Push-ups voor vrouwen

Omdat Rose en Rhodé nu eindelijk de motivatie hebben om aan krachttraining te doen, is het op stoerevrouwensporten.nl ook tijd om daar meer aandacht aan te besteden. Daarom hebben we Maaike – één van de bloggers uit onze blog-a-long – gevraagd om ons wat meer over verschillende oefeningen te vertellen. Maaike is trainer en supersterk. En haar eerste stukje? Dat gaat over De Push-up.

 

Overal om je heen hoor je het vrouwen zeggen: “push-ups? Nee, dat kan ik echt niet hoor!! Dat is meer iets voor mannen” en dat klopt niet helemaal. Ik zal je wat vertellen: wij vrouwen zijn net zo sterk als mannen alleen het is toch veel makkelijker als onze mannen alle zware klussen doen.

Push-ups moet je trainen. Net zoals je alles moet trainen om het goed te kunnen. Wat kun je doen om een echte push-up held te worden? Heel simpel, begin bij het begin!

Als je gezegend bent met duivenpoep in je armen kun je het beste beginnen op de trap en dan – afhankelijk van je lengte – op de 4e tree. Je zet je handen op de tree en zet je schouders er boven en je tenen staan op de grond. Je staat nu in de zogenaamde ‘voorligsteun’
Nu zak je langzaam door je armen tot je met je borst de tree bijna raakt (of met je neus) en duw je jezelf met je armen weer omhoog. Het is belangrijk dat je je buik aanspant en je billen samenknijpt. Zo blijf je in een mooie plank en maak je geen hangmat van je rug. Dat is heeeeel slecht voor je rug namelijk. Net als een tent met je billen. Je weet wel, met je billen omhoog, want dan train je meer je schouders en niet je armen. Steeds als je er een stuk of 10-15 op deze tree kan zak je een tree lager en begin je op die tree te trainen. Dit doe je net zo lang tot je op de grond staat met handen en voeten. En als je dat kan? Dan kan je echt opdrukken.
Heb je geen trap in de buurt? Oefen het dan op je knieën. En dan niet met je benen/rug in een hoek van 90graden maar in een mooie rechte lijn vanaf je knieën naar je schouders. Dit kun je makkelijk bereiken door eerst in de voorligsteun te gaan staan en vanuit die houding langzaam je knieën naar de grond te doen. Hou wel je tenen aan de grond, zo weet je zeker dat je die mooie plank-lijn krijgt! Zak nu dus weer door je armen met je borst of neus tot de grond en duw je omhoog. Lukt dit niet? Ga dan helemaal liggen en duw je dan omhoog. Het is nl belangrijk dat je de hele spier gebruikt en niet maar een klein ieniemienie beetje van de spier.

Kun je bovenstaande inmiddels met 2 vingers in je neus? Niet gevreesd, we gaan een stapje verder;
Maak nu een push-up op handen en tenen. Dus vanuit de voorligsteun zak je tot de grond en duw je jezelf omhoog. Te zwaar? Ga dan liggen en duw jezelf omhoog. Let wel op de punten in je lichaam en ga ze af en toe 1 voor 1 af; ben ik een mooie rechte lijn? Span ik mijn buik aan? Knijp ik mijn billen samen? Adem ik nog? (In bij omlaag en uit bij omhoog) Zak ik goed tot de grond?

Als je een echt held bent is dit ook nog makkelijk en kun je eindeloos gaan variëren;
Je kan ene push-up doen met je handen verder uit elkaar of juist dichter bij elkaar. Je kan kleine stapjes zetten met je handen of zelfs een klapje maken met ja handen als je omhoog bent. Een klapje achter je rug of wat dan ook. Bijna alles kan, maar denk aan die houding! En je je push-up goed uitvoert.

En eerlijk is braaf hoor, ik laat mijn vriend ook de zware dingen doen terwijl ik verontwaardigd vanaf de zijlijn roep “ik ben geen mietje hoor!” Terwijl ik maar 10 push-ups op mijn tenen kan, hooguit 3 in een variatie met armen wijd/smal en de rest als een echt meisje op mijn knietjes doe.

Maar ach….mannen mogen zich ook best weleens man voelen toch?

Liefs Maaike

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.