Zwemmen, fietsen en lopen in theorie zijn het gewoon drie sporten bij elkaar, maar in de praktijk is zo’n triathlon nog best pittig. In de aanloop naar de Vrouwentriathlon vertelt Rose over wat zij heeft geleerd toen ze voor de eerste keer meedeed.

Als je je net als ons hebt opgegeven voor de Vrouwentriathlon in Beesd dan zul je inmiddels wel in de gaten hebben dat het nog best spannend is zo’n nieuwe sport. Wij kunnen alledrie de sporten wel, alleen de combinatie? Die is wat moeilijker. Toen ik de eerste keer meedeed met de vrouwentriathlon kwam ik volledig buitenadem het water uit. Rennen naar mijn fiets was al heftig. Daar moest ik mijn schoenen aan doen, mijn helm pakken, opzetten en met mijn fiets het parc fermé – het gedeelte waar de fietsen staan – uitrennen. Daar op mijn fiets springen, inklikken en rijden maar. Dat ging goed, fietsen was mijn ding namelijk, maar daarna moest ik nog rennen. Ofwel, van mijn fiets springen, met mijn fiets in de hand naar mijn plekje rennen, mijn loopschoenen aantrekken en rennen maar.

Nou ik kan je vertellen….. ik ging duizend keer dood! Ik wist niet wat me overkwam! Maar ik liep dan ook nog maar net hard en mijn trainingsschema bestond nog uit minutenblokjes. Om met zo weinig loopervaring mee te doen met een triathlon, zelfs al is het een kleintje, is best lastig kan ik je vertellen. Maar dat niet alleen, de combinatie van sporten in zo’n triathlon zijn ook moeilijk, je belast je lijf op drie manieren en per sport moet het zich even aanpassen. Gelukkig kan je tijdens je triathlon keuzes maken waarmee je het net even wat makkelijker kan maken voor je lijf.

>> Lees ook: Wat draag je tijdens de triatlon & check dat mooie triatlonpak

 

Zwemmen op de Vrouwentriathlon

Je benen sparen en zo snel mogelijk het water uit, dat is waar het om draait tijdens het zwemgedeelte. Al moet ik eerlijk zijn, voor veel mensen is het zwemgedeelte niet het onderdeel waarin ze de luxe hebben echt te presteren. Zwemmen is nog best lastig.

De snelste slag is borstcrawl, maar voor velen is dat ook één van de moeilijkste zwemslagen. Het vraagt om de juiste ligging, net even anders ademhalen en een goede techniek. Bij schoolslag kom je nog wel weg met wat minder talent.

Voor triatleten heeft borstcrawl naast de snelheid nog een andere reden om de voorkeursslag te zijn: je gebruikt je benen minder, hierdoor hebben ze wat meer power op de fiets en daarna het hardlopen. Maar dat houdt nog niet in dat ik het hele stuk nar de overkant ga crawlen. Want als ik energie wil sparen ben ik beter af met schoolslag. Hoe hard ik mijn best ook doe en hoe veel ik train, borstcrawl en ik gaan net niet helemaal door één deur. Het kost mij zoveel energie dat ik die slag misschien wel helemaal achterwege laat tijdens de Vrouwentriathlon. En dat kan gelukkig, want de Vrouwentriathlon heeft twee startgroepen: die voor borstcrawl en die voor schoolslag. Wat ik wel doe als ik schoolslag zwem is zwemmen met net wat minder power in mijn benen. Ik ga niet keihard knallen met mijn poten en op kracht naar de overkant. Een net iets rustigere slag is voor mij voordeliger.

