Guido,

Er is echt iets niet goed met me.
Het lukt me maar niet om mijn hartslag laag te houden.
Iedere keer als ik ga lopen schiet hij omhoog en train ik, hoe rustig ik ook ga in een te hoge zone.
Kan het zijn dat er iets mis met me is?

Rose

 

Dit mailtje stuurde ik naar Guido Vroemen, De Sportarts. Ik kwam net terug van training en had alweer niet gelopen zoals ik wilde. Het plan was een rustige duurtraining. En het tempo wat ik liep was rustig, maar mijn hartslag? Veel te hoog! Ik maakte me zorgen om mijn training. Deed ik iets verkeerd? Een paar minuten nadat ik mijn mailtje verstuurde, kreeg ik al antwoord: “Rose, weet jij niet dat je zones tijdens het hardlopen anders kunnen zijn dan tijdens het fietsen?” schrijft Guido en legt uit dat hij precies om die reden zowel een fiets- als een looptest afneemt bij de triatleten die hij begeleidt.

Als je jezelf wilt verbeteren en gaat werken met een trainingsschema is trainen in de juiste zone heel belangrijk. Als het goed is zijn een groot deel van je trainingen in een lage hartslag, een iets kleiner deel in een iets hogere hartslag en nog een kleiner deel in een nog hogere hartslag.

Je hartslag stijgt als je meer inspanning levert. Dus peddel je rustig rond dan is hij lager dan wanneer je een sprint maakt.

 

Door te trainen met een hartslagmeter kan je enorme sprongen in je ontwikkeling als duursporter maken. Doordat je weet in welke zone je traint kan je lichaam de juiste trainingsprikkel geven . Natuurlijk kan je ook op gevoel trainen, alleen dan weet je nooit helemaal zeker of je te hard of te zacht traint. Train je te zacht, dan word je niet beter, train je te hard, dan kan je oververmoeid raken. Bij sporters heet dat: overtraind. Overtraining kan resulteren in weken en zelfs maanden zonder sport.

 

Toch kiezen veel sporters ervoor om zonder hartslagmeter te trainen. Ik vind het – omdat ik soms de neiging heb te veel met mijn hartslag bezig te zijn – soms lastig om met een hartslagmeter te lopen. Het valt me dan zwaarder mijn trainingsrondje af te maken. Daarom draag ik mijn hartslagmeter niet altijd en als ik er eentje draag is het tijdens het lopen mijn Polar Loop die ik toch al de hele dag om heb en tijdens het fietsen mijn TomTom multisport. Beide vind ik fijn omdat ik niet de hele tijd mijn hartslag en snelheid in beeld heb. De TomTom heeft zelfs de optie om een hartslagzone in te stellen. Ga ik er boven of onder, dan trilt hij even.

 

Veel vrouwen vinden hartslagmeters maar ingewikkeld en beginnen en daarom niet aan. Dat is zonde want er zijn genoeg simpele hartslagmeters op de markt die niet al te veel data meten en die simpel en overzichtelijk werken. Toen ik begon met lopen had ik de Garmin Forunner en die werkte verrassend eenvoudig en gaf me precies de informatie die ik hebben wilde: een gps kaartje van mijn rondje, mijn snelheid en – als ik mijn hartslagband om had – mijn hartslag. Die Garmin heb ik uitgeleend aan een vriendinnetje. Zij had een hartslagmeter van Bryton en snapte daar geen hout van. Daardoor was ze geneigd om dan maar niet meer op hartslag te trainen. Nu ze de Garmin heeft doet ze dat wel.

 

Een laatste reden waarom sporters ervoor kiezen geen hartslagmeter te gebruiken is de borstband. Die zit niet bij iedereen even lekker en kan schuren, knellen of afzakken. Voor die sporters heb ik goed nieuws: TomTom heeft een nieuwe hartslagmeter op de markt gezet die je hartslag meet zonder zo’n band. En qua bediening is hij net zo simpel als de TomTom Multisport. Ik ben deze hartslagmeter nu aan het testen en schrijf daar snel een stukje over.
Heel even dacht ik dat de hoge hartslag die deze TomTom aangaf niet klopte, maar zoals blijkt uit de mail van Guido is dat niet zo. Mijn zones verschillen gewoon per sport. Het verschil tussen hartslagzones tijdens het fietsen en lopen kan wel iets van 5 a 10 slagen zijn. Dus maak je net als ik de overstap van fietsen naar lopen of train je voor een triatlon? Dan doe je er goed aan om bij de sportarts ook je loopzones te testen.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

3 Comments
  1. nu kan ik al helemaal niet meer wachten op mijn tomtom multisport cardio met ingebouwde hartslagsensor…

    miep ongeduld.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.