“Geen gezeur, gewoon sporten, anders kan je elke maand wel langs de kant gaan zitten. En daar trap ik niet in!” ik ben een 13-jarige brugger met een bril en een beugel en voor me staat de gymlerares. Een beetje onhandig hop ik van de ene voet op de ander en kijk wat om me heen.

Ik moet ongesteld worden, voel me niet lekker en wil niet meedoen met de gymles. Maar bij deze draak van een lerares moet je op zijn minst met een dwarslaesie in het ziekenhuis liggen alvorens een uurtje vrij te krijgen. “Er wordt gewoon gesport, of wil je op je 25e de bovenbenen van een olifant hebben.” knauwt ze verder. Dat wilde ik niet, sterker nog ik vond een beetje gym wel leuk, maar oeh ik voelde me niet lekker.

 

Vermoeide spieren tijdens PMS

Jaren later – ik ben inmiddels 37 en heb geen billen en bovenbenen van een olifant – loop ik ‘s avonds mijn vaste trainingsrondje en het gaat moeizaam. Mijn benen voelen moe en kramperig. Ik kan me maar moeilijk focussen en mijn borsten voelen alsof ze bij elke stap van de maan naar mars worden geschoten. Ik moet ongesteld worden en al sinds het begin van mijn puberteit krijg ik in de week vooraf enorme last van mijn lichaam.

Ik vond mezelf altijd maar een aansteller, elke vrouw wordt toch ongesteld? Waarom had ik er dan zo’n last van? Maar tegelijkertijd merkte ik wel dat ik op de fiets en tijdens het hardlopen daadwerkelijk minder goed presteerde dan tijdens de rest van de maand. Aan andere sportende vrouwen vroeg ik of zij er ook last van hadden en allemaal vertelde ze me dat ze er nooit zo op gelet hadden. Op internet begon ik te lezen over PMS en sport, maar vond weinig. Op een artikel over Van Moorsel na, die won een WK terwijl ze ongesteld was, dus zouden vrouwen sterker zijn. Een beetje kort door de bocht vond ik, want Van Moorsel won ook wedstrijden terwijl ze anorexia had. Worden we dan ook allemaal sterker als we niets eten?

In gesprek met sportende vriendinnen kom ik erachter dat de meeste vrouwen hier geen last van hebben. Daarna – bij de huisarts – begrijp ik dat hij er ook weinig mee kan. Een vitamine B waar hij niet in gelooft, de pil of een antidepressiva is zijn oplossing. Met andere woorden: heftig chemische meuk voor depressieve mensen omdat mijn benen en rug pijn doen? Als oplossing voor een pijnlijke rug, verhoogde lichaamstemperatuur en moeilijk hoofd? Dat kan toch niet waar zijn?

 

Wat helpt bij PMS?

Ik baal een beetje, want ongesteldheid en PMS worden vaak afgedaan als meisjesgezeur. Terwijl het wel degelijk iets is. Weten we nu echt zo weinig over vrouwen, PMS en de effecten daarvan op sport, hun leven en hun werk? Wordt PMS nog steeds weggezet als een labiel vrouwen dingetje? Hoe is het dan in vredesnaam mogelijk dat ik, een stabiele, sterke vrouw – die geen uitdaging uit de weg gaat en lekker veel sport – eens in de maand verander in een wanhopig hoopje niets. Hoe kan het dat de benen waar ik normaal gesproken bergen mee op fiets nu de trap amper redden? En wat kan ik hier aan doen?

De enige informatie die ik kan vinden is:
– regelmatig sporten
– stress vermijden
– calcium en magnesium nemen
– op regelmatige tijden eten
– minder suiker, zout en cafeïne
– serotonine-remmers tijdens de progestoronfase
– indien nodig de ovulatie doen verdwijnen via een behandeling

Verder is het bekend van duursporters dat als ze ongesteld zijn, ze beter presteren. De wat meer krachtsporters zoals judoka’s en sprinters zijn in de week ervoor wat sterker. Verder is uit onderzoek gebleken dat PMS inderdaad een negatieve invloed heeft op de prestaties: “…invloed aangetoond van de premenstruele periode op bot-, pees- en spierletsels, vooral in het geval van PMS. De neuromusculaire coördinatie, de manuele vaardigheden, de ruimtezin, het inschattingsvermogen, de reactiesnelheid en andere aspecten die aan laboratorium- en terreintesten onderworpen werden, bleken negatief beïnvloed te worden door de premenstruele periode.” vertelt een Belgische website me.

