanker van. Dat laatste niet omdat je afvalt, maar omdat je je lijf goed leert gebruiken. De plank en andere corestability oefeningen zorgen ervoor dat je rechtop staat en balans hebt, maar vooral dat je je beenspieren en rug spaart.

Planken is een statische oefening waarbij je van je lichaam een plank maakt terwijl je op je onderarmen en tenen steunt. Door deze houding vast te houden train je de spieren rondom je buik en middel. Maar op een bepaald moment kan je zo lang planken dat het saai wordt en je eigenlijk niet zo heel veel meer aan de oefening hebt. Wij doen liever plankvariaties waarbij we wat beweging in de oefening brengen. Op die manier is het minder saai, maar vooral nog beter voor je lijf. Je leert immers je core te gebruiken terwijl je beweegt. Daar heb je als sporter nog wat aan.

 

image

Hooglaagjes

Een leuke plankvariatie die je begint in de hoge plankhouding. Ofwel leunend op je handen met gestrekte armen. Dit is een hele leuke en typische Core-in-Motion oefening waarbij je twee plankhoudingen afwisselt en snel geneigd bent het te veel met je armen te doen en te weinig met je core. Je krijgt dan brandende armen. Corestability en sporten met een actieve core moet ervoor zorgen dat je andere spieren ontzien worden en kunnen doen waar ze voor gemaakt zijn: heel snel van a naar b gaan. Daarom is deze oefening leuk, probeer hem maar eens meer met je core te doen.
Je begint in de hoge plank. Dus op de tenen en leunend op je gestrekte armen. Zorg dat je je lijf hard maakt alsof het een plank is en houd dit vast terwijl je overgaat in de lage plank en weer terug naar de hoge. Een keer hoog en een keer laag is één herhaling. Deze oefening is leuk om samen te doen.

 

Plank met klap

Dit is de Rose en Rhodé variatie op de Superman. We nemen hiervoor de lage plankhouding aan waarbij we leunen op onze onderarmen en tenen. Wij liggen met onze gezichten naar elkaar toe en geven elkaar afwisselen met links en rechts een high five.
Train je niet samen? Plak dan twee rode stippen op je muur en tik die aan. Wij hebben gemerkt dat het erg makkelijk is om in deze oefening gebruik te maken met het tempo van je lijf. De beweging maakt het makkelijker lijkt wel. Maar zodra we echt goed op onze core letten en deze gebruiken is het heel anders. Dus wissel dat een beetje af en voel hoe je je core het beste traint. En vooral, geniet van deze oefening…. dit is leuk!

 

Plank-pushup-plank

Ja het staat er echt we gaan plank-pushup-planken. Ofwel we beginnen met een bepaald aantal seconde planken, doen daarna een set pushups en planken meteen daarna weer. Een pittige oefening, máár je zult merken dat de pushups, door te focussen op je core tijdens de eerste plank, makkelijker gaan. Pushups zijn namelijk voor een groot deel een core oefening, span je je core niet goed aan? dan is de pushup haast niet te doen. Omdat niet iedereen deze oefening niet zomaar kan, mag je de pushups ook op je knieën doe, maar probeer hem ook eens voor het eggie. Lees ook ons blog over beginnen met pushups even, daar staan tips in. Het aantal herhalingen staan in het schema.

 

Zet hem op meisjes! En heb je vragen? Kom dan naar onze Stoere Vrouwen Trainen facebookgroep

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.