Maryvonne was op vakantie, samen met haar lief en terwijl het hier nog koud was zagen we al haar foto’s van het warme weer, het zwembad en de mooie omgeving. Maar die foto’s waren wel even anders dan de foto’s van de gemiddelde vakantie. Voor dit triatleten stel is de ultieme vakantie de vrijheid om samen te trainen en gaan en staan waar je maar wilt. Op de fiets, hardlopend of in het water. Trainen en vakantie in 1 zin. Kan dat? Jazeker…. dat kan echt wel!

Opeens hadden we zin om een weekje naar de zon te gaan. Toe aan vakantie, maar ook toe aan in alle rust kunnen trainen. Door een mooie aanbieding werd de week uiteindelijk twee weken op Lanzarote. Met de bedoeling om veel te gaan trainen. En veel te gaan rusten. Een dag heeft 24 uur, dus sport en vakantie konden goed gecombineerd worden!

 

Bagage voor een sportieve vakantie

Wat heb ik afgeteld naar deze vakantie! Maar dan…wat neem je mee? Zowel sportkleding als gewone kleding natuurlijk. Maar hoeveel van alles? Ik zal mij beperken tot het sporten: 1 badpak, twee zwembikini’s, en voor het fietsen en lopen van alles 2. Daarnaast 2 paar hardloopschoenen, 1 paar fietsschoenen, fietshelm, compressiekousen en tubes van CEP, FIT balsem, zwemattributen (paddles, pullboy, brilletje, badmuts, ed), thermo shirts, been- en armstukken voor het fietsen, bodywarmer…. Nouja…zo zit je samen toch al gauw boven de 15 kilo.  We mochten maar 15 kilo! Dus moest er geschrapt worden. Shampoo eruit, zonnebrandcreme er uit en de sportvoeding er ook uit. Want dat kun je immers daar ook allemaal kopen. Sport-resorts genoeg!

 

Wind op Lanzarote 

Op de dag van vertrek de trainingsvakantie goed begonnen met een 5 kilometer zwemmen. In de avond stond nog een uurtje loslopen, maar nadat we pas om 19:00 de koffers in de kast van de hotelkamer zetten hadden we zo’n trek…
De dag erna hardlopend op zoek naar het bedrijf wat ons een fiets kon verhuren. Een enorm zware TREK, maar wel in de goede maat! Met het uitproberen van de fietsen en een beetje ontdekken hoe de uitrijroute uit Costa Teguise was, ben ik al 6 keer naast de weg gaan staan. Het waaide ZO ontzettend hard, dat ik enorm angstig was om te waaien en onder een auto te belanden. Bibberend ging ik een afdaling in… Vlak voor vertrek hoorde ik van een sportkennis dat hij wel omgewaaid was op Lanzarote en zijn sleutelbeen ‘uit de kom’ was gevallen. Er werd zelfs nog een windalarm afgegeven voor een dag later.

Na de eerste week met frisse harde wind -zelfs de locals klaagden over de koude winter dit jaar-, werd het de tweede week zomers weer. Blauwe lucht, zon, minder wind, en de wind die waaide was opgewarmd. Heerlijk! Afdalen en klimmen gingen een stuk beter! Maar ook buiten zitten lezen was nu mogelijk.

 

Voeding

Sportvoeding kun je daar ook wel kopen…toch? Wij hebben het niet kunnen vinden. Sta je dan met je goede gedrag. Goed nadenken over oplossingen. Vooral voldoende vocht is belangrijk. Zowel tijdens het fietsen als het hardlopen.
De eerste lange rit had ik een bidon water en een bidon cola mee. Onderweg kom je genoeg winkeltjes tegen om bij te vullen. Echter…ik kreeg ontzettende buikpijn van de cola. Mijn Egmond halve marathon liep ik op cola icm water en sportgels. Toen had ik geen buikpijn, maar die cola was zonder prik en ook geen 750ml. Goed leerpunt voor de hele triatlon in Roth over een paar maanden. Niet te veel cola drinken!
Vervolgens hebben we goede limonade siroop gekocht. Dat ging wel goed. Op limonade en water kan ik een eind komen. Van sportrepen ben ik niet zo’n fan tijdens trainingen. Ik weet niet zo goed waarom, dat is een gevoel. In het hotel lagen allerlei gedroogde vruchten. Vijgen, pruimen, abrikozen, rozijnen. En we hadden bij de supermarkt een soort gepofte rijstreepjes gekocht. Ik nam de gedroogde vruchten bij lange fietstochten in een zakje mee en zorgde ik dat ik elk uur daar van at. Ik had op deze manier energie voldoende om de training goed door te komen.
Bij de echt lange fietsttochten stopten we ergens om te lunchen of een lekker taartje te eten. We hebben ten slotte ook vakantie!
Ook tijdens mijn lange duurlopen van 2+uur at ik na een uur twee of drie vijgen. Vocht had ik in een drinkbelt bij me voor het eerste uur. Het tweede uur fietste Martijn mee of ik vulde in het hotel bij. Meteen handig om even een pitstop te maken!

