‘Shut up legs’ dat is de tekst die de Duitse wielrenner Jens Voigt op de bovenbuis van zijn Trek Madone had staan. Jens is de oudste renner ooit die de tour reed en gedurende zijn carrière heeft hij meerdere etappes gewonnen in grote koersen. En op zijn fiets staat ‘Shut up legs’. Een hele simpele tekst maar ook een hele rake. Want elke sporter kent de pijn van verzuring wel. De grote vraag voor veel sporters is: hoe ga je daar mee om?

 

Motivatie
Jeanine: “Ik doe een Jensie en zeg tegen mijn benen dat ze stil moeten zijn. Soms lukt dat en soms ook niet. Als mijn koppie goed staat, kan ik véél meer pijn verdragen. Zo heb ik er aan het einde van het seizoen – als ik moe ben van al maanden afzien – veel meer moeite met die pijn. Terwijl ik er in het voorjaar wel weer naar verlang. Die pijn hoort toch ook bij mijn sport. Ik bedenk me als ik pijn heb ook dat ik daar rijd omdat ik een doel heb. Uitrijden of een mooie tijd neerzetten is dan belangrijker voor me dan die tijdelijke pijn. Zo kan ik nog even door.”

Wat Jeanine doet is eigenlijk ervoor kiezen geen aandacht te geven aan de pijn en zich te richten op haar motivatie. Daar put ze dan genoeg kracht en energie uit om door te fietsen.

 

Ademhaling
Rose heeft ook een manier om met pijn om te gaan: “Voor mij is het belangrijk dat ik niet de strijd met de pijn aanga, dat kost te veel energie en ik verlies die strijd toch. Als ik moe begin te worden en het moeilijker gaat, begin ik altijd met mijn techniek. Ik ga netter lopen en probeer mijn ademhaling rustig te maken. Ik richt me op mijn ritme in plaats van op de pijn en verander mezelf in een efficiënte loopmachine. Maar soms lukt dat al niet meer. Tijdens de IJsselloop had ik het heel zwaar en het deed echt pijn. Ik had meerdere momenten waarop ik het wel op wilde geven, maar ik deed niet mee om op te geven. Ik voelde de pijn en besloot door te gaan. Vanaf dat moment heb ik iedere keer een punt gekozen tot waar ik door zou gaan. Iedere keer als ik bij zo’n punt kwam, constateerde ik dat ik eigenlijk nog wel een stukje verder kon. Dat hielp zo goed dat ik aan het eind toch nog aan kon zetten. ”

 

Focus
In het boek Sportgek van sportpsycholoog Edith Rozendaal vonden wij een hoofdstukje over dit onderwerp. Rozendaal geeft mentale training en begeleiding aan topsporters. In haar boek vertelt ze over twee manieren van focus. De ene is de associatie focus waarbij je je richt op de lichamelijke ervaring en de veranderingen die optreden in je lijf. Door je te focussen op je ademhaling en dit diep en rustig te doen, verander je hoe je je voelt, er komt een soort ontspanning in in je lijf.

De andere manier is de dissociatie focus, daarbij richt je je op de dingen om je heen. Je omgeving bijvoorbeeld. Het schijnt dat topmarathonlopers beide methodes afwisselend toepassen. Het advies wat Rozendaal geeft is om beide te proberen en tijdens training te onderzoeken wat er voor je werkt. Als je dat eenmaal weet kan je voor een wedstrijd al een strategie kiezen voor als het zwaar wordt.

 

Het is handig om te weten dat associatie vaak een snellere tijd oplevert, tijdens een wedstrijd is die dus wel zo handig, maar voor sommige sporters geldt wel dat ze door deze methode mogelijk iets te diep gaan en hierdoor het risico op blessures verhogen. Daarom is het misschien wel een goed idee om dit niet elke keer te doen als je gaat sporten. Onze voorkeur gaat uit naar dissociatie tijdens training en associatie als we een wedstrijdje doen. Op die manier genieten we van training en presteren we tijdens wedstrijden.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.