>> Lees ook: Meedoen aan de Vrouwentriathlon: ken je plek

 

Fietsen bij de triathlon

Gisteren had ik een discussie met een hardloper: “Fietsen is kracht.” zei hij. “Nee hoor, fietsen is souplesse.” zei ik. En daar hadden we het een halfuur over. Het antwoord ligt natuurlijk ergens in het midden. Fietsen is met sterke benen trappen in een hoge cadans en die cadans – of trapfrequentie zoals het ook heet – is bij een triathlon nog best belangrijk. Hier is het ding: als je langzaam trapt op een zware versnelling, gebruik je je kracht en dat kost energie. Door op kracht te rijden zul je misschien wel hard gaan, maar je verzuurd ook sneller. Verzuren is natuurlijk het laatste wat je wilt doen als je na het fietsen nog wilt rennen. Dan heb je je benen nog nodig.

Van een paar ervaren triatleten hoorde ik dat de overgang van fietsen naar hardlopen de moeilijkste van de triathlon is. De beweging verschilt zo, dat je wiebelbenen krijgt. “Daarom is het verstandig om het laatste stukje in een wat hogere cadans te rijden.” vertelden ze me. Het schijnt dat dat helpt. Ik heb bij mijn eerste Vrouwentriathlon het eerste stukje gebruikt om op adem te komen. Daarna maakte ik tempo en trapte ik stevig door en dan vanaf de laatste hoek heb ik inderdaad in een hoge cadans gereden. Niet dat het nut had, want ik was nog beginnend hardloper en elke stap voelde nog als een beproeving.

>> Lees ook: De laatste triathlon voorbereidingen

 

 

Hardlopen tijdens de triathlon

Omdat de overgang van fietsen naar hardlopen wat lastig is, heb ik besloten om dit jaar de tijd te nemen. De eerste stappen ga ik lopen op techniek en niet eens zo snel. Mij kennende kom ik buiten adem van de fiets af en zal ik even nodig hebben weer in mijn ritme te komen. Ik weet dat er een waterpost is en tot daar ga ik even rustig aan. De reden dat ik dat doe is omdat ik weet dat ik dan het laatste stuk beter loop.

Voor mij is het loopgedeelte toch nog de grote verrassing, ik weet niet uit ervaring hoe ik dat het beste kan doen. Daarvoor was ik de vorige keer nog te zeer een beginner. Wel weet ik dat het loopgedeelte bij de Vrouwentriathlon het moment is om te gaan genieten. Het rondje gaat over de camping en elke deelneemster wordt aangemoedigd.

Ook onderling zijn de deelneemsters onwijs aardig tegen elkaar. Ik had het vorige keer echt heel zwaar en zag een meisje in een heel serieus triathlonpak dat aan het wandelen was. Zij was ook op. We besloten samen te rennen en elkaar erdoorheen te slepen. Dat is misschien wel de beste truc voor als het niet zo goed gaat: vind een loper met hetzelfde ritme en ga samen voor de finish. En weet je wat? Eenmaal bij de finish is het even bijkomen en dan? Dan staan we met alle Stoere vrouwen bij elkaar, wedden dat dan de grote verhalen komen?

Ik zal je zeggen: ik heb er zin in!

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon. Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

4 Comments
  1. Ik ben zo blij met deze blogs! Naar Beesd kan ik niet komen, vanwege zomerkamp, maar 1 augustus doe ik mee aan de 1/8 triathlon bij Rotterdam. Dat wort m’n eerste en ik kom helemaal niet aan genoeg trainen toe.
    Het wordt dus gewoon een uitprobeersel, haha. Vooral naar het zwemmen ben ik benieuwd. De afgelopen 4 jaar, sinds de oudste geboren werd, is het enige wat ik in het zwembad doe het klasje peuterzwemmen en achter een dreumes aanhollen… Een echt baantje heb ik sindsdien nooit meer getrokken (en borstcrawl kan ik al helemaal niet…)
    Maar goed, we gaan het zien… Ik hoop stiekem dat er nog meer Stoere Vrouwen meedoen daar!

    1. oh wat leuk dat je dat gaat doen zeg en ja het helpt hè echte beginners blogs 🙂 Het is wel verstandig om even te zwemmen voordat je meedoet hoor, voor je veiligheid

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.