Omdat Nederland naast de vele vakanties in verre oorden ook een perfecte plek is, zijn wij op zoek naar fijne plekken en activiteiten in eigen land. “Niet zo moelijk als je een fiets hebt.” zegt Rose en stap voor de zoveelste keer op de fiets om te genieten van al het moois wat Nederland te bieden heeft.

Oh wat mooi is Panama….. was de titel van één van mijn lievelings boeken toen ik nog een klein meisje was. Het gaat over een tijger en een beer die op zoek gaan naar Panama. Ze pakken een tas, nemen hun speelgoedbeest mee en beginnen aan hun reis. Ze hadden gehoord dat Panama heel mooi was en in gedachten fantasserden ze al over die plek. Onderweg komen ze overal langs en ze maken een hele lange reis. Helemaal aan het einde komen ze aan op een plek die volgens hen Panama is. “Oh wat mooi is Panama.” zeggen ze tegen elkaar en genieten van de plek waar ze zo van droomden. Maar de tijger en de beer zijn in de war. Deze plek is niet Panama, maar gewoon thuis.

Zomer op de fiets

Aan dat Panama boekje moest ik denken dit weekend, want terwijl half nederland vakantie heeft en een deel van hen is afgereisd naar zonnige oorden, ben ik gewoon thuis. In mijn eigen Deventer. Ik maak lange wandelingen in de natuur, ga op pad met fietsvriendinnen en neem regelmatig een duik. Ik geniet van het warme weer en ontbijt met een latte en een croissant. Ik ben toerist in mijn eigen land en geniet met volle teugen.

Vroeger moest ik altijd overal heen, wilde ik zoveel mogelijk weg en als het even kan reisde ik naar ver. Sinds ik sport is dat anders. Ik ben begonnen met een racefiets, daarop maakte ik tochtjes door het vlakke Noord Holland of reed ik urenlang in het gebied rondom de Vecht. Ik merkte dat elke dag – zolang ik mijn voorwiel maar volgde – op vakantie leek.
In het vakje van mijn shirt had ik wat eten, mijn sleutels, een pinpas en mijn treinkaart. En verder had ik mijn fiets. Ik deed maar wat. Rijden zonder weten waarheen te gaan. Zonder te plannnen of te bedenken wat mijn rondje zou zijn. Gewoon linksaf slaan als dat weggetje er leuk uitzag. Op die manier kwam ik zo’n beetje overal. Ik ontdekte lieve kleine wegen met daaraan schattige kleine dorpjes. Ik kwam elke dag op een andere plek en had meestal geen benul waar ik was. Als pauze stopte ik bij één van de vele koffiezaakjes of cafeetjes die ik onderweg tegenkwam en genoot daar van mijn welverdiende koffie, met soms een flink stuk appeltaart. Voor mij de ultieme vakantie, want ik zit 1. op de fiets, ben 2. op avontuur en geef 3. weinig geld uit.

Vakantie in eigen land

De streek waar ik inmiddels woon is voor mij nog helemaal nieuw. Ik heb de laatste jaren meer hardgelopen dan gefietst en heb nog veel te ontdekken. Dat ben ik de laatste weken aan het doen: op mijn fiets. Gisteren deed ik dat samen met een stel Stoere Vrouwen.

Het leuk is dat we vanuit Deventer echt alle kanten op kunnen. Zo komen we als we de brug oversteken in Gelderland terecht, daar kunnen we richting de Veluwe gaan, maar ook de kant van Zutphen pakken. Aan onze kant van de rivier heb je Salland, met mijn favoriete mtb rondje, de Holterberg en rondjes langs de vele mooie boerderijen rondom Deventer. Een stuk verder fietsen kan ook, dan rijd je naar Enschede en trap je misschien wel door naar Duitsland.
Wat mij opvalt is dat Nederland echt heel mooi is en dat al die kleine provinciewegen echt een verademing zijn. Met aan weerskanten hoge maisvelden of juist langs de oever van een rivier. Even door het bos en dan ineens in de schaduw van de bomen een prachtig landhuis tegenkomen. Of – net zo leuk – een houten hutje met alleen wat blikjes en slechte koffie. Ons land is doorspekt met aangename knulligheid en prachtige kleine schoonheid. Op de fiets krijg je dat extra goed mee.

