vrouwen op de racefiets

Zodra de zon schijnt en de dagen lengen, is fietsen nog het enige waar we aan denken. Lekkere lange dagen peddelen op de racefiets. Kom maar op met het seizoen! Maar hoe haal je het maximale uit je fietsseizoen? Hoe zorg je er voor dat de maanden van april tot en met oktober jou sterker en fitter maken?

Ik zit vanmiddag op de fiets. En dit weekend ook al. Het is zulk lekker weer, ik kan gewoon niets anders dan fietsen! Om me heen hoor ik van andere fietsers dat ze hetzelfde hebben. We hebben het over de zon op je huid en de eerste dag met je korte broek.

Voor dit jaar ben ik niet veel van plan. Gewoon een beetje fietsen voor de lol. Ik heb geen afstand of snelheid bedacht die ik halen wil. Ook heb ik geen doel voor tijdens de zomervakantie, zoals een berg om op te fietsen. Voor mij is dat de eerste keer in jaren dat ik het zo vrij aanpak. Voorheen pakte ik mijn seizoen veel bewuster en gerichter aan. Toen wilde ik mezelf verbeteren en wist wat ik daarvoor moest doen.

 

Waar word je beter in?

Ken je ze? Die oude mannetjes die elke dag zon 100 a 150 kilometer fietsen? Met gemak trappen ze kletsend die afstand weg. En doen dat in een hoger tempo dan menig andere fietser. Sterke benen, met getekende kuiten. Een oud wielershirt en een fiets waar ze zo te zien ook al jaren op rijden. Dat wat je traint op de fiets is waar je beter in wordt. Deze mannetjes fietsen al jaren diezelfde afstand in dezelfde intensiteit en zijn daar dus erg goed in. Als je net als deze mannetjes lekker vaak deze afstanden wilt rijden, is dat wat je moet doen. Pak je fiets en ga lekker rijden.

Maar heb je andere plannen, wil je jezelf verbeteren?  Dan hebben we een paar goede tips voor je. Het hoe word ik een betere fietser stappenplan. Lees het en haal het maximale uit je fietsseizoen. (lees verder onder afbeelding)

Kies een doel voor op de racefiets

Dus we gaan fietsen. De hele zomer lang. Maar wat ga je doen? Waar wil je de komende maanden voor trainen? Wat is dat ene ding dat je graag wilt volbrengen?
Niets is zo effectief als het stellen van een doel. Heb je een doel, dan kan je alles ten dienste stellen van dat doel. Duurtrainingen, tempotrainingen, maar ook fietstochtjes door het hele land. Stel je hebt een berg als doel? Dan heb je bij deze een prachtig excuus om lekker vaak naar Limburg te gaan. Maar is er een bepaalde afstand die je halen wilt, bijvoorbeeld een lange tocht, dan kan je vandaag nog een lange rit maken met een appeltaartje bij een tussenstop. Pas als je een doel hebt, weet je hoe je trainen moet. Kies je doel, schrijf het op en plak het op de koelkast.

Sneller worden op de racefiets? Lees hoe je dat op een makkelijke manier met hartslagzones doet

 

Schrijf je in voor een gaaf fietsevenement, nu!

Ik weet niet hoe het voor jullie werkt, maar wat er in mijn agenda staat is waarheid. Dus als ik een doel kies en bepaal hoe ik daar naar toe ga trainen, dan pak ik beter mijn agenda maar. Als je fietst, dan moet je uren maken. Maar of je dat doet op je vaste rondje of ergens anders? Dat maakt niet uit. Sterker nog, door je duurtrainingen in het hele land te doen, ontdek je de mooiste rondjes. Krijg je het hele land te zien.
Stap 2, na het kiezen van je doel, is je agenda pakken. En de toertochtkalender van de NTFU. Kies een paar toertochten uit. Zet ze in je agenda. Schrijf je in als dat al kan.

Op de kalender van de NTFU zie hele verschillende toertochten. Ik ben er achter gekomen dat de leukste toertochten de kleine zijn. Minder massaal, onwijs mooie rondjes en maar een paar euro inschrijfkosten.

