stand up paddle op rivier

De eerste SUP-tochtjes worden al weer gemaakt nu de zon schijnt. Of je nu met je supboard in de zee ligt of peddelt over een lokale plas. Er zijn een aantal do’s, don’ts en gewoon dingen die je weten moet. Daarom mijn tips voor stand up paddling voor beginnende stand up paddlers.

‘Ik stond dit weekend al weer op het water. De boven temperatuur is goed, dus waarom niet. Zolang je er maar niet in valt, kan je nu al weer lekker suppen hoor.’ Tim van Supcenter Amsterdam beantwoordt mijn vraag over suppen en de watertemperatuur. Ik heb hem net verteld hoe graag ik weer op mijn board wil staan, maar dat ik twijfel gezien de lage temperatuur van het water.

 

Tips voor Stand Up Paddling

Het water, je board en jij. Suppen is te gek. Of je nu kiest voor de golven van de zee of het gladde water van een plas. Een stabiel board of een smal board gemaakt voor lange afstanden en een hogere snelheid. Het blijft suppen, je moet blijven staan en peddelen. Klinkt simpel hè, maar toch is dat het niet voor iedereen. Er zijn mensen die meteen de eerste keer lekker wegpeddelen, maar ook die voor wie suppen veel moeilijker is. Zij liggen een paar keer in het water.

>> Lees ook: Tips voor het kopen van je eerste SUP-board

Hoe je op je board staat en de manier waarop je met je hele lichaam beweegt, maakt het verschil. Suppen is de perfecte combinatie van inspanning, beweging, balans en ontspanning. Met andere woorden, als je je zorgen maakt en bang bent in het water te vallen, lig je er veel sneller in.
(lees verder onder afbeelding)

 

 

Gebruik je core als je supt

Je denkt misschien dat suppen de ultieme arm- en schouder workout is en dat je je volledige beweging daar uit haalt. Maar niets is minder waar. Je peddelt met je hele lijf en dan vooral je core- en buikspieren.

>> Lees ook: Core-in-Motion: het trainingsschema

De spieren van je romp zijn supersterk en enorm vernuftig. De dieperliggende spieren helpen je te balanceren en houden je lichaam overeind. De grotere spieren maken een hele krachtige beweging. Als je peddelt, denk dan aan die spieren. Geef wat aandacht aan je buik en je zult merken dat je de spieren van je armen en schouders minder belast. Zodoende put je ze niet zo uit en behoed je jezelf voor vervelende blessures.

Maar ook zal je merken dat je door zo te peddelen, makkelijker vooruit komt en je meer een voelt met je board

 

Kijk om je heen en niet naar je supboard

Als je aan hardlopen, fietsen of een andere buitensport doet, weet je het al: je lichaam gaat daar waar je heen kijkt. En als je geniet van je omgeving, bewust kijkt naar waar je bent, dan gaat het stukken makkelijker. Zo ook met suppen. Richt je blik op de horizon zelfs al is het best spannend en heb je de neiging om naar je board en peddel te kijken.

Zodra je je blik op de horizon richt, sta je stabieler en beter op je board. Denk er maar eens over na. Wat gebeurt er met de rest van je lijf als je naar beneden kijkt? Je gaat anders staan en leunt net iets meer op je hakken. Maakt weinig uit op de stabiele grond, maar op een wiebelige plank op het water echt wel hoor!
(lees verder onder afbeelding)

vrouw op paddleboard

 

Houd je SUP-peddel goed vast

Okay, dus je bent Paddle Powered: je hebt je board, je staat op het water en gebruikt de kracht van je core terwijl je naar de horizon kijkt. Mag je nu toch even een blik naar beneden werpen. Houd je je peddel wel goed vast?

Een peddel om mee te suppen is niet hetzelfde als een peddel voor in een boot. De stok is langer, veel langer en het onderste deel loopt niet recht.

Veel beginners houden hem verkeerd om vast, met het onderste deel naar achter wijzend. Dit is niet de bedoeling, zelfs al denk je dat je daarmee meer water schept. Suppen doe je met je peddel net andersom. Dat peddelt fijner en daardoor efficiënter.

Oh en voor de zekerheid… een SUP-board heeft een voor en achterkant. Hoewel ze erg op elkaar kunnen lijken is er toch een verschil. Het vinnetje onder het board hoort aan de achterkant.

>> Lees ook: Buitenzwemmen: alles wat je nooit wilde weten

En voor de veiligheid, gebruik je enkelkoord. Misschien ijkt het alsof je hem niet nodig hebt omdat het water vlak is en je toch wel op je board blijft staan. Maar je weet nooit hoe dat na een uur is. Je enkelkoord zorgt ervoor dat je board bij je in de buurt blijft als je in het water valt. Staat misschien wat sukkelig op vlak water, maar bedenk je: beter sukkelig, dan verzopen 😉

x Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners.  Bijvoorbeeld door je eerste SUP board te kopen bij Decathlon, Bever of Protest. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt ook voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle, Dille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.