Het moderne jagen

Vakantie in eigen land kan heerlijk zijn, alleen moet je daarvoor wel de stad uit of van de gebaande paden af. Terwijl Rhodé met haar lief op vakantie is, zijn Astrid en ik precies dat aan het doen: genieten van vakantie in eigen land. Daarvoor gaan we op zoek naar de beste rondjes, de leukste plekken en een paar nieuwe activiteiten. Zo gaan we komend weekend waarschijnlijk voor de eerste keer op pad met een kano en zijn we afgelopen vrijdag op de fiets naar de Veluwse Bron geweest. (geen succes overigens)
We verzinnen de leukste dingen om te doen en eentje daarvan wil ik met jullie delen. Op mijn telefoon heb ik een leuke app. Buitenmarkt heet ie en daarin kan je in het hele land zien of er boerderijen in de buurt zijn die iets verkopen.
Dat is wat veel boeren doen, naast de standaard verkoop om te zorgen dat hun producten in de winkel komt, verkopen ze ook regelmatig langs de kant van de weg. Aardappelen, pompoenen, courgettes, jam, eieren, melk, noem maar op. Het is er allemaal te koop en voor een lagere prijs dan in de supermarkt. Meestal kom je zulke verkoop met toeval tegen omdat je toch een rondje fietst, maar met deze app kan je precies zien waar de boerenverkoop is en hoe je er komen moet.

Je kan dus aan de hand van je app je route bepalen. Door naar de eerste boer te fietsen met een rugtasje op je rug, daar wat te kopen en dan te kijken waar de volgende boer is en daar heen te fietsen. Zo fiets je je hele maaltijd bij elkaar en doen je eigenlijk aan Modern Jagen. Ofwel iets moeten doen voor je eten.

Kom je met me mee?

Kopen bij de boer is reuze leuk. Ik geniet er zo van omdat je in kleine hoeveelheden kan kopen en omdat ik zie hoeveel liefde erin gestoken wordt. De tafelftjes bij de boerderijen zijn schattig. Er staat groente of jam, een blik om het geld in te doen en meestal een handgeschreven bordje. Sommige boeren doen extra hun best en hebben voor een leuk tafelkleed op het tafeltje gekozen. Anderen hebben rond de deksel van de jampot zo’n stukje stof gedaan en weer anderen leven zich uit op het etiket.
Gecombineerd met een fietstocht is het extra genieten, het is een soort geocatching voor fietsvrouwen en aan het einde van de dag houd je er een leuke maaltijd aan over. Komend weekend ga ik weer, met mijn racefiets, mijn gps en mijn rugtasje en wat kleingeld. Ik ben benieuwd naar wat ik allemaal tegenkom en wat ik mee naar huis ga brengen.

Als je wil mag je met me mee. Sterker nog: je bent hartstikke welkom. Ik ga – tenzij het regent en stormt of ik iets anders geks heb – op zondag fietsen en vertrek vanaf het IJsselHotel in Deventer. Omdat ik niet echt meer van de duursport ben ga ik niet extreem ver en ook niet heel hard. Maar een uur of twee ben ik wel van huis weg, het lijkt me gezellig als je mee komt.

Is Deventer wat ver voor je? Of ga je liever alleen of just met je hele gezin? Dat kan dus, want de Buitenmarkt app laat boeren in het hele land zien. Probeer het een keer uit, het lijkt me te gek om te zien wat jullie buit was. Misschien kunnen we er een leuk recept van maken.

Liefs Rose en misschien tot zondag.

Op dertig augustus gaan we onze eerste echte Stoere Vrouwen Fietsen Samen tocht rijden. Een gezellige tocht door Salland. Meer info vind je in dit blog en als je mee wilt doen, meld je dan even aan in de facebookgroep die we daarvoor aanmaakten.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.