Wil je fietsen door het hele land? Vraag eens of je mee mag met de vele fietsgroepen voor vrouwen in Nederland

 

Doe wat je zegt en fiets!

Wat maakt een goede fietser? Het antwoord is simpel. De fietser die traint terwijl anderen op de bank zitten, is de fietser die weet elke omstandigheid aan te kunnen. Maart kan zonnig zijn, maar april is net zo goed een slechte maand. Het ingaan van de zomertijd is geen garantie op zomerweer. Maar iemand met een doel laat zich niet weerhouden door omstandigheden van buitenaf.
Je hoeft echt niet elke keer maximaal te gaan, ook geen uren in de regen te fietsen. Maar voor mij geldt: als ik de afspraak met mezelf maak ergens voor te trainen, dan doe ik dat zo goed mogelijk. Op de wat mindere dagen is het bos een uitkomst. Lekker spelen op mijn mountainbike.
En als het regent in de zomer – want dat doet het bijna elk jaar – is het makkelijk scoren. De lucht is warm en de regen nat. Heroïek op een presenteerblaadje. Je fietst heerlijk en het oogt heel stoer. (lees verder onder afbeelding)

racefiets vrouwen

Niet alleen op de racefiets, ga voor crosstraining

Zwemmen, corestability en squats. Eigenlijk zou elke fietser het moeten doen. Op de fiets train je jezelf erg eenzijdig. Je traint je benen en daar is het wel mee gezegd. Het gevolg is dat wielrenners vaak enorm sterke benen hebben met een dun bovenlijf. Door naast het fietsen ook andere trainingen te doen, maak je je lichaam sterker en train je het completer. Zwemmend train je je hele lijf. Het is een combinatie van cardio en kracht. Maar ook wordt je lichaam gedragen en geeft het water een relatieve ontspanning. Zwemmen draagt bij aan je herstel.
Een getrainde core die je bewust kunt activeren tijdens je sport, zorgt er voor dat je beter op je fiets zit. Dat je makkelijker kracht kunt geven met je benen en je beweging niet tegenwerkt met de rest van je lijf. Maar die core zorgt er ook voor dat je rugpijn verminderd en minder last hebt van je schaamlippen op dat harde zadel.

Tot slot zijn er squats. Simpelweg trainen de spieren die je gebruikt op de fiets. Wel zo handig als die sterk zijn…

Train je core met onze core in motion workouts

 

Zet je Tacx niet op zolder

Ik zie het je denken: Wat? De winter voorbij en je wilt ons nog op de Tacx hebben? Rose je bent niet goed wijs!

En bedankt… nee, even serieus. Ook in de zomer is je Tacx nuttig. Want op de Tacx heb je 100% controle over de omstandigheden van je training. Het is zo lekker om buiten te fietsen. Om de benen te laten draaien terwijl je kletst met je fietsmaatje. Maar een interval training op de racefiets is een heel ander verhaal. Als je 10 blokken in een bepaalde intensiteit wilt rijden en je rijdt halverwege je tempoblokje een woonwijk op woensdagmiddag in, kan je het wel vergeten. Daarom doe ik mijn intervallen op de Tacx. Geen stoplichten, geen spelende kinderen, geen keren draaien en ook geen gek weer. Even inrijden, tempoblokken doen en weer uitrijden.
Op die manier bewaar ik mijn ritjes op de weg voor het lekkere fietsen en zo nu en dan een tempotraining bij een snellere fietser in het wiel.

 

Veel plezier tijdens je komende seizoen. Geniet van het vele fietsen. En onthoud: eet goed en rust voldoende en haal het maximale uit je fietsseizoen. Herstel is de helft van je resultaat.

 

Liefs Rose

 

Oh en wil je meer lezen over je sport? Ga dan voor de meest gemaakte beginnersfouten op de racefiets.  Of ons artikel over de oorzaak en het voorkomen van schouderpijn op de racefiets

Ansichtkaarten set voor fietsvrouwen

 

 

 

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.