De push-up is de ultieme oefening om je hele lijf te trainen. Het is niet zomaar dat ze hem in gevangenisfilms altijd doen. Het is één beweging die ontzettend veel spieren aanpakt. Een soort complete sportschool in je eigen lijf. Maar welke spieren gebruik je dan? En niet onbelangrijk: hoe doe je een goede push-up?

Met push-ups train je je armen, borst, rug, heupen, bekken, benen en buik. En dat brengt ons meteen bij het uitvoeren van een push-up. Voor veel vrouwen is de push-up maar een lastige oefening. Het idee daarachter is dat we niet zulke sterke armen hebben. Al denkt men ook dat het komt doordat we meer omhoog moeten duwen. We zijn immers wat zwaarder op de heup. Maar wist je dat wij vrouwen ook echt wel push-ups kunnen doen en dat het een hele goede work-out voor ons is? En dat het idee van het extra gewicht op de heupen niet op gaat. Denk maar eens aan de hefboomwerking, eigenlijk zou het ons makkelijker af moeten gaan.

>> Lees ook: Beginnen met opdrukken

 

16 push-ups voor een fitte vrouw

De mythe van de slappe armpjes gaat ook niet op, want push-ups doe je nauwelijks met je armen. Zij zorgen alleen maar voor de beweging, het zijn de spieren van je rug en de rest van je lijf waar de power uit komt. Voor mensen die net beginnen is de push-up vaak zo zwaar omdat ze vergeten van hun hele lijf een stijve plank te maken. Hierdoor komt inderdaad al het werk bij je armen terecht en dan wordt het een hele opgave.

Het schijnt dat een 40-jarige fitte man zichzelf in ieder geval 27 keer moet kunnen opdrukken. En een vrouw van dezelfde leeftijd de 16 keer moet kunnen halen, maar dat lukt haast niemand tegenwoordig. Onze Astrid blijft steken bij twee keer en Rose haalt met moeite tien. Rhodé kan het inmiddels beter, dat is omdat zij er al een tijdje op traint.

Push-ups dragen bij aan je algehele conditie en maken je lichaam sterker. Ze zorgen ervoor dat je je lijf zo traint dat je beter rechtop blijft staan en je rug minder belast. Door nu dagelijks een paar push-ups te doen maak je jezelf krachtiger en zorg je ervoor dat je later als oud omaatje minder in elkaar zakt. Daarbij kan je door push-ups te doen je lijf zo sterk maken dat je harder kunt hardlopen en fietsen. Tot slot zorgen dagelijkse push-ups voor een zichtbaar getrainder lijf. Ook bij vrouwen met dunne armen! Probeer het maar eens een maand.

Heb je moeite met push-ups omdat je polsen pijn gaan doen? Koop dan van die handige beugeltjes waar je op kan steunen. Wij kochten een setje bij Fitness-geest daar kopen we veel van onze fitnessspullen online. Push-up beugeltjes of bars zoals ze genoemd worden kosten ongeveer €5,- en maken een enorm verschil!

>> Lees ook: Heb jij pijnlijke polsen tijdens opdrukken?

 

Beginnen met push-ups

De beste manier om te beginnen met push-ups vinden wij planken. Bij deze oefening waarbij je je lichaam stijf houdt terwijl je op je ellebogen en tenen leunt, leer je spieren al te wennen aan de basis van de push-up. Kan je een seconde of dertig planken? Dan kan je ook wel push-ups proberen. Begin maar eens met eentje op de echte manier en daarna negen op je knieën. De dag erna doe je hetzelfde, maar dan twee op de echte manier en 8 op je knieën. Zo bouw je het stukje bij beetje op. Vergeet niet dat de oefening makkelijker wordt als je je hele lijf aanspant en hard uitademt bij het naar boven duwen.

Liefs, Rose

 

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar FuturumshopWiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.