Ken jij de Vrouwentriatlon? Dat is een superleuk event wat vrouwen de kans biedt om op een vriendelijke manier kennis te maken met de triatlon. Wij hebben er al een keer aan mee gedaan en Rose vertelt over hoe zij het aanpakt.

De triathlon – elke triathlon – bestaat uit een stuk zwemmen, een stuk fietsen en dan een stuk rennen. Er zijn verschillende afstanden. Vn hele lange waar je een dag over doet, tot de korte sprintafstanden. Hoe dan ook, door de combinatie van de drie sporten zijn het beide toch triatlons.

Triatlon de gecombineerde sport

De meeste sporters die voor de eerste keer meedoen met een triathlon doen één of twee van de sporten al wel. Zoals Rhodé die dit jaar de triathlon van Holten weer doet, zij is van huis uit een fietser en loopster en traint nu het zwemmen weer bij. Onze Maryvonne is een goede zwemster en fietster, zij moet wat meer haar best doen voor het hardloopgedeelte.

Elke triatleet heeft één onderdeel wat iets zwakker is. De vraag als je gaat trainen is dan ook: ga je alles op alles zetten om je slechtste onderdeel te verbeteren of ga je zorgen dat je heel goed wordt in je beste onderdeel?

Mijn eerste triatlon

Toen ik de eerste keer meedeed met de Vrouwentriathlon, was ik vooral een wielrenster. Ik kon goed hard fietsen. In zwemmen was ik gemiddeld en hardlopen deed ik nog in minutenblokjes. Toch wist ik de 250 meter zwemmen, 10 km fietsen en 3,5 km rennen in ongeveer 38 minuten af te leggen. Dit kwam doordat ik op de fiets alles heb gegeven. Ik heb het met 40 km per uur gemiddeld gereden. Dat kan ik nu niet meer. Ik fiets niet vaak genoeg. Mijn kaarten voor deze editie van de Vrouwentriathlon zijn heel anders. Ik zwem matig, ik weet niet hoe ik fiets en rennen kan ik wel. En als mijn blessure in augustus herstelt is, kan ik dat misschien wel erg snel ook.

Toch denk ik niet dat ik mijn tijd van de vorige Vrouwentriathlon ga verbeteren. Daarom heb ik besloten dat ik in de aanloop naar de Vrouwentriathlon de drie sporten allemaal weer even te doen en daar vooral van te genieten. (lees verder onder afbeelding)

>>Het beste dameszadel voor op de racefiets

vrouw zwemt tijdens triatlon training

Zwemmen is moeilijk

Omdat ik niet de beste zwemmer ben en het al twee jaar niet gedaan heb, gebruik ik deze weken om mijn basis zwemconditie weer wat te verbeteren. Ik doe dat niet door zoveel mogelijk baantjes bij elkaar te zwemmen. Ik begin met een paar rustige baantjes inzwemmen. Dan doe ik tien baantjes schoolslag omdat ik die slag op het moment beter beheers. Dan neem ik een paar tellen rust en zwem een paar banen die gericht zijn op borstcrawl. De eerste keer dat ik dat deed kwam ik buiten adem aan van één baantje. Dat is nu al anders, ik kan nu een paar banen. Als afsluiter zwem ik weer wat banen schoolslag. En of dit een goede training is, weet ik eigenlijk niet. Wel weet ik dat ik me door dit te doen wat zekerder voel over de vrouwentriathlon en dat ik onwijs geniet van het zwemmen.

Trainen voor de triatlon

Ik lag vorige week drie keer in het zwembad en heb drie keer gelopen. Zondag heb ik die twee sporten gecombineerd door naar het zwembad te rennen, daar te zwemmen en weer terug te rennen. Op die manier wen ik alvast een beetje aan het hardlopen nadat ik een ander sport gedaan heb. Voordat ik ging was ik eerlijk gezegd wel een beetje bang. Ik had dit nog nooit eerder zo gedaan en wist eigenlijk nog niet of ik er fysiek wel klaar voor was. De heenweg was goed te doen en het banenzwemmen was zalig – ik was al goed warm van het lopen – maar het hardlopen na het zwemmen? Dat was wennen, dat was even afzien. Mijn benen wilden niet meer rennen, ze wilden wel wandelen, misschien even zitten, maar niet rennen. Maar mijn hoofd wilde thuis wel halen. Dus verlaagde ik mijn tempo iets en rende alsnog naar huis. En dat ik dat kon, gaf toch wel zo’n onvoorstelbare kick! Ik voelde me echt een enorm gaaf stoer heerswijf. En voelde me een kampioen, de beste! Even was ik superrose!

>>Je kan lekkerder sporten door een beter herstel na training

Trainingen combineren

Deze week wil net zo vaak zwemmen en rennen, maar ik pak het wel anders aan. Ik ga op de fiets naar een zwembad wat iets verder van mijn huis vandaan is. Daar fiets ik rustig naartoe om te gaan zwemmen en op de terugweg wil ik wat sneller fietsen. Dan heb ik twee van de drie sporten van de triathlon gedaan. Op deze manier zal ik een beetje rommelen tot de Vrouwentriathlon. Het gaat er mij om dat ik alle drie de sporten weer even opfris en er aan wen ze te combineren. Meer dan dat kan ik in deze korte periode tot de vrouwentriathlon denk ik toch niet doen.

Triatlon tainingsschema

Of dit de beste manier is om te trainen voor een triathlon kan ik je echt niet vertellen. Het is mijn manier. Ik houd er van om gewoon maar wat te doen. Door alle jaren ervaring met training en duursport, heb ik mijn lijf en geest goed leren kennen. Maar ik kan me voorstellen dat jullie wel wat meer behoefte aan wat structuur of een schema hebben. Op de site van Sportarts Guido Vroemen heb ik er veel gevonden. Er staat ook een schema voor een 1/8 triathlon bij. Zeker de moeite waard om even naar te kijken, maar laat je niet afschrikken door het schema, je mag tijdens de Vrouwentriathlon ook gezellig met mij mee hobbelen hoor.

Liefs Rose

oh en meer lezen over de Vrouwentriathlon? Vorige week schreven we een stukje met tips over triathlonkleding. Vind je het spannend en wete je niet zeker of je samen met allemaal andere lezeressen mee wilt doen? Lees dan het blogje van Rose over de Vrouwentriathlon. Het is echt heel leuk om te doen namelijk.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

2 Comments
  1. Hoi Rose, stoer hoor! De allergrootste tip: doe een kort hardlooprondje na je wielrentraining om te wennen aan dat rare gevoel in de benen na het fietsen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.