Drie kilometer, meer kreeg ik er niet uit tijdens mijn training, het is te koud en ik loop als een watje. Maar ik loop wel, en daar is wat voor te zeggen. Ik zat zojuist tijdens mijn trainingsrondje te denken aan alle gesprekken die ik voorbij zie komen over sporten in de winter. Er zijn erg veel sporters die moeite hebben met deze tijd van het jaar. En niet alleen de kou valt zwaar, maar ook dat het donker is. Vooral vrouwen voelen zich minder makkelijk als ze in hun eentje in het donker langs een polderweg aan het rennen zijn. En daar komt bij dat december een drukke maand is, het gezellig is binnen en we daar ook graag blijven.

Vooral vrouwen voelen zich minder veilig als ze ‘s avonds na hun werk in het donker moeten trainen. Het gaat hen dan niet zozeer om de zichtbaarheid, want met lampjes, hesjes en reflecterende kleding lossen ze dat zo op. Vrouwen voelen zich vooral een beetje kwetsbaar in hun eentje.Neem nu die ene lange polderweg die het hele jaar dienst doet als vaste trainingsweg. In de winter, als er ‘s avonds minder mensen op straat zijn, is die weg ineens wel erg rustig. En door de slechte verlichting ziet niemand of er iets gebeurd langs de kant. Je kan zomaar door je enkel zakken of erger nog: een engerd tegenkomen en de kans dat iemand je dan opmerkt is een stuk kleiner in het donker. Combineer dat met de gure kou en de gezellige decembermaand en de keus om thuis te blijven is al snel gemaakt. Zonde, want er zijn ook andere manieren om toch nog te kunnen trainen.

 

Een andere route

Deze is misschien zo simpel dat de meesten van ons er niet op komen, maar een andere en minder donkere weg is de meest voor de hand liggende oplossing. We hebben allemaal onze favoriete rondjes die we het liefst het hele jaar maken, maar nu in de donkerste tijd van het jaar is het misschien tijd om die rondjes even te laten voor wat ze zijn. Vooral als we ons kwetsbaar en niet fijn voelen in het donker. Een andere rondje en niet meer die lange eenzame polderweg is ook een optie. En als je doordeweeks een paar korte rondjes maakt en in het weekend in de winterzon je polderweg weer opzoekt, heb je een goede trainingsweek en blijf je in je trainingsritme. Ik maak wel eens zigzagrondjes door de buurt. Dan ga ik bij het einde van elke straat de hoek om en probeer ik elke straat in de buurt mee te pakken. Zo kom ik aan mijn kilometers, maar hoef ik niet de stad uit. Reuze handig en op het kaartje van je Runkeeper nog best wel grappig om te zien ook.

>> De Siberische snijder: mtb-en in de winter

 

Trainingsmaatje

Omdat ik wist dat trainen in de winter weer wat zwaarder zou worden, ben ik dit voorjaar een trainingsgroep begonnen. Vanaf mei lopen we al samen en we zijn inmiddels zo’n gezellige bende geworden, dat we de training niet zomaar overslaan. Op die manier komen we nu zeker te weten de winter wel door. Om nu nog een groep op te richten om jezelf door de winter te helpen is misschien wat lastig, maar in je omgeving kijken om te zien of er een groep is, kan misschien wel. Meestal heeft de atletiekvereniging wel een groepje en anders de hardloopwinkel. Wil je weten of er een leuke hardloopgroep bij je in de buurt is? Vraag het eens in onze SVS Sportvrouwen Facebook groep. Een andere leuke optie om een trainingsmaatje te vinden is de groep Libelle Loopt, de leden van die groep zijn allemaal vrouw én van verschillende niveaus.

Zou je zelf net als ik in het voorjaar een groep willen beginnen, zodat je volgend jaar samen de winter in kan? Laat dan even een berichtje achter, ik help je graag met het opzetten en het geven van tips.

 

Trainen op ander terrein

Omdat je in de winter niet alleen te maken hebt met donkere avonden, maar ook gure omstandigheden die in de verste verte niet de charme van de zomer hebben, is het handig om in de winter ook niet op hetzelfde terrein als in de zomer te trainen. Als fietser kun je bijvoorbeeld met je mountainbike het bos in. Dat is een stukje warmer omdat je minder last hebt van de wind. Wil je helemaal wind en regenvrij trainen? Zoek dan de wielerbaan op. Dat is meteen een oplossing voor de donkere dagen. Door na je werk een keer op de baan te trainen, thuis een keer op de Tacx te stappen of mee te doen met een spinningles kun je in het weekend lekker met de handen op het stuur je rondje maken. Een goede manier om in beweging te blijven zonder je te laten belemmeren door het seizoen.

