En hoe sta jij tegenover de zomer? Voel je je fijn in je lijf of baal je van je buikje? Rose ontdekte een tijdje geleden een spier die haar hele lijf veranderde. Ze had al een tijdje last van een onverklaarbaar buikje en leerde dat ze dat met één aanspanning kon doen verdwijnen.

Het buikspierkwartier, het meest gedane rondje in de sportschool met het minste nut. Serieus hè. Van alle mensen die het doen, zal het merendeel door die oefeningen echt geen zichtbare buikspieren krijgen. Tel daar bij op dat een groot deel van de fitnissers precies door deze oefeningen hun lichaam alleen maar zwakker maken dan sterker. Ze activeren de verkeerde spieren namelijk.

De meeste vrouwen die we spreken willen van hun buikje af. Een deel van hen heeft sinds de zwangerschap een ander lichaam en komen niet meer terug in vorm en een ander deel heeft ondanks dat ze veel sporten nog steeds een grotere buik dan dat ze vroeger hadden.
Onze Rose had dat laatste. Zelfs met 5 keer sporten per week en gezonde voeding bleef ze dat rare buikje houden. Een buikje wat voor geen meter bij de rest van haar lijf paste. Haar benen zijn immers hard en gespierd, haar schouders ook, haar rug is prachtig en haar armen laten ook kracht zien. Zoals Rose het zelf grappend verwoorde begon ze steeds meer op een omgekeerde aardbei te lijken. En hoewel het niet de vorm was die ze voor zichzelf gekozen had, was ze er verder best wel okay mee. Het gaat immers toch om genieten van sport dan het hebben van een sixpack? ‘Dat buikje zal er wel bij horen.’ dacht ze nog.

Een tijdje terug heeft ze de fysio naar haar rug laten kijken, die doet namelijk al jaren lang dagelijks pijn en het werd erger de laatste tijd. Daar ontdekte ze iets wat niet alleen haar rug, maar ook haar buik binnen no time zou veranderen. In haar enorm gespierde lijf was er één spier die ze nauwelijks gebruikte en dat is de spier die van haar rug naar haar buik loopt. De spier de als een soort corset om haar middel zit en die ervoor zorgt dat ze rechtop blijft staan. Die spier was bij Rose zo lui dat ze niet eens wist hoe ze die gebruiken moest. En de inactiviteit van die spier zorgde ervoor dat ze in die omgekeerde aardbei veranderde. Haar buikje was geen vet, het was een verkeerde houding!

Je kan de spieren in je buik onderverdelen in twee groepen: de spieren die ervoor zorgen dat je beweegt. Dit noemen we vaak de grote spieren en de spieren die ervoor zorgen dat je stabiel blijft staan, die noemen we meestal de diepliggende spieren. Deze diepliggende spieren zijn enorm belangrijk en erg actief. De hele dag zijn ze bezig je overeind te houden. Een beetje aanspanning hier en wat ontspanning daar en we blijven perfect staan. De meeste buikspieroefeningen trainen je grote spieren. Visueel zorgt dat voor een goed resultaat, maar doe je het niet goed en geef je te weinig aandacht aan je diepliggende spieren? dan is de kans groot dat die een beetje lui worden, je grote spieren worden immers zo sterk dat ze al het werk overnemen. Het risico hiervan is dat je je beweegspieren gaat gebruiken om te stabiliseren. En weet je wat? Juist daarvan kan je héél instabiel worden. dat kan zelfs zo ver gaan dat je been en bilspieren mee moeten gaan werken met je stabilisatie en dat deze spieren onnodig moe worden. Een ander resultaat van een verkeerde spierspanning is een holle rug en dat gekke kleine buikje.

Vanaf het moment dat de fysio haar leerde hoe ze die spier gebruiken moest, heeft Rose 1. geen rugpijn meer en 2. een betere houding. Met één enkele spier voelde ze zich ineens een stuk beter in een jurkje en kon ze sneller rennen. Want die spier zorgt ervoor dat haar buik er netter uitziet en dat haar benen minder arbeid hoeven te verrichten om tempo te maken. Eén spier maar. Zo simpel was het. Hier had geen sit-up of dieet tegenop gekund.

Heb je net als Rose vaak last van je rug, sta je redelijk hol en verandert je buik langzamerhand in een omgekeerde aardbei? Dan is het nuttig om eens naar dje core te laten kijken. Een goede manier om te kijken of hij het goed doet is door een bruggetje te maken en dan één been te strekken. Zak je aan één kant helemaal in en kan je dat niet corrigeren? Grote kans dat je net als Rose je core niet goed gebruikt. In haar blog met tips voor hardlopers vertelt ze hoe ze die spier heeft ontdekt en hoe ze hem nu aanspant. Reuze nuttig voor tijdens je training, maar ook voor op het strand.

Wil je je core graag trainen? Kijk dan eens op onze workout pagina, daar hebben we workouts per spiergroep neergezet en kan je in één click alle core en buik workouts bij elkaar vinden. Een sterke core is bij elke sport de basis van ene hogere snelheid. Reden genoeg om mee aan de slag te gaan dus.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.