Dat yoga niet gewoon yoga is, ontdekte ik toen ik me inschreef bij YogaMoves in Utrecht. Het rooster stond elke dag vol met verschillende yogastijlen waarvan ik werkelijk geen idee had wat ik mij erbij moest voorstellen. Echt moeite om mij erin te verdiepen, deed ik niet. Tijdstip (aansluitend op het werk) was voor mij op dat moment belangrijker. Toch heb ik uiteindelijk bewust gekozen voor iyengar yoga en durf ik gerust te zeggen dat vinyasa niet bij mij past. Beide stijlen, en nog een paar andere, komen in deze dummie-aflevering aan bod.

Flow is een veelgehoorde term in de yoga. Het staat voor een verbindende beweging tussen de verschillende asana’s (houdingen). Eén van mijn eerste lessen bij YogaMoves was een ashtanga vinyasa flow. Het heerlijke van dit soort lessen is dat je systematisch dezelfde beweging maakt en daarbij je ademhaling meeneemt. Waarschijnlijk heb je ooit wel eens gehoord van de zonnegroet, een typisch voorbeeld van een mooie yogaflow en volgens sommigen een fijne manier om de dag te beginnen. Ik geef zelf net wat meer voorkeur aan een kopje koffie 😉

Voordat ik mijn eerste stappen binnen een echte yogaschool zette, heb ik een paar yogalessen gevolgd op de sportschool. Niet helemaal ideaal omdat er vaak geluidsoverlast was vanuit andere groepsleszalen. Toch was er met de les an sich niets mis. Het heet hatha yoga en laat zich het best omschrijven als een stijl waarbij inspanning en ontspanning elkaar afwisselen. Hatha yoga staat bekend als een zeer toegankelijke stijl. Er wordt niet in een flow gewerkt en elke asana wordt meerdere keren aangenomen waardoor je de houding sneller eigen maakt.

Wil je wat meer rust en ruimte voor ontspanning en meditatie, dan is yin yoga iets voor je. In deze lessen neem je ruim de tijd voor elke asana, soms wel vijf minuten! En dat is best lang als je letterlijk in de knoop ligt. Met kussens en andere hulpstukken maak je je positie zo aangenaam mogelijk. En ja, het is de kunst om met je ademhaling de moeilijke punten ‘zacht’ te maken. Zelf heb ik ooit een yin yoga cursus gedaan maar ik was niet zo enthousiast omdat het tempo wel heel erg traag ligt. Pluspunt is wel dat je heerlijk loom en ontspannen wordt van deze yogavorm.

Mijn grote liefde ligt bij iyengar yoga. Het is van oorsprong een vorm van hatha yoga maar onderscheidt zich door de pure focus van het lichaam met de geest. Er is geen flow maar elke asana wordt tot in de detail uitgevoerd. En hoe onervaren, stijf, ziek of vermoeid je ook bent: iyengar yoga kan eigenlijk altijd omdat je eindeloos kunt gebruikmaken van blokken, banden, kussens en dekens. Uit eigen ervaring weet ik hoe groot de invloed van je mentale gestel kan zijn op een les. Concentratie is namelijk enorm belangrijk.

Dit is nog maar een greep uit de talrijke stijlen. Een volgende keer zal ik zeker ook de modernere stijlen behandelen. Wist je bijvoorbeeld dat je tegenwoordig ook al yoga kunt doen in een stoffen schommel? De mogelijkheden zijn eindeloos en ‘ze’ verzinnen steeds weer wat nieuws. Voornaamste stelregel bij yoga is en zal altijd blijven dat niks fout is. Het draait niet om de prestatie maar om de verbinding tussen lichaam en geest. En als je die verbinding ook buiten de yogalessen ervaart, kun je met recht zeggen dat je het doel van yoga hebt ontdekt.

De video van deze week laat je kennismaken met een mooie vinyasa flow yoga les. Hecht je net iets minder aan je bakje koffie op de vroege ochtend, dan is dit misschien wel dé manier om jouw dag te beginnen. Deze les is ook perfect als cooling down na een duurloop, fietstocht of intensieve krachttraining. Omdat het tempo relatief laag ligt, kun je ‘m ook prima doen voor het slapen gaan. Misschien is het dan wel fijn om het alvast wat donker te maken in je huis, zodat je naderhand lekker rozig je bed in kunt rollen.

 

Liefs,
Kirsten

Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.