Zie jij jezelf dit doen? Drie sporten op één dag, achter elkaar. Vanuit het water op de fiets en daarna hardlopen. Goed voor je lijf en voor je geest. Wanneer begin jij met je training? En misschien nog belangrijker: welk afstand kies je uit?

Als ik aan iemand vertel dat ik een paar triatlons heb gedaan, krijg ik meteen reacties van bewondering en respect. Bij triatlons denken de meeste mensen aan de lange afstanden. Zoals de bekende Ironman met de weerzinwekkend stoere naam.
‘Triatleten sporten de hele dag’ is de gedachte bij veel mensen, maar ken je de vrouwentriatlon? Met Stoere Vrouwen Sporten hebben we daar aan meegedaan. Samen met een groep lezeressen. De vrouwentriatlon is veel korter dan de Ironman, slechts 250 meter zwemmen, 10 kilometer fietsen en 2,5 km hardlopen. Perfect als beginnersafstand, maar ook om heel snel te te doen.

 

Wat is een triatlon?

De naam triatlon mag aan elke wedstrijd waarbij zwemmen, fietsen en hardlopen elkaar opvolgen gegeven worden. Dat maakt mijn triatlons al een stuk minder heroïsch hè? Maar niets minder leuk, voor mij is zo’n korte afstand goed te overzien en ene te gekke ervaring.

Een IronMan bestaat uit 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en daarna nog 42,2 km rennen. Dat is enorm lang. Triatleten die aan deze wedstrijden meedoen zijn wel een hele dag bezig met hun wedstrijd. Sprinttriatlons zijn een stuk korter denk aan de16e en 8e triatlon met minder dan een kilometer zwemmen.

 

Verschillende triatlon afstanden

De afstand die je kiest en die bij je past, hangt van een aantal dingen af: je persoonlijke voorkeur, je lichaam en je agenda. Natuurlijk kan je een lange afstand als doel hebben, maar voor je eerste wedstrijd ervaring kan juist een kortere triatlon wel fijn zijn. Je doet ervaring op en leert jezelf als triatleet kennen.

 

Sprint en Supersprint, de kortste afstanden op de triathlon

Beide met 804,7 en 402,3 meter zwemmen langer dan de Vrouwentriathlon, maar qua afstanden nog goed te overzien. Ben je van jezelf een explosieve sporter die van kortere afstanden houdt? Dan zijn dit fijne afstanden voor je. Je kan je tempo opvoeren en jezelf de wedstrijd door knallen. Gemiddeld zal je 50 minuten tot ongeveer 2 uur met je wedstrijd bezig zijn. Voor beginners die weinig ervaring hebben met openwater zwemmen zijn deze afstanden erg fijn. Het zwemgedeelte is zo kort dat je kennis kan maken met deze ervaring. Ook is het voordeel van deze afstand dat je het met relatief weinig trainingsuren wel zal halen.

 

Olympische afstand, de bekendste triathlon afstand

Niet te lang maar wel genoeg afstand en duur om een spannende wedstrijd te zijn. Perfect voor de Olympische Spelen dus. Deze triatlon wordt tijdens de Spelen ook uitgezonden op tv. De afstanden zijn fors: 1500 m zwemmen, 40 km fietsen en 10 km hardlopen. Top triatleten finishen tussen de 100 en 120 minuten, maar hobbysporters hebben wel iets van 4 uur nodig. Reken voor deze afstand wel op een trainingsperiode van een week of 20. In tegenstelling tot de sprinttriatlons kan je bij deze afstand maar beter niet knallen. Het is de kunst om precies dat tempo te vinden waarin je de hele wedstrijd zo goed mogelijk kan volbrengen. Dit is iets om tijdens je training al mee te nemen.

 

De Halve Triatlon

Met 1,9 km zwemmen 90 km fietsen en 21 km hardlopen is de halve triathlon een flinke afstand. Reken er maar op dat zo’n wedstrijd tegen de 7 uur kan duren. Natuurlijk zijn er veel snellere triatleten, maar er zijn er ook die die net op tijd binnen zijn voor de tijdsgrens van pak ‘m beet 8,5 uur. Kies je voor deze afstand, weet dan dat je bijna al je vrije uren aan het sporten bent. Persoonlijk vind ik dit niet bepaald een afstand om te kiezen voor je eerste triatlon, zelfs al ben je een sporter met duursport ervaring en aanleg. Probeer tijdens je voorbereiding wat wedstrijden op de kortere afstand uit. En wat ook heel belangrijk is: je vrienden en familie moeten achter je staan, als je zo zwaar gaat trainen heb je dat nodig.

 

Ironman, de triatlonafstand die onhaalbaar lijkt

Of gewoon de hele triatlon, daar moet je echt wel een beetje gek voor zijn, of op zijn minst zéér triathlon ethousiast. Dit is die afstand waar iedereen van achterover slaat. Want 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en een hele marathon hardlopen is echt ontzettend veel om op één dag te doen. Toch zijn er steeds meer triatleten die voor deze afstand gaan. Trainen voor de hele een enorm commitment en vraagt om aanpassingen in je leven. Het is verstandig om een jaar voor je training uit te trekken. Natuurlijk kan het ook wel in een kortere tijd, maar met een jaar kan je jezelf de tijd geven te wennen aan het leven van een triatleet. Overigens is deze afstand voor je eerste traitlon echt af te raden hoor. Maar als doel op de horizon is een hele heel gaaf. Wat denk je, wordt jij ooit een IronVrouw? In Almere kun je de hele triathlon lopen, en in Maastricht ook, eentje onder de IronMan koepel.

 

Vergeet ons niet te volgen op InstagramYouTube en Facebook voor meer updates, foto’s, trainingsfilmpjes en vlogs. En natuurlijk onze Stoere Vrouwen Sporten Facebookgroep waar we elkaar motiveren, inspireren en onze eigen updates delen.

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.