Het nieuwe jaar is nu vijf dagen onderweg en het is maandag, de dag waarop de meesten van ons weer aan het werk moeten. En de dag waarop de meeste goede voornemens sneuvelen. Het is namelijk een stuk makkelijker actief, fit en gezond te doen in je vakantie dan dat het is als je van hot naar her rent op je werk. Dus dat gezonde jaar, hoe pakken we dat aan?

In onze facebookgroepen en op onze site zien we het al: het is vandaag een stuk rustiger. Werk vraagt weer om aandacht, de kinderen moeten weer op tijd naar school, vanavond moet er op tijd gegeten worden en dan moet iedereen op tijd naar bed, want morgen begint werkdag twee van dit jaar. We zeggen het niet vaak genoeg: sporten en bewegen blijf je pas doen als je het leuk vindt en je een manier vindt die voor jezelf werkt. Want hoe anders ga je jezelf motiveren terwijl je na een lange dag een blik op de bank werpt en toch van jezelf naar buiten moet? Dit is hoe wij het doen:

1. Smokkel beweging in je dag
Dit is wat Rose deze maand doet: ze maakt onderscheid tussen bewegen en sporten. Om gezond te blijven moeten we voldoende bewegen en voor ons plezier doen we aan sporten. Door elke dag voldoende te bewegen (ze maakt gerust wandelingen van een uur of gaat niet met de fiets maar lopend ergens naartoe) komt ze dagelijks aan voldoende beweging. Haar hardlooprondje of mountainbike ritje verandert daardoor in iets wat ze ook nog kan doen, wat ze doet omdat ze er zin in heeft of omdat ze haar schema wil volgen. Door gedurende de dag voldoende te bewegen is de druk van haar sport af. Rose heeft nu meer plezier, treuzelt minder en gaat gewoon.
Nu is Rose schrijfster en deelt zelf haar uren in, zij kan tussendoor even weg voor een wandeling. Op kantoor is dat wel anders. Toch kan je daar wat extra beweging in je dag smokkelen: denk aan het koffiezetapparaat op de bovenste verdieping, de trap, je pauze of als het kan staand werken. Met die kleine veranderingen kom je al best ver. Wil je echt resultaat boeken? Overweeg dan een sportieve fiets voor je woonwerk verkeer, of wandel naar de trein in plaats van met de fiets. Probeer het eens, wij hebben gemerkt dat we niet eens zoveel tijd verliezen als we dat doen en dat we er veel energie voor terug krijgen.

2. Betrek het gezin in je beweging
Een handige tip van een moeder: haal de kinderen hardlopend op van school. Je rent er heen en wandelt samen terug of – als ze al fietsen – jij rent en je kroost fietst met je mee. Ook op een vrije dag kan je ‘samen’ sporten, een rondje naar de speeltuin is wat een vriendin van ons doet. Ze rent met haar dochter naast zich op de fiets en bij de speeltuin aangekomen gaat haar dochter spelen en zij rent rondjes om de speeltuin. Hartstikke leuk, want je kan elk rondje in een ander tempo doen. En het goede nieuws: zien bewegen, doet bewegen. Een extra motivatie, want de volgende generatie inspireren en behoeden voor een ongezonde inactieve leefstijl doe wel allemaal graag, toch?

3. Doe thuis workouts
Het is niet zomaar dat wij de 30 dagen trainingen in onze Facebookgroep zetten. Het enige wat we tijdens zo’n 30 dagen training hoeven te doen is de oefening van de dag. Dat kan waar en wanneer we maar willen als we het maar op die dag doen. Rhodé doet ze tegenwoordig ‘s morgens en merkt dat ze daardoor scherper aan haar dag begint. Rose doet ze juist in de avond, want dan heeft ze er tijd voor: terwijl ze tv kijkt en dat stilzitten toch maar saai vindt.
Er zijn zat manieren om thuis te trainen en natuurlijk zien we je graag in onze online trainingsgroep, maar wat je ook kan doen is samen met een paar vriendinnen of collega’s afspreken dat je zelf onze schema’s afwerkt. Zoals die van de Ultieme December Workout of de Januari Uitdaging bijvoorbeeld. Of kijk eens naar alle trainingen die bij onze online workouts staan, die gaan tot een jaar terug, genoeg inspiratie dus.

4. Ga op les
Wist je dat dit weekend de iRun lessen weer beginnen? Dat is een zesweken durende hardloopcursus waarin je netjes leert lopen en trainingsschema’s krijgt. Zo’n cursus is reuze handig: je hebt elke zaterdag training en een structuur voor de rest van de week. Hier in Deventer hebben we ook een loopgroep voor mensen die al wat verder zijn en een donderdagavondgroep waar echt flink getraind wordt. Hetzelfde gaat ook op voor alle andere sporten. Bij hockey bijvoorbeeld, daar kan je trainingslid worden, je speelt dan niet mee met de wedstrijden, maar traint wel meerdere keren per week. En ook in het zwembad kan je je lol op, daar zijn echt veel meer lessen dan zwemmen voor je A of B.

5. Kies het juiste doel
Niets motiveert zo goed als het hebben van een doel. Het helpt je niet alleen beter te sporten, het maakt je ook vrolijk en laat je zien hoe stoer je eigenlijk bent. Maar een doel werkt alleen goed als je het juiste doel kiest. Een doel moet haalbaar zijn, in stukken te delen zijn en het moet juist verwoord worden. Wist je dat je een doel waarbij je ergens naartoe werkt makkelijker haalt dan een doel waarbij je iets moet verliezen? Het is dus makkelijker om vijf kilometer te willen hardlopen dan een x aantal kilo’s te willen verliezen. Ergens naartoe werken en dichterbij komen stemt positief en die positiviteit helpt je om succes te hebben.

6. Geef jezelf een break
Met andere woorden, wees niet te streng, wees niet te hard, we zijn geen Olympiërs. Wij hebben geleerd dat het heel goed is om door te zetten en uit je comfortzone te gaan, maar dat te veel van onszelf vragen averechts werkt. Te veel druk is als de koplampen van een auto en een konijn, dat beest blijft stil zitten en gaat geen kant meer op. Trainen we een keer op maandag niet? Joh dan doen we morgen wat meer. Precies om die reden is punt 1 ook zo belangrijk.

7. 90 dagen
Het schijnt dat je wel drie maanden nodig hebt om nieuw gedrag te integreren in je leven, om je een verandering eigen te maken. Negentig dagen. Dus als je in 2015 fit wilt worden, wat meer wilt sporten of gezonder wilt eten, gun jezelf dan die dagen. Het is e moeite waard, wij doen het nu al heel wat dagen en hoewel het soms echt lastig was en er veel wind stond, kunnen we nu niet meer zonder sporten. Maar ook wij hebben af en toe geen zin, geen tijd of geen benul van wat we willen doen. Dan zetten we gewoon de ene voet voor de ander en dat werkt. Lieve Stoere Vrouwen, jullie zijn al fantastisch omdat jullie het proberen, veel meer dan dat kan je niet doen, wij doen ook maar wat en laten ons motiveren door jullie.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.