Hoe veilig is Strava?

wielrenster fietst in ondergaande zon met strava app

Zoveel sporters gebruiken tegenwoordig Strava. Vooral onder fietsers is de app populair. Al was het maar omdat je die onderlinge wedstrijdjes op segmenten kan doen. Maar is Strava alleen een leuke app of een bedrijf dat geld verdient met jouw data? Wat doet Strava met de ritjes die jij uploadt en kan je je privacy en veiligheid garanderen als je de app openbaar gebruikt?

Weet je nog toen de app Strava zijn intrede deed? Hoe iedereen het er ineens over had? Bladen er over schreven en profs die hun trainingsrondjes deelden. Snelheden uit de koers konden we terugvinden en Thijs Zonneveld gaf toe tijdens het fietsen met zijn Strava bezig te zijn. Strava kwam binnen als een bom en de fietswereld kan tegenwoordig haast niet meer zonder. Alsof de app voor fietsers er altijd is geweest.

 

Fietsen voor de komst van Strava

Fietsers van voor de Strava tijd registreerden in de eerste instantie alleen hun afstand en de snelheid waarin ze het reden. Ze hadden een computertje op hun stuur en een magneetje bij hun spaken. Dat kwam langs een metertje dat doorgaf hoeveel wielomwentelingen je maakte. Dat stond dan weer gelijk aan een bepaald aantal kilometers.
Toen kwam Garmin met een fietscomputer met GPS en ineens had je meer informatie. Je kon zien hoe hard je op dat moment reed. Wat het stijgingspercentage was, welke kant je op moest en zoveel allemaal nog meer. Zoals kaartjes van je rondje maken en die route delen met andere Garmin gebruikers die het via een speciaal bestand als route op hun device konden zetten. Maar het online delen, er een opmerking bij zetten en reacties van bevriende fietsers krijgen zoals op Strava? Dat kon nog niet.

>>Review Rapha Cargo Short – de fietsbroek met zakken

Vroeger kon je nog glashard beweren dat je met veertig aan het uur met de wind in de rug over de Ringvaart reed. En andere fietsers konden dat alleen maar beamen en stellen dat ze het zelf ook wel deden. Sinds de komst van Strava is dat stukje weg een segment en bestaat er een onderlinge wedstrijd om hem als snelste te rijden. Meten is weten en daarmee weten tegenwoordig steeds meer fietsers dat het wel meevalt met hun eigen epische snelheden. Zo ook ik.

Linde: “Ik gebruik Strava vooral om bij te houden hoeveel ik doe, vind die cijfertjes erg leuk. Gebruik het met bijna al mijn sporten wel, is ook leuk om de kaartjes terug te zien van de fietsroute of het suppen. En pr’s zijn ook erg leuk om te zien, vooral als je een zelfde route vaker rijdt. Dat geeft mij meer inzicht in mijn vooruitgang, en dat is leuk. Ik volg sommige mensen ter inspiratie voor toffe routes bijvoorbeeld. Maar mijn eigen Strava heb ik op privé staat. Ik deel alleen maar met mensen die ik zelf kies.”

 

Social sporten met een app

Als je er eens goed naar kijkt is Strava een geniale app. Het is een soort personal trainer die te allen tijde tot je beschikking staat. De gratis app meet je afstanden, snelheden, houdt je hartslag bij en kan je informatie geven over je verbetering over bepaalde rondjes. Het brengt je in contact met andere fietsers en motiveert je om zo nu en dan het maximale te geven. Toch is gratis ook bij Strava niet helemaal gratis. En zitten er aan de app toch ook wel haken en ogen.

>>Wat zijn de beste racefietsbanden voor jouw racefiets?

