Op de fiets eet ik het liefste koek of een boterham. En stoppen voor een stukje appeltaart met koffie doe ik ook graag. Voldoende eten is belangrijk op de fiets, het is je brandstof. Voeding zorgt er voor dat je thuis komt en dat je spieren goed herstellen. Maarre dat eten op de fiets? Wat is goed voor je? En heb je speciale sportvoeding nodig?

“Ik ging net zo hard als Rutger én ik kon het lang volhouden. Ik moet echt vaker voeding in mijn bidon stoppen!” Rhodé is net terug van haar rondje mountainbiken. De auto staat voor het huis en haar vriendje zet net de fietsen binnen. Zo gaat het altijd als ze terugkomen. Eigenlijk willen ze samen de auto uitpakken, maar dan kom ik naar buiten en beginnen Rhodé en ik te kletsen. Deze keer heeft ze een goede reden, ze moet me vertellen hoe het ging, want niet alleen probeerde ze een nieuwe mountainbike route uit, ook moest ze van mij sportvoeding testen. En dat was een succes zo te horen. Tenminste totdat ik haar vraag wat ze normaal gesproken eet op de fiets. Dat blijkt niet zo veel te zijn. De sportvoeding van vandaag mag dan goed gevallen zijn, maar Rhodé had geen vergelijkingsmateriaal, ze eet tijdens het sporten namelijk veel te weinig. Dan is het logisch dat het effect van van poeder in haar bidon zo groot was, ze had eindelijk voeding om te verbranden!

 

  1. Eet elk uur iets op de fiets

Een paar jaar geleden interviewde ik profwielrenner Jos van Emden over eten, ik wilde weten hoe hij dat deed op de fiets, maar vooral wilde ik meer weten over wat hij precies at. Ik was zelf een enthousiaste fietser en probeerde in die tijd veel verschillende sportvoeding uit. Tijdens ons gesprek vertelde Jos me dat hij elk uur wat eet. Door dit steeds te blijven doen houdt hij zijn energie op peil en hoeft hij ook niet ineens heel veel te eten. Tijdens het sporten gaat er veel energie naar je spieren van je benen, voor je maag is het dan wat moeilijker om maaltijden te verteren. Door steeds iets kleins te nemen belast je je maag niet te veel, maar krijg je wel energie. Jos zorgde ervoor dat hij de dag met een goed ontbijt begon. En op de fiets had hij meestal koek bij zich.
Gelletjes en reepjes at Jos niet tijdens zijn trainingen. Die sportvoeding bewaarde hij voor de wedstrijden. Jos vertelde me dat sportvoeding tijdens een training niet nodig was. Sportvoeding is erop gemaakt je lichaam zo snel mogelijk van energie te voorzien. Tijdens een wedstrijd heb je dat nodig. De poeder in je bidon zorgt voor een constante aanvoer van energie en reepjes zijn kleine maaltijden die ervoor zorgen dat je gedurende de hele wedstrijd eten kan. En voor de finale bewaar je het gelletje. Een gelletje bestaat uit suikers die extra snel worden opgenomen en maar heel kort hun werk doen. Perfect voor de eindsprint, maar tijdens training totale onzin. Tijdens een duurtraining kan je in alle rust eten terwijl je met je handen op het stuur rondrijdt. En is het een mooie dag? Dan is stoppen voor een lunch ook helemaal niet verkeerd. Sterker nog, het is lekker. Profs doen dat ook regelmatig, volgens Jos.

 

  1. Boterhammen, bananen en Snelle Jelle’s volstaan

Van Wielrenster Marijn de Vries hoorde ik iets soortgelijks. In het fietsvrouwen boek wat ze samen met Nynke de Jong schreef introduceerde ze de Snelle Jelle als fietsvoer. Deze per stuk verpakte ontbijtkoekjes passen perfect in de vakjes van je shirt en qua voeding doen ze het goed op de fiets. Ontbijtkoek zit boordevol suikers, vier verschillende vormen zelfs. En een Snelle Jelle eet lekker weg.
Inmiddels eet Marijn wat anders. Samen met een bakker in Zwolle heeft ze een sportreep bedacht, eentje gemaakt van Teff. Dit graansoort levert langer energie en is daardoor perfect voor sporters. De reepjes zijn ook nog eens gemaakt zonder kunstmatige kleur en geurstoffen en er zitten ook geen converseringsmiddelen in. De repen zijn bij de bakker zelf en online te verkrijgen. Helaas zijn de verzendkosten wat aan de hoge kant. Dus bestel je beter een fikse doos of fiets je even naar Zwolle toe. Of blijf een Snelle Jelle eten, die dingen doen het namelijk goed.

 

  1. Een gelletje is een handige thuiskomer

Samengevat is sportvoeding voor wedstrijden en is er niet mis met een boterham of Snelle Jelle voor ons hobbyfietsers. Toch is dat ook niet helemaal waar, want hoewel een toertocht geen wedstrijd is, rijden ook hobbyfietsers vaak in een hoge intensiteit. Als we gaan fietsen met een groep bijvoorbeeld, of tijdens een pittig mountainbike rondje. Je hebt dan te veel om handen om even een boterham of reepje te pakken en wat voeding in je bidon of een gelletje uit je achtervakje is dan wel handig. Een gelletje is ook handig om altijd bij je te hebben. Als je verdwaald bent en je langer op de fiets zit dan verwacht, kan het net het verschil maken en er voor zorgen dat je de energie hebt om thuis te komen.

 

  1. Test je voeding uit

Een gouden regel bij sportvoeding – een banaan, poedertje of reepje – is dat je het moet testen. Want niet elk product valt even goed. En vooral als je lang trainde voor een toertocht, vakantie of cyclo kan een verkeerd vallend reepje je lol behoorlijk verpesten op de grote dag. Sporters testen daarom nieuwe producten tijdens hun training. Ze testen de smaak, het effect en kijken meteen of hun maag er tegen kan.
Rhodé en ik zijn erg blij met de producten van SIS, die smaken niet zo chemisch en het gelletje kan je zonder water opeten. Onder triatleten zijn de repen van Powerbar populair, die kan je in stukjes hakken en zo op de bovenbuis van je fiets plakken. Ik heb een tijd lang de reepjes van Isostar gegeten, die waren goed te doen, alleen pakte ik soms ook een reep uit de dos als ik niet ging sporten. Dat werkte duidelijk weer minder voor mij. En een bammetje met pindakaas doet het nog steeds goed bij mij. Oh ja, niet onbelangrijk: pas op met krenten en rozijnen. Hoewel je deze vaak bij toertochten ziet, kunnen ze verkeerd vallen. De krenten zijn een goede suikerbron, maar je maag moet hard werken ze te verteren. Test dat dus ook even alvorens tijdens een toertocht zo’n bol aan te pakken.

 

Veel fietsplezier

Liefs Rose

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.