4 tips voor je afdaling op de mountainbike

downhill mountainbiker tijdens afdaling

Herken je dat? Dat je lekker aan het fietsen bent op je MTB en dan ineens is daar een afdaling die je spannend lijkt. Met alles in je probeer je niet vol in de remmen te knijpen. Twijfel, onzekerheid. Je remt iets en laat toch weer los. De schok van het in beweging komen van je fiets maakt dat het nog spannender voelt. Je besluit los te laten, maar remt toch. Met je ene voet klik je net op tijd uit en met je hand pak je een boom vast. Je staat halverwege de afdaling te trillen op je benen en weet dat je gewoon naar beneden had kunnen rollen, want je bent hier al vaker geweest.

Hoewel de afdaling het leukste van het hele mountainbiken is – waarom zou je anders naar boven fietsen – kan het toch heel spannend zijn. Voor veel fietsers die alleen de vlakkere Nederlandse MTB-routes kennen is een flinke afdaling echt eng. Nu kun je er natuurlijk voor kiezen deze spannende afdalingen niet op te zoeken. Maar veel leuker is het om er beter in te worden. Zodat je zo zeker op je fiets zit, dat je er van kunt genieten.

>>Annabelle: “Mountainbike is echt mijn sport”

Daarom hebben we wat tips voor je op een rij gezet. Probeer ze uit op jouw lokale rondje en als je het daar eenmaal kan, ga je eens een keer ergens anders heen. Zo wordt je stap voor stap behendiger op je bike en kan je misschien wel een keer gaan mountainbiken in het buitenland. De allerbelangrijkste vraagt om weinig uitleg. Wist jij al dat je tijdens een afdaling beter iets naar achteren schuift op je zadel? Hierdoor rust er minder gewicht op je stuur en voorwiel en heb je meer controle over je bike.

Laat je mountainbike zijn werk doen

Je eerste instinct is met elke spier aangespannen op de fiets te zitten als het spannend wordt. Maar juist dan wordt je fiets onbestuurbaar. Door je stuur losjes vast te pakken en je fiets lekker te laten rollen laat je de fiets zijn werk doen. Dat klinkt misschien wat vaag, maar het houdt in dat je banden zelf hun weg kunnen vinden. Door dit te doen verklein je het risico op een valpartij juist. Dus activeer je core, ontspan je handen en blijf ademen. Begin maar eens op een kleine helling zodat je voelt wat je fiets doet.

Fietsen met fijne mensen die rekening met je houden op de fiets, zorgt dat je er ontspannen bij zit.

Gebruik je ogen om je MTB te sturen

Dat klinkt weer zo vaag he? Maar wist je dat je door te kijken naar de boom waar je niet tegen aan wilt rijden de kans vergroot dat je ertegenaan rijdt? Dat komt doordat je je lichaam onbewust meebeweegt met je blik. Dus kijk je bij een spannende afdaling of scherpe bocht naar het punt waar je wilt eindigen, dan is de kans zoveel groter dat je daar ook eindigt. Ik kijk altijd op de fiets iets van tien meter voor me, maar ook om me heen. Tijdens het mountainbiken scan ik de ondergrond ook, maar laat mijn blik er niet te lang op rusten.

Kijk voor je uit en bepaal van een afstandje de lijn die je gaat rijden in de afdaling.

Samen mountainbiken is de ultieme training

Als er iets is wat helpt dan is het wel fietsen met iemand die meer ervaring heeft. Dat daagt je uit, maar maakt het ook makkelijker. Om de simpele reden dat een meer ervaren fietser een betere lijn kiest. Onbewust volg je die en doet zo betere skills op. En het helpt ook dat die ander een stuk relaxter is, dat is besmettelijk. Laat je maar lekker meenemen op avontuur.

Pas je mountainbike aan

Het klinkt misschien een beetje gek, want we laten ons tegenwoordig toch allemaal opmeten om goed op de fiets te zitten? Hoe kan je dan je fiets aan moeten passen als je het spannend vindt op je MTB? Er zijn twee kleine aanpassingen die qua gevoel een ontzettend groot verschil maken. En dat zijn de hoogte van je zadel en de positie van je remmen.

>>3 bestemmingen voor je mountainbike vakantie

Freeriders en downhillers hebben hun zadel heel laag staan. Er zijn zelfs MTB-zadelpennen die je tijdens het rijden van hoogte kunt verstellen. Door je zadel lager te zetten verander je je zit en je zwaartepunt. Je zit minder hoog op je fiets waardoor hij beter berijdbaar wordt in een afdaling  Maar ook ben je als fietser bij een lager zadel sneller geneigd actief met je lichaam mee te werken. Zoals het naar achteren brengen van je billen. Er zijn veel bikers die het liefst staan op de pedalen en dan wat naar achter hangen.

Een andere kleine belangrijke aanpassing doe je aan je stuur, door je remmen iets naar voren te draaien. Zodat ze niet recht naar beneden wijzen maar iets naar voren. Hierdoor ligt je hand anders en verander je onbewust iets aan je houding. Ook ligt het allemaal wat zekerder in de hand. Probeer maar eens.

Kom samen met ons mountainbiken!

Tot slot is zekerder worden op je mountainbike een kwestie van oefenen. Er is niet mis met hetzelfde stukje een paar keer rijden zodat je je skills verbetert. Doe je dat op een rustige dag dan is er geen gedoe met andere fietsers die er ook rijden. En heel belangrijk: maak leuke ritjes. Zoals de MidSummer MTB Ride die wij deze zomer organiseren. Fietsen met fijne mensen die rekening met je houden op de fiets, zorgt dat je er ontspannen bij zit. En het is ook nog eens onwijs gezellig.

>>Mountainbiken is mijn koffiedate

Wil je jouw plezier op de MTB delen met je gezin en kun je wel een leuke actieve dag met tips en een leuk rondje gebruiken? Dan is onze Kids MTB in april een aanrader. De route en het tempo zijn aangepast op kinderen. En dat scheelt een hoop. Het valt ons keer op keer op dat moeders veel moediger zijn als hun kinderen meefietsen. Dus dat is een win-win voor het hele gezin!

Liever een keer privé aandacht op de fiets? We nemen je graag mee voor een leuke fietsmiddag. Laat het maar weten, dan bedenken we iets tofs voor je en kan je op zeker lekkerder fietsen daarna.

Liefs Rose, Astrid en de rest

p.s. dit YouTube filmpje was van onze beginners MTB-dag. Superleuk en leerzaam!

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.