Zo kwam de app voor fietsers onder vuur te liggen toen bleek dat de heatmap van Strava perfect weer gaf waar iemand woont. Waar ze meestal trainen en met een beetje uitzoek werk kan je ook ontdekken of een sporter dat meestal alleen of samen doet.

vrouw op mountainbike gebruikt strava app voor fietsers

Wat andere Strava gebruikers over jou weten

Zelfs de privacy setting waardoor je in een cirkel om je huis niet zichtbaar tracked, bleek minder veilig dan gedacht. De cirkel wordt om je huis getekend. Dus dat huis staat precies in het midden van de cirkel. Je adres is makkelijk te achterhalen. En dan is er de FlyBy optie die je laat zien wie je onderweg tegen bent gekomen. Heel gaaf als je een fietser in een pakje van een bekende ploeg hebt gezien. Dan kan je achteraf zien wie het nu werkelijk was. Maar de optie laat ook wel wat van jou zien. Namelijk wie je bent, waar je elkaar tegenkwam en hoe je verder bent gereden. Iemand met kwaad in de zin kan op deze manier aan veel informatie komen. Meer dan je misschien wilt delen.

Stel je eens voor dat je iemand tegenkomt onderweg die jou wel een lekker ding vindt. Die kan eenmaal thuis kijken of je FlyBy aan hebt staan en je profiel bekijken. Daarop staan de rondjes die je rijdt, de tijd waarop je dat doet en met een beetje uitzoekwerk precies waar je woont. Nu maar hopen dat de meneer in kwestie een heer is. Het kan zijn dat je nu denkt: ach zo’n lekker wijf ben ik niet. Maar hoe duur is de fiets waar je op rijdt? En zet je hem in de schuur?

Diana: “Soms denk ik wel na over mijn privacy, maar eigenlijk niet serieus genoeg. Ik heb wel een stuk afgeschermd om mijn woonplaats. Ik wist van Flyby wel dat ik iemands rondje kon bekijken. Dat heb ik ook wel bekeken bij sportvrienden die ik onderweg tegenkwam. Toch realiseerde ik me niet dat dat andersom natuurlijk ook kan. Wat precies de bedoeling van Flyby is en wat je er uit kan halen? Dat is me nog steeds een raadsel.”

Strava privacy instellingen

Gelukkig kan je zelf bepalen wat je deelt met de buitenwereld en hoeft jouw kaartje voor vreemden niet zichtbaar te zijn. Je kan je privacy bewerken en je account zo instellen dat je je activiteit niet meer met iedereen deelt. Je bent dan niet zichtbaar in leaderboards en dergelijke. Maar wetende dat Strava na een jaar jouw heatmap heeft, kan je je ook eens afvragen of het bedrijf nog meer data van je verzamelt. En wat het daar mee doet.

>>Review Gore-tex regenjasje met shake dry technology

Net als zoveel andere apps – zoals Facebook, Instagram en Google – heeft Strava het recht jouw data op te slaan en te gebruiken. Tenminste zolang ze jouw data anoniem maken. En sinds de AVG nadat ze jou om toestemming hebben gevraagd.

Annelies: “Ik wist niet dat Strava mijn data verkocht. Dat is wel een beetje naïef van me natuurlijk. Het idee dat de overheid onze fietsdata koopt, vind ik niet fijn. Maar als het is om de steden voor fietsers te verbeteren, vind ik dat dan wel weer goed. Mogen ze het eigenlijk ook ergens anders voor gebruiken of zijn daar wetten voor?”

Het verdienmodel van Strava

Nu is dit niets nieuws. Iedereen weet dat voor niets de zon op gaat en dat al het andere in de wereld iets kost. Ook gratis apps, want het bouwen en onderhouden van zo’n app kost geld. En de maker van een app wil ook geld verdienen. Het verdienmodel van Strava bestaat uit drie onderdelen: lidmaatschappen, Strava for Business en natuurlijk data. De lidmaatschappen spreken voor zich. Betaal je jaarlijks een bepaald bedrag dan krijg je toegang tot een betere versie van de app. Met Strava Premium heb je meer opties en mogelijkheden. Een hele fijne is dat thuisblijvers kunnen zien waar je bent bijvoorbeeld.

rustieke foto van mtb in de mist tijdens fietsrondje

Strava verkoopt jouw data

Strava for Business is een soort advertentie- of sponsormodel waarbij merken als Rapha of Oakley een challenge sponsoren waar Strava gebruikers aan mee kunnen doen.

