Rhodé traint voor een halve marathon, Maryvonne loopt enorme afstanden en daar fietst en zwemt ze ook nog bij en Rose verheugd zich nu al op de crossjes die ze deze winter gaat lopen. In onze schema’s richten we ons op de afstand en het gewenste tempo, maar eigenlijk trainen we nooit op dat laatste stukje naar de finish. Terwijl dat juist bij grote hardloop evenementen met veel publiek het glorie moment is. Trainen voor een glorieuze finish… dat is nog niet eens zo gek, daarom hebben we dat in onze Stoere Vrouwen hardloopgroep een keertje geprobeerd.

 

Stoere vrouwen hardloopgroep

Voor lopers die niet altijd in hun eentje willen trainen zijn er verschillende hardloopgroepen. Als je een marathon wilt lopen, kan je bijvoorbeeld meedoen met Run2forty2. Zij trainen samen naar grote marathons, zoals die in Amsterdam, Boston of Berlijn. Ze gaan samen naar die marathon toe en worden gedurende je hele proces begeleid.

Atletiekverenigingen hebben ook trainingsgroepen, deze zijn vaak ingedeeld op niveau. Het voordeel van een trainingsgroep bij een atletiekvereniging is dat je heel netjes en technisch leert lopen. Het nadeel is dat je lid moet worden en daar moet je maar zin in hebben.
Blijkbaar heeft niet iedereen dat en daarom zijn er door het hele land nog heel veel andere groepen, een mooi voorbeeld zijn de Running Junkies in Amsterdam. Niet alleen sporten ze samen, ze zijn ook nog eens heel cool en maken van lopen een echte levensstijl.

Wij zijn onze Stoere vrouwen hardloopgroep begonnen om samen te lopen, om elkaar te motiveren en om één keer in de week een sportafspraak te hebben staan. We hebben bewust voor een vrouwengroep gekozen. We merkten dat sommige vrouwen liever niet in een gemengde groep lopen. Ze maken zich zorgen over het tempo van de mannen en denken niet mee te kunnen. Of ze vinden het gewoon gezellig om op zijn vrouws – lees: met veel kletsen en plezier – hard te lopen. Hoe dan ook we hebben een hele gezellige groep die wekelijks pittige trainingen afwerkt en die langzaam maar zeker groeit.

 

Hardlooptraining voor een groep

Omdat het niveau van de loopsters in onze hardloopgroep nog wel verschilt, is het de kunst om een training te bedenken die voor iedereen goed te doen én uitdagend is. Daarvoor houden we niet alleen rekening met het niveau van de loopsters, maar ook het soort loper wat ze zijn. In onze groep hebben we vrouwen die net als Rhodé met gemak een halve marathon lopen, van nature hebben ze een lichaam wat gemaakt is voor duursport. Een aantal andere vrouwen heeft meer de bouw en spieren van een korte afstandloper, zij zijn gespierder, kunnen beter versnellen, maar houden een lange afstand minder goed vol. Onze Rose is er zo’n eentje, als we sprinten rent ze iedereen eruit en is ze explosief, maar na tien kilometer heeft ze echt geen praatjes meer en is ze één van de langzaamste.

Omdat we alle loopsters in de groep een trainingsprikkel willen geven doen we vaak intervallen en zo nu en dan een gezellige rustige loop van een uur. Het leuke aan onze trainingsgroep is dat we elke week wel iets anders doen. Pas hebben we lange intervallen van anderhalve mijl gedaan, die liepen we in wedstrijdtempo, de keer daarvoor deden we de piramidetraining van Rhodé.

 

Trainen voor de finish

Vorige week trainden we op de laatste 500 meter voor de finish, één van de leukste trainingen die we tot nu toe hebben gedaan. Deze training is niet moeilijk, je loopt een bepaalde afstand om je lichaam moe te maken en dan aan het einde van je loop kies stuk weg van een halve kilometer.

Dit hoeft niet heel precies te zijn hoor, een afstand van ongeveer een halve kilometer is ook goed. Het helpt als er langs de weg kilometerpaaltjes, lantaarnpalen of bankjes staan. Aan de hand van die paaltjes of bankjes deel je je eindafstand in. Je gaat namelijk elke honderd meter iets versnellen. Dus waar je in je eigen tempo aan de laatste kilometer begint, ga je tijdens die laatste 500 meter steeds meer van jezelf vragen. Elke honderd meter versnel je een beetje en als de laatste 100 meter begint, focus je op je lichaam, spant je core aan, borst naar voren en blik op de finish. En wanneer je denkt dat je het kan, ga je – zo hard als je kan sprinten.

En waarschijnlijk krijg je dan een hele grote kick, je hebt immers alles gegeven en dat was misschien wel meer dan je tijdens een normale training zou doen. Train dit een paar keer vaker, ook na je lange duurloop en tijdens de volgende wedstrijd wéét je dat je die laatste kilometer ook nog wel kan. En dat? Dat geeft een heel zeker en krachtig gevoel.

Train je altijd in je eentje en wil je deze training ook een keer maximaal kunnen doen? Vraag een vriendin of ze mee gaat op de fiets, zo kan ze naast je rijden en je aanmoedigen, zodat je echt tot het gaatje gaat. Of huur me in, dan ga je zeker te weten diep.

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

foto: Joel Reichenberger van steamboattoday.com

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

4 Comments
  1. Hier in de buurt is ook een hardloop groep actief en ik kijk er altijd met veel plezier naar!
    Helaas toen ik het vorig jaar zelf probeerde liep ik toen ik goed op weg was een lelijke blessure op.
    Hierna maanden bezig geweest om weer normaal te kunnen wandelen toen ook het hardlopen maar aan de kant gezet.
    Ik wandel wel graag en geniet van andere als die met veel lol hardlopen!

  2. En leuk was het! Geeft net weer een boost aan je training! En die Rose rende ons er natuurlijk allemaal uit en liet het er uit zien alsof het niets was haha!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.