Genieten en blijven genieten van je sport, hoe doe je dat? Maar vooral: wat kan je doen als je een keer géén zin hebt? Aan de hand van de keuzes van onze bloggers geven we op die vraag antwoord. Het Grote Sport ABC volgens Stoere Vrouwen Sporten. Alleen jammer dat we niet goed wisten wat we met de Q en een paar andere letters moesten…..

Afwisseling

Berber en Astrid doen aan triathlon, zij hebben drie sporten om te trainen. En hoewel dat misschien wat ingewikkeld lijkt, is het soms ook een verademing. Gaat het fietsen wat minder? Dan hebben ze nog de twee andere sporten om wat harder mee bezig te gaan. Rose en Rhodé zijn meer sporthoppers, het ene jaar trainen ze op de fiets en het andere jaar lopen ze hard. Dit switchen wat ze doen, is vooral handig als ze niet zo’n zin hebben in trainen, maar wel willen blijven sporten. Rhodé richt zich na een teleurstellende hardloopblessure even op krachttraining en Rose besloot in haar hardloopdip om te gaan trainen op de baan. Op die manier houd ze het spannend. En kon ze deze zomer juist niet op de baan lopen omdat ze een blessure had? Geen stress, ze ging een tijdje zwemmen.Verandering van spijs doet eten en verandering van sport doet trainen.

Balans

Sport is inspanning en sport is ontspanning. Het is niet voor niets dat Neerlands laatste Tour winnaar – Joop Zoetemelk – altijd zei dat je de Tour in bed wint. Beter, sneller en sterker wordt je door de balans tussen training en rust. Tijdens training belast je het lijf en door rust hersteld het weer. Het is tijdens dat herstelprocess dat ons lichaam de toegedane schade repareert en er nog een schepje bovenop doet. Hierdoor worden we beter. Maar balans doet meer, het zorgt ervoor dat het leuk blijft. Als wij een tijdje minder lekker sporten of minder goed presteren is onze balans het eerste waar we naar kijken. Meestal is die dan net niet in orde.

Creativiteit

Sporten is trainen, presteren, afzien en herstellen, maar als je het zo bekijkt is sport donders eentonig. Elke dag braaf je trainingen uitvoeren en niet afwijken van je schema, houdt geen enkele sporter erg lang vol. Weet je wat wij soms doen? Als er een duurtraining op het programma staat, kijken we op de kaart en zoeken we een leuke plek om naartoe te rennen of fietsen. En moeten we intervallen doen? Dan gebruiken we soms de liedjes op onze iPod als maat voor de intervallen. Als je houdt van fotografie kan je tijdens je lange trainingen soms een plaatje schieten. Marijn de vries doet dat soms en deelt zo de mooiste beelden met de wereld. Met een beetje creativiteit is sporten en trainen voor een doel net als spelen. Het vraagt alleen om wat moed om dat schema niet ze serieus te nemen.

Doorzettingsvermogen

Meer dan de helft van wat we doen is werken voor dat ene moment waarop alles klopt. Dat is de basis van flow en genieten in sport. Een groot deel van onze trainingen is vermoeiend, zwaar of echt werken. Maar bijna altijd voelt het goed. Goed omdat we onze training afronden, een doel hebben gehaald of omdat we ons niet tegen hebben laten houden. Hoewel wij het verstandig vinden om iet blind een schema te volgen, hebben we doorzettingsvermogen wel bovenaan ons lijstje staan. Zonder doorzettingsvermogen hingen onze fietsen en schoenen al lang aan de wilgen, met ons yogamatje en gewichtjes ernaast. De truc is alleen wel te weten wanneer je door moet zetten en wanneer juist niet. Wij leren onszelf steeds beter kennen en weten het nu wel, maar soms blijven ook wij thuis of duwen we onszelf door een training of wedstrijd heen terwijl we dat misschien niet hadden moeten doen.

Eerlijkheid

Is het je wel eens opgevallen dat veel sportvrouwen zichzelf lui noemen? Als ze een keertje lekker lui thuisblijven bijvoorbeeld of een luie dag nemen. Maar echt? Zijn sportvrouwen lui? Voor ons is het heel belangrijk om eerlijk te zijn naar onszelf, eerlijkheid is onze radar. We zijn eerlijk over onze prestaties, motieven en gevoelens. Want alleen dan weten we of we harder of zachter moeten trainen, of we nog even door moeten of juist niet. Dat we eerlijkheid zo hoog hebben zitten, zegt overigens niet dat wij geen last hebben van dat stemmetje in ons hoofd. Ook wij zijn wel eens bang om niet genoeg te doen. Op die momenten is het voor ons belangrijk om eerlijk te zijn tegen onze trainers, masseurs, fysio’s en vrienden. Zij kennen ons goed en weten van onze valkuilen. Door eerlijk onze gedachten met hen te delen, kunnen ze ons helpen om de juiste en gezonde keuzes te maken.

