Op één dag zwemmen, fietsen en hardlopen is voor veel van ons ondenkbaar en daardoor ontstaan er de vreemdste ideeën of triathlon. Maar ook onder triatleten zelf bestaan er vreemde mythes en fabels. Daarom werpt onze Berber een blik op haar sport en pakt mythes en fabels met beide handen aan om eens nader te bekijken. Dus Berber, hoe hard train je nou?

 

Rust na training

Tweede kerstdag, een dag met familie en gezelligheid. Ik heb op die dag getraind. En hard ook. En geslapen, daarna. Terwijl iedereen beneden een spelletje aan het doen was. Waarom? Supercompensatie. Of gewoon moe en even weinig zin aan familiedingetjes. Kan ook, maar ik denk vooral met het oog op dat eerste. Nou moet ik zeggen dat slapen tijdens familieaangelegenheden wel erg ver gaat, maar op dat moment had ik het nodig. En mijn omgeving kent me inmiddels een beetje, ze tolereren dat. ‘Berber is aan het super compenseren’. Ik weet niet of dat een woord is, maar dan is het dat nu.

 

Supercompensatie: van hard trainen wordt je niet beter

Er bestaat een fabel over het feit dat je van hard trainen beter wordt. Elke keer tot de max. gaan, elke keer weer kapot thuis komen. Het zweet onder de oksels, tussen je haren, op je bovenlip, in je schoenen en het snot tot aan je wenkbrauwen. Weer lekker getraind! Laat ik hier nou bij deze Stoere Vrouwen even iets over zeggen: dit is een fabel. Van hard trainen word je niet per se beter. Hard trainen geeft een goed en voldaan gevoel, maar dat is iets anders. Niks mis met hard trainen dus. Maar snot verwijderende activiteiten zijn niet altijd goed. Zeker niet wanneer je meer dan 4x per week traint. Je lichaam moet tijd hebben om uit te kunnen rusten. Je lichaam moet tijd hebben om aan je trainingsprikkel te wennen. Zie hier, één de basisprincipes van training: Supercompensatie.

supercompensatie

beeld: loopcetrum.nl

Waar het dus op neer komt is dat meer niet altijd beter is, en dat dagenlang achter elkaar sprinten om zweetvoeten te creëren een beetje zinloos is. Wanneer je traint breek je je lichaam een beetje af. Dit klinkt raar maar in feite is het wel zo.

 

Triathlon training en herstel

Van trainen op zich word je dus alleen maar slechter. Waar je beter van wordt is je herstel. Hierin herstelt je lichaam zich van wat je hebt gedaan, en gaat je normale situatie juist verbeteren. Zou ik ook doen trouwens, als ik iedere keer het snot tussen mijn wimpers vandaan moet halen na een rondje rennen. Het lichaam zorgt ervoor dat je wanneer je de volgende keer datzelfde mooie rondje weer gaat lopen, je dit op de zelfde manier makkelijker kunt volbrengen. Op de lange duur dus met dezelfde snelheid maar met minder klotsende oksel. Voorwaarde hiervoor is echter wel dat je voldoende rust neemt (grof genomen zou ik aanraden om er 48u tussen te laten zitten, voordat je jezelf het snot weer gaat uitputten). Het is hierbij zo dat, hoe harder je traint, dus hoe harder je lichaam moet werken, hoe langer je moet herstellen. Zorg er ook voor dat de ruimte tussen de trainingen niet te lang wordt, want dan past het lichaam zich ook hier weer aan aan. Wanneer je niet traint is een ‘fitter’ lijf niet nodig dus, mwoah, waarom zoveel moeite doen om je fit te houden! Rust roest!

Al met al, wat ik probeer te zeggen, is dat je door training beter wordt door voldoende te herstellen. Wanneer je het lichaam de kans geeft steeds weer een betere beginsituatie aan te nemen, zal je prestatievermogen steeds groter worden! Ik hoop dat ik een ieder iets meer duidelijkheid heb gegeven over waarom ik lekker op bed ga liggen op het moment dat ik getraind heb en niet meer hoef te werken. Voortaan kunnen we een lui dagje op de bank altijd afschuiven op de super compensatie.

Tot zover nieuws van mijn zijde.

X

Berber, triathleet, student Physical Rehabilitation, bereidt zich voor op de halve ICAN Amsterdam 2015 en is blogger in de dop.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Lees dan het artikel wat sportarts Guido Vroemen schreef over balans in training

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.