Je hebt vast wel gemerkt dat wij de laatste tijd veel op de fiets zitten, meer dan in het voorjaar en de winter. Dat komt omdat we ons aanpassen aan het weer en tijdens deze hoge temperaturen vinden wij fietsen makkelijker dan hardlopen. Natuurlijk lopen we ook wel, maar vooral passen we ons aan aan het warme weer. Want hoewel de zomer een heerlijk seizoen is, in de hitte sporten zoals we de rest van het jaar doen? Dat vinden we nu niet verstandig.

In de eerste week van de Tour de France won Lars Boom in de regen een zware etappe over klinkers. De Belkin renner is ooit begonnen met veldrijden. Dat is dat wielrennen op het gras in de winter. Als veldrijder was hij regelmatig de beste van de wereld. Lars deed het goed in de koude, sneeuw en modder. Toen het op de dag van die touretappe koud was en het pijpenstelen regende wist Lars dat hij een kans maakte. Niet alleen kon hij met zijn cross achtergrond goed omgaan met de natte klinkers, ook verteerd hij het slechte weer goed.

 

Sporten in de hitte – ken je eigen lichaam

Elke sporter heeft een voorkeur als het op het weer aankomt. Voor Run2Day magazine schreef ik daar een keer een artikel over en sprak een hardloper die het liefst in de regen loopt. En of het nu heel koud was of niet, deze loper droeg een shirt met korte mouwen. Ik herken me daar wel in. Een andere loper zocht juist de warme temperaturen op, want dan was haar lijf lekker warm en voelde het sporten makkelijker, de winter kon ze juist minder goed aan, dan wilde haar lichaam niet en had ze last van de kou.

En dat is precies zoals het is, elke mens heeft een voorkeurstemperatuur en elk lichaam reageert anders op verschillende weersomstandigheden. De huidige zomerse weersomstandigheden en sporten in de hitte kunnen dus zomaar voor de ene sporter een lust zijn, terwijl het voor de ander een last is.

>> Lees ook: Drinken tijdens het hardlopen

 

Je lichaam heeft tijd nodig om te wennen

In ons land hebben we niet vaak periodes van warm weer. Wij mogen blij zijn met 25 graden, al is het zo nu en dan wat warmer. Komend weekend bijvoorbeeld. De moeilijkheid zit hem er bij ons in dat we van die temperatuurschommelingen hebben. Eerst is het koud met regen en wind, dan wordt het warmer, dan wordt het bloedheet, we krijgen het benauwd, het wordt vochtig, het wordt verschrikkelijk vochtig, we krijgen onweer, de temperatuur zakt, het regent een paar dagen en het hele riedeltje begint opnieuw. En of je nu een warm- of koudweer sporter bent, die schommelingen hebben direct effect op je prestaties.

Een goed voorbeeld daarvan is de Marikenloop. In de week voor die loop was het koud en ineens was het over de twintig graden met erg veel zon. Ik liep die vijf kilometer een paar minuten langzamer dan normaal. Hoewel ik goed tegen hoge temperaturen kan is sporten in de hitte, terwijl het de dag ervoor koud was, niet echt mijn ding. Het schijnt dat je lichaam een paar dagen nodig heeft om zich aan te passen aan de hoge temperatuur.

>> Lees ook: Hardlopen tijdens een hittegolf? Drink een Slush Puppie

6 tips voor sporten in de hitte

Wij weten inmiddels precies hoe ons lichaam op de zomerse temperaturen en we weten ook precies hoe we daar het beste mee om kunnen gaan. En daarom hebben we een paar dingen op een rijtje gezet. Misschien heb jij er ook wat aan.

  1. Ken jezelf, kan je goed tegen warm weer? Neem het er dan van. Heb je het moeilijker tijdens deze temperaturen? Accepteer dat en wees trots op het feit dat je toch doorzet.
  2. Pas je tempo aan, hoe vaak zie je mensen rennen in Dubai? Niet vaak. Het is niet vreemd om met warm weer rustiger aan te doen. Training doe je niet op tempo, maar op intensiteit. Als een lager tempo je nu meer energie kost, is het geen slechte training.
  3. Kies het juiste moment van de dag, vanaf een uur of elf tot zeker een uur zeven is het deze dagen warm. Daarom kiezen veel lopers er voor om in de ochtend of avond te lopen. Onze Rhodé is een echte ochtendsporter en ik geniet juist in volle teugen van mijn zomerse loopjes in het donker van de avond.
  4. Train op een koele plek, in het bos bijvoorbeeld of langs het water. In het bos heb je de schaduw en langs een rivier of meer heb je altijd de koude en frisse lucht die van het water komt. Ook heb je bij het water ook altijd een beetje een briesje, zalig.
  5. Ga eens fietsen, of zwemmen. Is het te warm om te lopen en heb je een racefiets of mountainbike? Doe dan net als wij en stap op de fiets. Fietsen is een stuk lekkerder met dit weer, want je hebt rijwind en die werkt verkoelend. Een duik in een zwembad of meer is ook heerlijk en zwemmen is een serieuze workout. En als we het toch over locatie hebben. Heeft jouw sportschool airco? Dan is het misschien wel tijd voor wat meer krachttraining.
  6. Kies je kleding, op de fiets dragen wij met dit weer echt geen zweetshirt meer onder ons fietstruitje of zo’n zweetshirt met van die gaatjes. En als we hardlopen doen we dat nu gewoon in een shirt en een dun mouwloos shirt. Adidas heeft speciale verkoelende kleding op de markt gebracht die nu hele goed werkt. In de stof zitten kleine bolletjes verwerkt die ervoor zorgen dat je warmte beter afgevoerd wordt. Ik draag met dit weer haar The North Face setje, die stof is heel dun (lees onze review). En Rhodé draagt een petje, die maakt ze af en toe nat, dat werkt verkoelend zegt ze.

 

Veel plezier met de komende warme dagen, geniet, doe dingen samen, ga lekker eten en sport hoe je kan. Toptijden zetten we wel weer neer in september.

 

Liefs, Rose

Oh ja, vergeet niet te drinken en smeer genoeg, wil je weten welke zonbeschermingsproducten lekker zijn tijdens het sporten? Lees dan onze review even.

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de Body & Fit shopFuturumshopWiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.