vrouw zwemt tijdens training voor de vrouwentriatlon

Een triatlon, dat is toch reuze zwaar. Je moet drie sporten trainen. Dat is niet niets. Hoeveel uur per week een je dan wel niet aan het sporten? Stel je gaat je eerste triatlon doen. De vrouwentriatlon bijvoorbeeld, hoeveel moet je dan trainen?

In onze Facebook groep, waar we online trainingen plaatsten en over sport kletsen stelde Margriet een triatlonvraag: “Hoe weet ik nou hoe vaak per week trainen goed voor me is? Ik ga een triatlon doen en wil goed getraind maar niet uitgeput aan de start staan.”

>>Herstel na training? Dit is wat je lichaam je vertelt

 

Vijf keer per week sporten

Margriet traint voor de vrouwentriathlon en is nu zo’n vijf dagen per week aan het sporten. Op maandag gaat ze naar de sportschool, op dinsdag zwemt ze en op woensdag loopt ze hard. Zwemmen doet ze weer op donderdag en fietst ze. In het weekend loopt ze op zaterdag en op zondag doet ze niets. Ze slaapt en eet goed, maar de laatste voelt ze zich toch moe.

>>Triathlon voor beginners

We hebben de vraag van Margriet aan Guido Vroemen, de sportarts, voorgelegd. Guido: “Het is een moeilijke vraag om zo te beantwoorden, er bestaat namelijk geen gemiddelde. Want je trainingsbelastbaardheid is afhankelijk van wat je al gewend bent, dus je trainingsstatus, trainingsjaren ervaring en herstelvermogen. Wat wel voor iedereen geldt is dat je van intensieve trainingen langer moet herstellen van van rustigere trainingen.

>>De laatste triathlon voorbereidingen

 

Let op je herstel na training

Ik vraag altijd aan de atleten die ik begeleid om terugkoppeling te geven over hoe het met ze gaat en hoe de training ging . Dan kan ik een goeie inschatting maken of ze niet te vermoeid raken en wat meer herstel nodig hebben.

Je kan je herstel ook meten. Dit doe je door elke dag je ochtendpols te checken. Is deze niet verhoogd? Dan kan je flink trainen. Maar is hij wel hoger? Pas dan je training iets aan, sport in een lagere intensiteit. Of neem een rustdag. Zo voorkom je dat je vermoeidheid op vermoeidheid bouwt.

>>Meedoen aan de Vrouwentriathlon: ken je plek

vrouwelijke triatleet

 

Trainingsvolume opbouwen

Als je goed wilt opbouwen dan moet je dus rekening houden met iemands belastbaarheid en herstelvermogen. Je kunt niet elke week weer maar meer en meer blijven doen zonder het lichaam de kans te geven om te kunnen adapteren aan de toegenomen belasting. Als je gewend bent om per week ongeveer 7-8 uur te sporten en je gaat dat bv op een trainingskamp/stage ineens verdubbelen, dan zul je merken dat je hiervan heel moe wordt en de week er na toch wat extra herstel nodig hebt.

Probeer in de opbouw niet veel meer dan 10% de omvang toe te laten nemen en na 3 weken even wat extra rust nemen, dat zou je een beetje als algemene regel kunnen hanteren.”

 

Rustig opbouwen

Wij vinden de vraag van Margriet eigenlijk wel goed. Zowel Rose als Rhodé zijn aan het trainen voor een halve marathon en hun afstand aan het opvoeren. En het antwoord van Guido bevestigt dat we het goed doen: kleine stapjes en jezelf toestaan er stukje bij beetje te komen. En Margriet, als de vrouwentriatlon je bevalt en je wilt door naar langere afstanden? Overweeg dan wel een bezoekje bij Guido, dan weet je precies hoe je verder kan komen in je carrière als triatleterin!

En tot die tijd vind je op de site van  de Vrouwentriatlon ook informatie over training

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

Fit is the Shit – fitness t-shirt

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.