Kokosmelk of kokoswater? Over kokoswater horen we veel. Het is goed voor sporters en is tegenwoordig in elke supermarkt te koop. Onze Joyce gebruikt in haar recepten veel kokosmelk. Dat is goedkoop te vinden in de toko, maar we horen er vrijwel niks over. Hoe zit dat eigenlijk?

Het kokoswater uit de kern van jonge groene kokosnoten is goed voor je lijf. En vooral voor sporters, want in kokoswater zitten bepaalde elektrolyten die ervoor zorgen dat je gehydrateerd blijft. Voor een sporter houdt dat in dat spieren sneller herstellen. Elektrolyten worden ook aan sportdrankjes toegevoegd, maar die zitten bomvol suiker. En dat wil niet iedereen.

Natuurlijk en vol vitaminen

Kokosmelk en kokoswater, beiden zijn natuurlijk en zitten vol vitaminen. Kokoswater is transparant en heeft een beetje een zachte kokos- en nootachtige smaak. De melk is wit, romig en heeft een sterke kokossmaak. Het water is het pure sap uit de kern van de kokosnoot en de melk is vruchtvlees met water. En het is het vruchtvlees wat het verschil maakt. Het vlees van de kokosnoot bevat zo’n 350 kcal per 100 gram. Hiervan is de helft afkomstig van vet. Deze vetten zijn verzadigt en van het MCT type. Dit houdt in dat het goede vetten zijn. Maar toch is het goed om te weten dat kokosmelk enorm rijk is. Dat je er niet onbeperkt van kunt drinken, want dan ben je voordat je het weet tonnetje rond.

Kokosmelk in je smoothie

Joyce gebruikt kokosmelk in de smoothies die wat romiger moeten zijn. Een knalroze smoothie of eentje met chocolade. In haar dagelijkse smoothies gebruikt ze kraan- of kokoswater. Want die laatste heeft net als de kokosmelk een lekkere smaak maar is een stuk minder heftig. Kokoswater is namelijk maar 45 kcal per 250 ml.

Hoewel wij niet van het calorieën tellen zijn, vinden we een beetje voedingsbewustzijn wel belangrijk. Dus kokosmelk of kokoswater? Onze insteek is: kraanwater op gewone dagen, kokoswater op sportdagen en kokosmelk als traktatie in een mooie romige smoothie.

Heb je zin gekregen in een smoothie, maar ben je op zoek naar wat inspiratie? Neem snel een kijkje tussen al onze smoothie recepten.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment
  1. Kokoswater (biologisch) is superlekker en ik drink het weleens na het sporten. Verder eet ik dagelijks kokosnootolie (Amanprana) op mijn brood bijvoorbeeld met chocopasta, appelstroop of hagelslag. Heerlijk! Verder gebruik ik het als tandpasta (oil pulling), bodylotion & nachtcrème & massageolie. Ik zou niet meer zonder ‘kokos’ kunnen. Bovendien heeft kokosnootolie een positief effect op de vetverbranding. Eén van de meest gezondste producten hier op aarde 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.