 

Vraag het de specialist

Omdat ik onmogelijk de enige vrouw ben die hier last van heeft en omdat er zo weinig duidelijke informatie is besluit ik eens om informatie en advies te vragen bij mensen die er echt iets vanaf weten. Ik ga met en aantal specialisten in gesprek en vraag aan hun wat de oplossing kan zijn.

Heb jij weleens last van PMS of heb je vragen aan onze specialisten (een gynaecoloog, arts, psychiater en fysio) met betrekking tot je menstruatie en sport. Laat het ons dan weten, dan nemen we je vraag mee. Heel graag zelfs, reageren kan hieronder.

 

Liefs, Rose

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de  sportwebshops , Futurumshop, Wiggle, Decathlon. en de Body & Fit shop. Of websites als Bol.com, Dille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

10 Comments
  1. Ook ik ben via google gaan zoeken naar een oplossing voor mijn probleem maar kom helaas niets tegen.Op verschillende sites lees je wel dat vrouwen minder presteren voor hun menstruatie, echter mijn probleem doet zich voor tijdens mijn menstruatie. Zelf golf ik veel, doe ook binnen onze vereniging mee met veel wedstrijden. Helaas kan ik vertellen dat in de week dat ik menstrueer net zo goed thuis kan blijven want dan is mijn spel helaas dramatisch. Wat ik nu graag zou willen weten is, of er dames zijn die dit herkennen en misschien reeds een oplossing voor dit “probleem”gevonden hebben..

    1. Ja het klopt dat je voor je menstruatie andere problemen ervaart dan tijdens, het is dus per sport anders. Tijdens de eerste paar dagen van je menstruatie schijn je beter tegen verzuring te kunnen maar wel weer andere problemen te hebben, doordat je minder sterk en fel kunt bewegen.
      Veel sportvrouwen die wedstrijden doen nemen daarom de pil en slikken die door bij een wedstrijd, maar anderen slikken liever de pil niet.
      Het is erg jammer dat er weinig aandacht is voor dit probleem, wij geloven dat als we een oplossing vinden we ook buiten onze sport, dus in ons werk ook productiever kunnen zijn. Misschien moeten we onze menstruatie niet aanpassen aan onze sport, maar onze wedstrijdkalenders aan onze cyclus, want we hebben ook weken waarin we keihard kunnen knallen

  2. Ik ben ook aan het zoeken hoe ik de balans /combinatie kan vinden tussen pms en sporten. Door de hevige pijn in mijn borsten en opgeblazen walvis idee. Blijg ik twee weken per maand het liefst op de bank. Wanneer ik ga hardlopen. … Mega zware benen. .. dikke buik. Ellende. Wie heeft oplossingen…..

  3. Bij wat speuren naar andere informatie, kwam ik op dit onderwerp. En ook ik herken het, maar dan vooral tijdens de menstruatie. Meer moeite met kracht zetten, en langere tijd bewegen (fietsen). Het kost echt allemaal meer moeite. Maar ook ik denk: het is zo, accepteren, en net iets minder van mezelf verwachten.

  4. Herkenning! Zelf heb ik, naast de gebruikelijke hoofd- buik- en rugpijn, last van extreme vermoeidheid. Alsof mijn hele lijf alle energie nodig heeft en er niks meer bij kan hebben. Groepslesje zumba of een rondje wielrennen kost me grootse moeite. Zelfs coördinatie van armen en benen wil niet echt lekker.

    Wie o wie heeft een oplossing of tip?

    1. klopt, het zou je dus al kunnen helpen wat meer eiwit te eten, maar vooral ook accepteren dat het zo is, wij vrouwen zijn gezegend met een ritme en moeten daardoor soms wat rustiger doen

  5. Waardeloos gaat het, het hardlopen, in de periode van mijn ovulatie tot de menstruatie. Ik kan mijn bekken minder goed stabiel houden, waardoor ik regelmatig door mijn linker heup zak en daarmee vaak een paar druppels urine verlies, ik ben kortademig, zware benen en het “wil” gewoon niet.
    Geen idee wat eraan te doen, maar gewoon accepteren denk ik.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.