Fietsen

Elke zomervakantie doet Rose één week hetzelfde: dan pakt ze haar fiets en gaat elke dag voor een lekker rondje. Ze neemt dan geld mee en gaat onderweg lunchen en fiets dan weer rustig naar huis. Wat ze dan doet is geen trainen, maar genieten. Van alle sporten die we doen leent fietsen zich daar het beste voor. Op de fiets kan je makkelijk ontspannen rondrijden als je wilt en je komt zo ver dat je nog mooie dingen tegenkomt ook. Voor Rhodé zijn de tochtjes die ze samen met haar vriendje maakt ook de pleziertraining in haar programma. Fietsen is iets wat we elke sporter met een motivatiedip wel kunnen aanraden. En heb je geen sportieve fiets? Dan is een opoe fiets ook goed, zolang die benen maar draaien en het landschap aan je voorbij trekt. Even het hoofd leegmaken en genieten. Wist je dat fietsen relatief lichte belasting is? Je hebt niet te maken met impact en ontziet je spieren en gewrichten. Het enige waar je je zorgen over hoeft te maken zijn je billen en je muts. Bij een langer tochtje is een fietsbroek wel zo fijn.

Gezellig

Zie je ze wel eens, van die sporters die met een verbeten hoofd aan het trainen zijn? Die niet eens even kunnen knikken om te groeten? Wij hebben zulke trainingen ook wel, dan zijn we of heel gericht bezig of zitten we niet zo lekker in ons vel. Sporten en serieus bezig zijn is heel goed, maar vergeet niet dat wat gezelligheid ook mag. Zoals Rhodé die met haar vriendje gaat trainen. Of Rose en Astrid die pas samen in de weilanden zijn gaan rennen om bij te kletsen en te genieten van de ondergaande zon. Sport mag gezellig zijn en door bewust de gezellige training in te plannen, maken wij het een stuk leuker voor onszelf, want hoewel we allemaal prestatiegerichte sporters zijn, blijven we in essentie mensen die sporten voor hun plezier.

Hartslagmeter

Motivatieverlies kan één van de tekenen van overtraining zijn. Overtraining is niets meer of minder dan een sprters burnout. Door te vaak, te zwaar en te veel te sporten eet je je energie op. Een trainingsschema heeft altijd verschillende trainingen in verschilende intensiteiten. Als we altijd maar intensief trainen, raakt onze energie snel op. Daarom trainen we met een hartslagmeter. Aan de hand van onze hartslag zien we hoe intensief we getraind hebben en hoe goed we hersteld zijn. Met die gegevens kunnen we bepalen wat we de volgende training gaan doen.

Intervallen

Volgens sommigen een gruwel, volgens anderen juist een enorme kick. Onze Rose is er dol op, die sluit elke duurtraining af met een paar versnellingen, maar zij is ook wel het soort sporter die dat kan. Intervallen zijn niets meer dan temposwisselingen. Vijf keer zoveel zoveel meter tempo met rustig ertussen in. Het voordeel van intervallen is dat ze een flinke trainingsprikkel geven, maar ook dat het iedere keer anders kan. Je kiest zelf hoe lang en hard je de intervallen maakt. Door één keer in de week wat tempowisselingen te doen tijdens een korte training, wordt je trainingsweek al een stuk afwisselender, maar een paar intervallen halverweg je lange duurt

J………

Kennis

Snappen wat je doet, hoe je functioneert en hoe je jezelf kan verbeteren. Boeken over het lichaam lezen en vragen stellen ana specialisten, dat is wat Rose sinds ze sport doet. Kennis is macht, ook voor een sportvrouw. Kennis geeft begrip over een sportdipje en het indelen van je week. Kennis van trainingsleer vertelt ons bijvoorbeeld dat drie keer per week hetzelfde duurrondje doen weinig uit haalt. Tel daar boven op dat het gaat vervelen en je mag zomaar een keer wat anders doen.

Lekker

Sport hoort voor recreatieve sporters – die niet volgend jaar in Rio aan de start hoeven te staan – vooral lekker te zijn. Natuurlijk mogen we onszelf zo nu en dan een trap onder de kont geven en doen we er goed aan om ook eens tot het gaatje te gaan, maar als sport niet meer lekker is en je geen positieve resultaten meer opmerkt? Dan is het tijd om het weer lekker te makne. Astrid deed dat deze zomer, zij had geen plezier meer en genoot er ook niet meer van. Toen is ze ‘lekker’ gaan sporten. Gewoon wat rondjes rennen, een beetje fietsen en zo nu en dan een duik. Zodra ze halverwege merkte dat ze het niet leuk of lekker meer vond, deed ze een stapje terug. Hierdoor is ze nu fitter en gemotiveerder dan ana het begin van de zomer. Lekker sporten dus!

