Wij gaan in november iets van je vragen, iets wat misschien heel heftig lijkt, maar wat echt supertof en zalig is. We willen je vragen om een maand lang, gedurende de dag, meer te bewegen. Maar niet alleen dat, we hopen ook dat je het samen met anderen gaat doen en dat je er echt een dingetje van maakt. En voor één van de deelnemers aan onze novembermaand hebben we een gave prijs.

Bewegen is de shit! Met andere woorden het is het coolste wat er maar is. Want beweging zorgt er voor dat je gezonder en energieker oud wordt, je minder stress hebt en een vrolijk hoofd krijgt en natuurlijk zorgt beweging er voor dat je lijf gezond blijft. Maar omdat het toch heel moeilijk is voor veel mensen om te bewegen, willen wij al onze sportieve vrienden en vriendinnen oproepen om in november met ons mee te doen met onze beweeg actie.

 

Natuurlijk beweging

Op NPO zagen we een documentaire, een Engelse arts wierp een blik op voeding en het probleem met overgewicht. Steeds meer mensen hebben een ongezond gewicht en steeds meer mensen weten door alle rare foodhypes niet meer wat gezonde voeding is. De docu was op zich wel leuk, maar het was niet echt ons onderwerp. We geven niet zo om calorieen, maar één stukje van de docu boeide ons wel. De arts liet drie gezinnen stevig ontbijten en liet ze daarna allemaal verschillende dingen doen. Het ene gezin moest stil blijven zitten, het andere sporten en het derde gezin moest het huis schoonmaken. Alle drie de gezinnen droegen activitytrackers en wat bleek? Niet de sportende familie bewoog het meest, maar het gezin wat het huis ging schoonmaken! Hoe dat komt? Het gezin deed aan natuurlijke beweging en dat is de aller aller allerbeste manier om fitter en gezonder te gaan leven. Het is een manier die voor iedereen haalbaar is, het is precies dat soort bewegen waar wij – naast onze sport – zoveel mogelijk aan doen.

Van alle kanten horen we dat we meer bewegen moeten, dat het ons gezond houdt en dat zitten het nieuwe roken is. Reden genoeg om dagelijks voldoende te bewegen, maar in de praktijk merken we dat zelfs wij als sportvrouwen helemaal niet zomaar aan die dagelijkse beweging komen. Zo betrappen wij ons er regelmatig op dat we eerst ene uur of wat gaan sporten en dus lekker fit doen, maar dat we daarna zo inactief zijn als het maar kan. Onderaan de streep bewegen we per dag dan wel voldoende, maar zijn we toch een deel van de dag te inactief.
Te weinig bewegen is is niet goed voor ons en zorgt er voor dat we de kans op gezond ouder worden verkleinen. Maar niet alleen dat, te weinig beweging, te veel stress en de verkeerde voeding is ook een oorzaak van ons toenemende gewicht. En in plaats van te zoeken naar gekke dieten waarbij hele voedselgroepen geschrapt worden, gaan wij voor een verandering is onze dag. Een kleine, met een groot effect. Wij richten ons op Natuurlijke Beweging. Dat is de beweging die je gedurende de dag maakt tijdens alle dingen die je doet. Een goed voorbeeld daarvan is onze Rose. Zij heeft veel afspraken in de stad en doet dat volgens het #walkeverything principe. Alles wat ze binnen een uur bereiken kan doet ze lopend. Daardoor wandelt ze overal naartoe. Zo combineert ze werk met beweging en gebruikt de wandelingen tussendoor om na te denken over haar werk. Ze loopt gemiddeld zo’n 14000 stappen per dag.

 

image

 

Lunchwandeling

Rose is een uitzondering, zij is freelancer en werkt met verschillende opdrachtgevers. Ze kan zelf haar agenda indelen en doet dat op zo’n manier dat ze tussendoor wandelen kan. Hoe anders is dat voor Rhodé en Astrid. Zij vertrekken ‘s morgensvroeg al naar hun werk, zitten de hele dag achter de computer en komen ‘s avonds pas thuis. Dan proppen ze snel wat eten in hun mond en gaan sporten. Op de stappenteller horloges die zij dragen zag je dat ze eigenlijk pas ‘s avonds aan hun beweging toekomen. Om daar verandering in aan te brengen, doet Astrid sindskort wat nieuws: de #lunchwandeling. In plaats van zittend lunchen gaat ze nu even naar buiten en haalt een frisse neus. Zo wandelt ze elke dag toch zeker een halfuur. Het resultaat is dat haar veelal inactieve dag wordt doorbroken met beweging. Ofwel ze doorbreekt het patroon van zitten. Hierdoor hoeft ze ‘s avonds niet meer te sporten om aan haar beweging te komen, maar gewoon voor haar plezier, ter ontspanning. Dit zorgt ervoor dat ze haar sport ook anders ervaart. Het moet niet en daardoor is het een luxe. Een traktatie.
Op een gemiddelde dag maakt Astrid nu tegen de 12000 stappen. Op een sportdag of op zaterdag waarop ze ‘s morgens hardloopt en daarna vaak nog even de natuur in gaat haalt ze regelmatig meer dan 20000 stappen op een dag.