 

Hardlopers hebben ook tal van opties. Is het guur of regent het? Overweeg dan eens een keiharde blubberrun. Ik bewaar de smerigste dagen van de winter voor de weilanden langs de IJssel. Met speciale modderschoenen ga ik daar dan trainen. Dat is zo smerig en zwaar dat ik na een kilometer of vier al voldaan naar huis kan. En trainen op zo’n zware ondergrond is een goede prikkel voor mijn spieren. Rhodé overweegt mee te gaan trainen met de atletiekclub. Daar is een baan en kan ze meedoen met de baantrainingen en zo werken aan haar snelheid. Deze trainingen zijn door de week ‘s avonds en door daar aan mee te doen hoeft ze in het weekend of op haar vrije dag alleen nog maar te genieten van een duurloopje.

 

Crosstraining

Een andere sport naast je standaard trainingen werken ook. Ik vertelde je al over mijn training en dat ik met moeite een paar kilometer eruit perste. Ik heb nu enorm last van mijn longen. Dat komt doordat ik astma heb en de winter voor mij de zwaarste tijd is. De lucht is zo koud dat ik het dagelijks benauwd heb. Hierdoor zijn mijn trainingen én korter én in een lager tempo. Dat compenseer ik door een paar keer vaker in de week te gaan en door een totaal gestoorde December Workout te doen. Op die manier ben ik lekker sportief bezig, onderhoud ik mijn loopconditie, blijf ik mijn vaste trainingsmomenten houden én doe een keer wat anders. Verandering van sport doet trainen namelijk.

>> Crosstraining voor hardlopers, wat moet je dan doen?

Toen ik zojuist hoestend de laatste meters van mijn training langs de donkere weg langs de IJssel liep bedacht ik me dat we soms gewoon niet moeten zeuren. Dat we de ene voet voor de ander moeten blijven zetten en stug door moeten gaan. Want als we dat sporten zo leuk vinden? Dan bedenken we wel een oplossing, want die is er altijd.

 

Mijn smoesjes

Als we willen kunnen we altijd wel trainen, alleen soms verzinnen we smoesjes. Als ik naar mezelf kijk, vind ik de kou intimiderend en ben ik in de winter wat sneller moe. Ik voel me minder sterk. Het is dan erg makkelijk om het weer of mijn longen aan te grijpen om niet te hoeven gaan, maar als ik echt eerlijk tegen mezelf ben, kom ik daar niet mee weg. Geef ik aan mezelf toe dat ik eigenlijk geen zin heb? Dan pas kan ik kijken naar andere opties en misschien een andere workout of training doen. Houd ik mezelf voor de gek en geloof ik in mijn kleine smoesjes om niet te hoeven gaan? Dan zal ik nooit een oplossing of plan B overwegen.

>> 8 leuke tips voor jouw hardloopmotivatie

Het helpt me trouwens ook enorm om om mezelf te lachen. Op sommige dagen ben ik de koningin van de smoesjes en uitstellen. Ik voel me daar niet schuldig om slecht om, want dan wordt het helemaal zo’n ding. Ik schrijf er een grappig blog over of vertel het lachend aan andere sporters. Door de spot te drijven met mezelf heeft mijn ‘luiheid’ of tegenzin geen vat op me.

Heb jij tips voor andere sporters of kan je juist wel wat meer maniertjes en motivatie gebruiken? Laat het ons weten en lees ook even al onze ander stukjes over trainen in de winter even.

Echt geloof me, je voelt je beter als je fit de winter uit komt. Doe met me mee en train gewoon lekker door.

Liefs Rose

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten? Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment
  1. Mijn tip: koud douchen en buiten zwemmen, ook in de winter.
    “Wat?? Toch wel in een verwarmd zwembad?” hoor ik je denken. Nee, niet in een zwembad maar in echt buitenwater of als het nog wat kouder wordt in een wak in buitenwater.
    “Toch wel met een wetsuit?” Nee, niet met een wetsuit maar gewoon in badpak. Door je lichaam regelmatig bloot te stellen aan lage temperaturen maak je bruin vet aan wat er voor zorgt dat je jezelf beter warm kan houden en makkelijker wit vet verbrandt. Bovendien heeft het ook een mentaal effect. De volgende keer dat je het al hardlopend een beetje fris hebt vertel je jezelf dat het echt lang niet zo koud was als afgelopen weekend toen je niet langs de IJssel liep maar in de IJssel lag en doe je nog een extra rondje. Gewoon omdat het kan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.