Als sporters leven we al een stuk gezonder en bewuster dan vele andere mensen. Zo bezig met ons lijf voelt het goed het te voeden met mooi voedsel. Sommige plantensoorten dragen bij aan onze sportprestaties. De Camellia Sinesis – ofwel de groene thee plant – is zo’n plantje wat herstel bevorderend werkt.

Wist je dat groene thee van het zelfde plantje komt als zwarte en witte thee? Witte thee is gemaakt van jonge blaadjes en zwarte thee is – in tegenstelling tot de groene – gefermenteerd. De blaadjes van ons groene kopje thee worden meteen na de pluk gestoomd en gedroogd.

Anti-oxidanten in groene thee

Groene thee bevat thephylline, thebromine, cafeïne, theïne, theanine en vitamine c. De theïne heeft een opwekkende werking en geeft hetzelfde effect als koffie, deze stof komt in alle thee voor. Theanine komt vooral in groene en witte thee voor en heeft een kalmerende werking en stimuleert het immuun systeem. Deze stof is ook één van de vele anti-oxidanten die in groene thee voorkomen.

>> Het wondermiddel voor herstel bij spierpijn: magnesium

Anti-oxidanten schijnen – volgens onderzoeken…. enzo – de groei van kankercellen tegen te gaan. Ze voorkomen het dichtslibben van bloedvaten en gaat veroudering tegen. En ze zorgen ervoor dat de vrije radicalen – die o.a. door sport en training in je lichaam aangemaakt worden en zorgen voor vermoeidheid en spierpijn – onschadelijk worden gemaakt. Het schijnt dat marathonlopers die middels voeding veel anti-oxidanten tot zich nemen een paar dagen na hun marathon meer spierkracht en minder spierpijn hebben dan lopers die het niet doen. Overigens geldt dit voor anti-oxidanten uit voeding en niet supplementen, maar dat is een heel ander verhaal.

Het perfecte kopje groene thee

Groene thee zet je net even anders dan je kopje Pickwick. Allereerst haal je de beste groene thee die je kunt vinden. Wij doen dat dus gewoon bij de toko hier in de straat, maar bij een goede theewinkel kan het ook. En dan, als we de thee zetten, willen we zoveel mogelijk werkzame stoffen behouden. Dit doen we door water te koken, deze een minuut of vijf te laten afkoelen en dan pas op de theebladen te gieten. Door kokend water op de bladen te gieten zou er teveel verloren gaan. Het is wel zo fijn die blaadjes in een thee-ei te doen anders krijg je ze los in je thee. Even laten trekken en dan opdrinken.

>> 3 lekkere groene thee smoothies voor sneller herstel

Een andere optie – die het goed doet in de zomer – is extra sterke groene thee maken. Echt zo sterk dat het echt niet meer te drinken is. Die thee zet je dan in een fles in de koelkast en tijdens een warme zomermiddag gebruik je het als limonade siroop en mengt het met spa rood. Met wat honing of citroen erbij heb je een lekkere, gezonde, herstelbevorderende zomerdrank.

Liefs, Rose

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.