 

image

Elk uur

Wist je dat beweging er voor zorgt dat we productiever worden? Het is om die reden dat steeds meer werkgevers sport faciliteren voor hun werknemers. Bij het kantoor van Shell in Amsterdam hebben ze bijvoorbeeld een sportschool. En bij Google hebben ze zelfs een paar werkplekken met een loopband, dan kan je wandelen en programmeren tegelijk. Andere bedrijven helpen bij het opzetten van een hardloopteam of fietsclub.
Hartstikke goed natuurlijk, maar als je weet dat veel sporters buiten hun sport om ontzettend inactief zijn, dan weet je ook wel dat er wat meer voor nodig is. Een uur trainenen daarna weer de rest van je dag op kantoor zitten is hetzelfde als op de bank ploffen na ene workout: je hebt lekker bewogen, maar onderaan de streep doe je niet meer.
Kirsten merkte dit toen ze haar stappenteller ging dragen. Daarom doet nu iets nieuws. Ze noemt het #elkuur. En de uitvoering is simpel: ze staat elk uur even op om te bewegen. Een wandelingetje naar het toilet of de trap even op en af. Het voordeel hiervan is dat ze elk uur in beweging komt en niet hele uren achter elkaar zit. Kirsten merkt dat het haar concentratie verhoogd. Ze hoeft deze maar een uur per keer vast te houden. En door tussendoor even op te staan en een paar minuten te staan of in beweging te zijn, begint ze elk uur weer met een fris hoofd en volle focus. Ook na haar werk maakt ze net iets andere keuzes. Zo pakt ze de fiets of wandelt naar het station. Sinds ze dat doet, beweegt ze elke dag voldoende en haalt haar 10000 stappen. En weet je wat? Ze merkt dit in alles, ze heeft een helderder hoofd, slaapt beter en heeft over de dag genomen meer energie.

 

Doe met ons mee!

Je ziet dat wel allemaal op onze eigen manier bewegen en dat ook sportvrouwen zoals wij er soms ons best voor moeten doen. Omdat het zo persoonlijk is, zijn we erg benieuwd naar jullie manier. Hoe veel bewegen jullie? Doe je aan sport alleen of let je ook op je natuurlijke beweging? Gebruik je een activitytracker?

We willen de komende maand alles weten over jou en jouw dagelijkse beweging. En daarom willen we jullie vragen om net als wij bezig te zijn met bewegen. Maar ook om zoveel mogelijk mensne uit je vriendenkring of werk te vragen met je mee te doen. Doe als Astrid en ga lunchwandelen met je werk of ga net als Kirsten elk uur even staan met je collega’s. Of verzin zelf iets beters om jezelf of de mensen in je leven in beweging te brengen. En hou ons daarvan op de hoogte.

Met updates in onze facebookgroep, foto’s of screenshots van je Polar app of stappenteller. Maar ook plaatjes van wat je onderweg tegenkomt of een selfie van jou en de collega’s die met je meedoen.
De mooiste en meest inspirerende of simpelweg leukste updates delen we wekelijks op onze site en aan het einde van de maand kiezen wij een winnaar uit die van ons een Stoere Vrouwen Sporten hoodie ontvangt. Maar dat niet alleen, van Futurumshop krijg je een cadeau bon en Polar doet met de mooie Polar A300 ook een duit in het zakje. En doe je mee met een team op je werk? En zijn jullie het leukste team? Dan beloven wij dat we een keer met je mee komen doen!

Oh belangrijk! Gebruik bij je updates wel de hashtag #wijbewegen dan kunnen we jullie tenminste vinden. En wordt lid van onze Facebookgroep, zo motiveren we elkaar. We zien nu al uit naar jullie updates die we vanaf 1 november gaan zien.

Liefs!

 

image

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.