Minder kan meer zijn

Wist je dat? Elke sporter heeft een bepaalde belasting. Een topsporter zorgt er daarom voor dat dingen die niets met sport te maken hebben even nar de achtergrond verdwijnen, maar hobbysporters kunnen dat niet. Toen Rose nog wielrende en trainde voor wedstrijden heeft ze een tijdje 15 uur per week getraind. Daarnaast schreef ze voor verschillende bladen én werkte ana haar boek over de Tour de France. Haar resultaten werden er niet beter op. Pas toen ze haar trainingarbeid terugschroefte naar 8 enin die uren slimmer trainde, merkte ze dat haar resultaten beter werden.

N……

Ontspanning

En dan bedoelen we niet een kopje koffie met vriendinnen of op de bank hangen tijdens een Netflix marathon. De ontspanning die wij gebruiken is de ontspanning tijdens inspanning. Een gped voorbeeld is de racefiets, je kan de hele tijd met druk op de pedalen rondrijden en alles geven of met je benen wat rustiger draaien. Onderaan de streep maakt het op een rondje van 50 km maar een paar minuten uit, maar je gevoel is wel een stuk lekkerder.

Prestatiegericht

Rhodé heeft daar een handje van: bloedserieus trainen onder het mom een prestatiegerichte sporter te zijn. Rose kletst tijdens haar training heel graag, maar noemt zichzelf ook prestatiegericht. Dus hoe zit dat nou? Een goed voorbeeld is de baantraining van Rose, die doet ze met een groep en elke atleet staat daar met eigen doelen. Er zijn stille focus types en clowns zoals Rose. Beide zijn ze prestatiegericht. Er is niet één manier van trainen er is zelfs niet één manier om een prestatie neer te zetten. Het is vooral belangrijk je eigen manier te vinden. Een mooi boek daar over is ‘Los’ van Dennis van der Geest, daarin lees je hoe de Olympiër zijn manier vond en in staat was om tegen de mores van de hele sportwereld in op een ontspannen manier aan zijn toernooi te beginnen.

Q……

R…..

Strava

Gewoon omdat dat iets met je doet. Strava is net als Runkeeper een sportapp, maar wel eentje die van de gewone wegen in de buurt van je huis een prestatie maakt. Met Strava meet je niet alleen je eigen snelheid en afstand, maar vergelijkt die ook met de snelheid van andere sportersin jouw buurt. Wegen worden verdeeld in Strava stroken waar een klassement voor bestaat. Zo is er een strookje in het bos bij Deventer waar Rose op nummer twee staat en Rhodé op nummer één. Strava kan ontzettend motiveren, het is een leuke manier om de sleur uit je training te halen en te connecten met andere sporters.

T…..

U…..

Vrouwentriathlon

Die hebben wij deze zomer gedaan, samen met een stel lezeressen. Het zwemmen was een welkome afwisseling naast het fietsen en hardlopen. Het is leuk om één keer per jaar een kleine triathlon te pakken. Vooral in de zomer, want dan kan je in de buitenlucht zwemmen. De vrouwentriathlon is niet zo lang dat je er een heel seizoen voor trainen moet. Kan je een beetje hardlopen, zwemmen en fietsen? Dan kom je er wel. Voor ons is het een te gekke onderbreking van ons sportjaar en natuurlijk een gezellige meet-up met andere sportvrouwen. Komend jaar gaan we er vast weer voor. Koop maar vast een badmuts.

Wandelen

Geen enkele sporter is het hele jaar even gemotiveerd, dat kan niet en het zou ook niet gezond zijn. De weg naar succes is niet linear, hij gaat met ups en downs. Soms hebben we geen zin om te sporten. Dan laten we de uitdaging even voor wat het is, maar maken we wel een lange wandeling. Op die manier komen we fysiek en mentaal tot rust en bewegen toch. Wist je dat een wandeling van een uur ongeveer gelijk staat aan de trainingsprikkel van een hardlooptraining van dertig minuten? En nog iets: vandaag wandelen en morgen trainen is een heel goed motto hoor!

X……

Y…..

Zwemmen

Een aantal van ons doet het elke week en anderen alleen in periodes: een bezoek aan het zwembad. Niets is zo lekker als de stilte van een bijna leeg zwembad. Niets is zo fijn als jezelf voortbewegen door het water. Uitademen en de bubbels lucht langs je oren omhoog horen gaan. Kijken door het blauwe water en op en neer. Er zijn sporters die het geen bal aan vinden, wij zouden niet zonder willen. Vooral nu in de zomer, want de buitenbaden zijn open. Als je slim bent ga je op een dag waarop het maar een graad of 15 is. De recreatieve zwemmers blijven dan weg en jij hebt het buitenbad voor je alleen.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.