 

Herstel

Omdat ik zoveel mogelijk glutenarm eet in verband met buikproblemen was het soms wel zoeken wat wel en niet te eten. We hadden volpension in het hotel. Ik kon het goed mijden door veel rijst, groenten en ei gerechten te eten. Bij de lunches onderweg at ik gewoon waar ik zin in had. Om wat beter te herstellen na trainingen at ik lekkere yoghurtjes en een gekookt eitje extra. Er was ook veel vers fruit in het hotel, dus dat heb ik ook lekker opgesmikkeld. En elke avond lekkere toetjes 😉

Daarnaast had ik vlak voor de vakantie nog een paar nieuwe compressiekousen van CEP ontvangen. Ik hing tussen twee maten in en besloot een maat kleiner te bestellen. Ze geven nu iets meer compressie en dat vind ik een fijn gevoel. De kousen droeg ik tijdens de lange hardlooptrainingen en, uitgewassen, in de avond voor het herstel. Voor mij werkt dit heel goed tegen vermoeide benen in combinatie met de balsem van FIT. Zo masseer je in de avond je benen een beetje en door de ingrediënten in de balsem kunnen je benen gedurende de nacht herstellen.

fietsen op lanzarote

Bovenbenen

Tot en met eind december had ik erg veel last van mijn bovenbenen. Als ik ging fietsen verzuurden ze onmiddellijk. Deze klacht heb ik al heel lang. Ik denk wel al 2 jaar. Ook voelde ik mij al heel wat jaren vermoeid. In mijn uiterste poging tot een oplossing ben ik bij de sportarts beland. Na een (simpel..) bloedonderzoek bleek een fors ijzertekort. Ook was mijn magnesium aan de lage kant. Door deze twee aan te vullen ging en ga ik opeens met sprongen vooruit. Vooraf was ik wel wat huiverig hoe het zou gaan op Lanzarote. Daarentegen was ik ook heel nieuwsgierig! Het is niet echt vlak daar. In Nederland had ik steeds onmiddellijke verzuring als ik een brug op moest rijden. De eerste rit had ik het ook wel zwaar. Maar…niet omdat mijn benen verzuurden! Gewoon omdat het gewoon zwaar was! Ik heb zo lang geen kracht kunnen trainen, dat mijn power helemaal verdwenen is. Mijn duurvermogen daarentegen is best oke. Nu duimen dat mijn benen het zo goed blijven doen!

Wat heb ik kunnen genieten van mooie uitzichten na flinke beklimmingen!

 

11026037_10152658668100969_2852547869951414426_nSamen trainen

Martijn en ik zijn niet echt van hetzelfde niveau op sportgebied. Hij is een man en heeft berggeit-benen. In het begin had ik steeds het gevoel aan zijn tempo te moeten voldoen…waardoor ik me uit de naad fietste en een soort race deed. Dat was niet de bedoeling. Uiteindelijk afgesproken dat hij aan gaf als hij even vooruit wilde fietsen en dan terug zou komen of ergens zou wachten. Wat Martijn ook wel deed, was de hele weg op zijn grote blad rijden…zo trainde hij zijn kracht! Dus ook de Tabayesco helemaal omhoog op het grote blad! Topper! Daarnaast zijn we een paar keer apart van elkaar gaan trainen. Hij komt dan terug met gemiddeld circa 30km/u op zijn teller bij veel hoogtemeters… ik met wat minder van allebei 😉
Hardlopen startten we elke keer samen, om na een bepaald punt ieder zijn eigen training te doen. Na een tijdje kwamen we elkaar dan weer tegen. Of Martijn snelde vooruit, ruilde zijn hardloopschoenen voor zijn fiets en fietste de rest met mij mee. Erg gezellig 🙂
Er was in een hotel aan de overkant een 25 meter binnenbad. Ons zwembad was te koud en niet geschikt voor banen. Het bad daar bood ons steeds een eigen baan aan. Zo zwom ieder een eigen programma of we zwommen hetzelfde. We hebben zelfs nog met een Spaans Kampioen schoolslag zwemmen gezwommen! Hij heette vast Juan of zo 😉

 

Vakantie

We konden lekker uitslapen. Om 8uur wakker worden is een grote luxe als je normaal al om 6:15 op moet! Na rustig wakker worden, lekker ontbijten en vervolgens de fiets op om op tijd weer terug te zijn voor de lunch (je kon tot 15u lunchen). Of de ochtend lekker lui zijn en dan in de middag de fiets op of een looptraining. Ik kan niet heel snel na een ontbijt hardlopen, dus daar nam ik wat langer de tijd voor. Zwemmen was voor het avondeten het prettigste. Dan had het zwembad altijd een baan beschikbaar.
1 keer ben ik om 6:30 opgestaan om vroeg te gaan hardlopen. Het is mooi om te zien hoe de dag ontwaakt. En heerlijk dat je klaar bent als iedereen nog slaperig aan het ontbijt zit! De rest van de dag kun je dan lekker luieren, herstellen, slapen en uitrusten.

“Maar je hebt toch zeker ook wel wat anders gedaan dan trainen?” vragen mensen veel. Het trainen duurde niet de hele dag, zeg ik dan. Er bleef dus tijd genoeg over om lekker te luieren en boeken te lezen. In een niet-sportvakantie kan ik een boek per dag lezen…nu heb ik er 5 gelezen. Ook heb ik veel geslapen. Er kwam een hoop rust over mij heen, waardoor ik er ook aan toe kon geven.
Omdat we het hele eiland op de fiets hebben gezien, zijn we er verder niet meer op uit gegaan met een auto of zo.

Ik heb een beetje kunnen proeven hoe het is om fulltime sporter te zijn. Trainen, rusten, niet de hele dag op je benen staan op het werk en daarna nog moeten trainen, geen collega’s die vanalles van je verlangen…Heerlijk!

Gelukkig vind ik mijn werk ook erg leuk. Buiten het sporten om is het ook fijn om met andere dingen bezig te kunnen zijn.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.