Offroad triathlon, dat doet onze nieuwe blogger Hanneke Boon. Ze combineert mountainbike en triathlon. Niet professioneel, maar volgende maand staat Hanneke wel mooi aan de start van de XTERRA World Championship op het tropische Maui. Ze geeft ons een inkijkje in haar voorbereiding.

Weet je wat een lekker explosieve combinatie is? PMS, werkstress en ijzertekort. Echt een aanrader!

In mijn trainingsschema stond voor zaterdag een 5 km testloopje. Geen wedstrijd,  gewoon een snelle training om eens te kijken hoe ik ervoor sta. Ik heb namelijk nog 1 grote wedstrijd en wil daarvoor in vorm zijn.

Dat was dus geen goed idee. Gefrustreerd hield ik het na 3 km voor gezien. Ik kon het tempo dat ik normaal in een training met twee vingers in mijn neus doe, slechts met moeite volhouden. Zware benen vanaf de eerste meters. Motivatie lager dan de gemiddelde Zweedse wintertemperatuur. Flashbacks naar die paar mislukte wedstrijden dit jaar. Flashbacks naar de slechte trainingen van de laatste weken. Moe, moe, moe. Ter plekke wilde ik mijn hardloopschoenen aan de kringloop doneren.

Wil ik te veel? Fulltime werken, 10-12 uur per week trainen. het seizoen is lang geweest, ik heb veel wedstrijden gedaan. Toch is het moeilijk om te vertrouwen op de conditie die ik de afgelopen maanden heb opgebouwd. Er was wat mentaal graafwerk en een bezoekje aan de huisarts voor nodig om tot het inzicht te komen dat dat gebrek aan vertrouwen nergens voor nodig is.

Dat graafwerk doe ik niet helemaal alleen. Sinds een paar maanden heb ik zowel een coach als sportdiëtiste die me helpen de juiste balans tussen teveel en te weinig te vinden. In training maar ook in voeding zijn er zo veel variaties en nuances te vinden. Soms is het lastig te accepteren dat ik mijn training per week of zelfs per dag aan moet passen aan hoe ik me voel. Soms betekent dat ietsje meer doen, vaak betekent het juist iets minder.

Grappig genoeg heb ik gemerkt dat het meestal niet de vermoeidheid van de training van gisteren is, die zorgt dat ik het vandaag rustiger aan moet doen. Meestal zijn het externe maar ook meer verborgen factoren zoals een onvermijdelijk uurtje overwerk of een kat die me ‘s nachts jengelend heeft wakker gehouden.

Nu bleek daar na wat bloedtesten ook nog een licht ijzergebrek bij te komen. Als ik niet luister naar die signalen en blind ben voor de externe factoren, gebeurt er zoiets als zaterdag en loop ik uiteindelijk tegen een muur op. Luister ik wel en heb ik mijn ogen open, dan zie ik dat het een tijdelijke dip is waar alleen de situatie domweg accepteren een optie is.

Gelukkig is het ook weer geen rocket science, heb ik gezond verstand, een coach die me terugfluit en een diëtiste die begrijpt dat chocola best een oplossing kan zijn. Na een week rustig trainen, veel slapen, een paar ijzerpillen en veel chocolade ziet de wereld er een stuk zonniger uit. Straks de  kringloop even bellen of ik mijn schoenen terug mag.

Hanneke

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.