Hoeveel mensen gebruikmaken van Strava Premium en wat de samenwerkingen met merken Strava oplevert, weten we niet. Maar van de data-tak van het bedrijf is er meer bekend. En eigenlijk is dit ook meteen de gaafste tak van het bedrijf. Het laat zien hoe de door ons bij elkaar gefietste data op een nuttige manier worden gebruikt. Wist je bijvoorbeeld dat de stad Portland (Oregon, USA) voor $20.000,- aan data heeft gekocht?

Deze data gaf inzicht in de hoeveelheid fietsers, drukke routes, tijden etc. en de stad heeft dit gebruikt om de situaties voor fietsers in de stad beter te maken. Maar wat zijn precies de afspraken die er met de overheid zijn gemaakt? En welke afspraken zullen er in de toekomst gemaakt worden? Precies dat is de vraag waar meer en meer mensen die om hun privacy geven over nadenken. Zij vragen zich af of diezelfde data ook gebruikt kan worden om te zien of een fietser door rood licht reed en of er een automatische boete uitgeschreven kan worden. Hoewel dat misschien nog ver weg lijkt, zijn zulke praktijken in China al realiteit.

>>Hoe komt het dat je in de winter langzamer fietst?

Het schijnt dat de Strava gebruikers uit Portland niet stonden te springen toen ze hoorden dat ze het verdienmodel van Strava bij elkaar fietsten en dat hun data met de overheid gedeeld werd. Portland is niet de enige stad die data koopt. Ook Londen maakt er gebruik van. En met 35 miljoen gebruikers in 195 landen die samen 15 miljoen uploads per week in 32 sporten genereren, beschikt een bedrijf als Strava over veel data.

Als je meer wilt weten over Strava en het gebruik van data, kunnen we je deze artikelen aanraden:

Liefs, Rose

P.S. na het verschijnen van dit artikel was Mandy zo vriendelijk aan ons te laten zien dat je je safezone kunt veranderen. Door een andere locatie dan je huis in te stellen bijvoorbeeld. Of door meerdere adressen in dezelfde buurt op te geven. Ze stuurde twee screenshots die laten zien waar je dat kan doen.

 

 

screenshot strava privacy instellingen

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je ons heel makkelijk kunt supporten? Als je namelijk via de linkjes op onze site iets koopt bij onze partners, krijgen wij een klein percentage van het aankoopbedrag. Dat geldt bijvoorbeeld voor Bol.comCoolBlueFuturumshopDille & Kamille en Holland & Barrett. Van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site, waar je ook de uitgebreidere lijst van partners vind. Dankjewel alvast, alle kleine beetje helpen ons echt!
Rose
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

9 Comments
  1. Van die cirkel rond je huis klopt niet hoor… Strava zegt zelf ook: “De zone wordt niet gecentreerd op dit adres voor extra privacy.” En je kunt zelf je straal aangeven.

          1. Je kan zelf 1 of meer privacy zones creëren. Dat kan om je huis maar ook om een andere locatie. Deze zone is echter niet gecentreerd om het adres waar je invoert, maar is wel voor elke rit precies hetzelfde. Het adres kan je dus echt niet achterhalen.

            Ik raad je aan het zelf eens uit te proberen, dan begrijp je wat ik bedoel.

  2. Dit is wel even een wake up call. Ik gebruik Strava maar ga zeker mijn instellingen bekijken. ik zit vijf ochtenden en avonden per week op de fiets van en naar het werk. Dus voel ik me nu wel kwetsbaar.

  3. Goed dat je hier over schrijft. Ik ben niet gek van apps, maar mocht ik op Strava gaan dan let ik op mijn privacy. Dankjewel.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.