Terwijl we overal ter wereld de gekste zaden en vruchten vandaan halen om door onze smoothie of salade te gooien, vergeten we de superfoods die we al jaren eten. Deze superfoods hoeven niet te worden ingevlogen met alle milieugevolgen van dien. Ze staan of al in je kastje of zijn voor een leuk prijsje te koop in je eigen supermarkt. En sommige groeien zelfs als onkruid in de berm. 5 doodgewone Super Foods op een rijtje.


Rode bietjes

Rode bietjes zijn een bron van magnesium, kalium, foliumzuur en vezels. Ze schijnen het risico op hartklachten te kunnen verminderen en je stofwisseling te verbeteren. Daarnaast kunnen ze – naar men zegt – helpen je cholesterol onder controle te houden.

Toen het een paar jaar geleden bekend werd dat het drinken van rode bietensap prestatie bevorderend werkte, kwamen de doping controleurs steeds meer wielrenners met rode urine tegen. Rode urine na duursport kan komen dor een intensieve training, maar dat was bij deze wielrenners niet het geval. Hun urine was rood omdat ze massaal aan die bietensap zaten.

Rode bietensap kan inderdaad je prestatie bevorderen, maar dan heb je wel een halve liter per dag nodig. Een nadeel van zoveel bietensap is de hoeveelheid nitriet die erin zit. Te veel van dit stofje is niet goed voor je gezondheid. Maar zo nu en dan kiezen voor een lekker gerecht met rode bietjes is zeker goed voor je.

 

Avocado

Jarenlang hebben wij deze vrucht vermeden, vooral Rose in haar modellentijd. Avocado had de naam een dikmaker te zijn, want het ding zit vol met vet. Inmiddels is de avocado bezig met een comeback en wordt hij steeds populairder. De vrucht heeft meerdere goede eigenschappen zo zegt men. Zo is hij goed voor je hersenen en je hart, werkt hij bloeddrukverlagend en ondersteund je zicht. Daarnaast werkt avocado ontstekingsremmend en is hij goed voor de ouder wordende huid.

Maar vooral is een avocado lekker. Met ei, een beetje spinazie of op een broodje met kip. Voor sporters is het helemaal lekker, een avocado geeft namelijk veel energie en is licht verteerbaar. In een smoothie, samen met wat fruit is de avocado door zijn eiwitten ideaal als hersteldrank die goed vult.

 

Walnoten

Net als de avocado is de walnoot ook niet populair bij mensen die willen afvallen. Zonde eigenlijk, want noten zijn heel gezond. En vooral de walnoot. Het schijnt zelfs dat mensen die regelmatig noten eten een lager lichaamsgewicht en een slankere taille hebben. Daarnaast zitten walnoten vol met antioxidanten. Die kunnen na een zware training ervoor zorgen dat de spierschade een stuk minder is waardoor je sneller herstelt.

Wist je dat de walnootboom in de Griekse Mythologie symbool staat voor de wijsheid? Waarom dat is weten we niet, maar we vinden een handje walnoten per dag een heel wijs plan. Walnoten zitten boordevol goede stoffen zoals o.a.: omega 3 vetten, vitamine E, eiwit, vezels, potassium, vitamine B6, melatonine, koper en zink.

Brandnetel

Weet je nog hoe je baalde toen je klein was en je per ongeluk de brandnetels in gelopen was? Die jongens gaven enorme jeuk. We smeerden snel het sap uit paardenbloemen op de plek die in aanraking met het onkruid was gekomen en hoopten maar dat het hielp. Door zijn irriterende werking heeft de brandnetel echt een imago probleem. En dat is zonde, want het plantje heeft met zijn vitamine A, B2, B5, C en D, caroteen, kiezelzuur, foliumzuur, ijzer, zink, calcium, magnesium, fosfor, kalium, mangaan en nitraat echt heel veel te bieden.

In Zweden is het gebruik van brandnetel in de keuken ongekend populair. Onze Joyce kan niet wachten tot ze ze in de berm kan plukken. Hier in Nederland raden wij je af om dat in elke berm te doen, want de meeste brandnetels zijn ondergezeken door honden. Maar tijdens een wandeling in de natuur of door de weilanden kun je ze goed plukken. Neem wel even handschoenen mee, anders sta je daar weer – net als vroeger – met je prikkende handjes. En op Google vind je genoeg recepten.

 

Spinazie

Nog zo’n lokale superfood die je in de supermarkt kan vinden. Het is niet zomaar dat Popeye altijd een voorraadje bij zich had. Het zit vol vitaminen, mineralen en vezels. Daarbij is het net als alle andere groenten laag in calorieën. Wat Spinazie zo bijzonder en gezond maakt is de luteoline die erin zit. Men zegt dat dit stofje het risico op kanker kan verlagen. Helaas vertelt men dan niet hoeveel spinazie we moeten eten. Maar goed er zit nog meer in deze groene bladgroente waardoor het helpt om gezond te blijven. Zo kan het helpen het hart en vaatstelsel gezond te houden en zit het nog vol met anti-oxidanten ook.

Joyce maakte er voor ons een heerlijk gerecht mee: spinazie pannenkoeken met blauwe bessen, kokoscrème en aardbei.

 

Wij vinden beweringen over de werkzaamheid van Super Foods altijd een beetje dubbel. Want het eten van kilo’s spinazie helpt echt niet als je elke dag een pakje sigaretten leeg rookt. En dagelijks wat noten maken je taille niet slanker als je verder inactief bent. Wel helpt een beetje kennis over de werkzame stoffen in voeding bij het maken van je keuze in de supermarkt. En doordat we nu ook weten dat deze gewone superfoods al jaren in onze keuken liggen hoeven we misschien niet zoveel superfoods uit verre streken in te vliegen. Overigens is de avocado wel een vrucht die met het vliegtuig naar Nederland komt. Als je wil kun je avocado thuis kweken, maar dat schijnt nog best moeilijk te zijn.

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je ons heel makkelijk kunt supporten? Als je namelijk via de linkjes op onze site iets koopt bij onze partners, krijgen wij een klein percentage van het aankoopbedrag. Dat geldt bijvoorbeeld voor Bol.comCoolBlueFuturumshopDille & Kamille en Holland & Barrett. Van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site, waar je ook de uitgebreidere lijst van partners vind. Dankjewel alvast, alle kleine beetje helpen ons echt!
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.