Grote kans dat je zo midden in de zomer onwijs geniet van je racefiets. Je tochten zullen langer worden en je conditie beter. Misschien blijk je best snel te zijn en denk je ergens in je achterhoofd aan wedstrijden. Maar hoe pak je dat aan? Wij vroegen een paar ervaren rensters om tips.

Er zijn steeds meer vrouwen die met plezier op de racefiets zitten, maar opvallend genoeg groeit het wedstrijd peloton niet zo hard als het totale aantal fietsvrouwen. Wedstrijden zijn voor veel van ons net een stapje te ver. We vinden het maar spannend en zijn er niet zeker van of we het wel kunnen. Toch is het juist wel de moeite van het proberen waard. Al is het maar voor de gezelligheid en de kick. En natuurlijk ga je het nog niet meteen kunnen, maar als je de juiste stappen neemt en je een beetje voorbereidt is de kans aanwezig dat je – eenmaal een keer te zijn gestart in een wedstrijd – nooit meer anders wilt.

Ga eens kijken bij een koers

De wedstrijden van vrouwen zijn heel anders dan de koersen die we op tv zien. Dat maakt ze een stuk toegankelijker enerzijds, maar ook wat zwaarder anderzijds. Als je een paar keer gaat kijken krijg je een goed beeld van wedstrijdjes. Je zult zien hoe leuk ze zijn.

Het damespeloton is kleiner en de niveauverschillen zijn groter dan bij de mannen. In sommige koersen kan het maar zo zijn dat je als hobbywedstrijdvrouw in dezelfde koers staat als profdames! Maar geen angst, de meeste koersjes bij clubs zijn anders. Er komen steeds meer vrouwenwedstrijden bij clubs en het pelotonnetje waar je in rijdt is nog redelijk klein. Het voordeel hiervan is dat het kleinere peloton minder intimiderend is, het nadeel is dat je minder kan schuilen voor de wind en minder snelheidseffect hebt van een groot peloton. (lees verder onder afbeelding)

Train een paar keer mee met een fietsclub

Fietsen met wielrenners is de beste manier om er achter te komen of je klaar bent voor wedstrijden. Je merkt dan vanzelf of je meekomt. Een fijne manier om dat te doen, is door in het najaar aan te haken met de duurtrainingen. Wielrenners beginnen dan al aan hun opbouw voor het volgende seizoen en veel clubs hebben in de wintermaanden een duurgroep.

Leer wielrensters kennen die al ervaring hebben

Wedstrijden rijden is iets heel anders dan de rondjes met je normaal gesproken met vrienden maakt. Vooral als je op latere leeftijd begint met wedstrijden fietsen heb je nog veel te leren. Hoe werkt het peloton? Bij welke wedstrijden moet je zijn? En hoe is het om te beginnen met wedstrijden. Vooral vrouwen die net als jij niet al bij de jeugd meededen aan wedstrijden, kunnen hun ervaring met je delen. Zij weten hoe het is om een newbie in het peloton te zijn. Twee leuke voorbeelden zijn Marijn de Vries die op late leeftijd begon en zo goed bleek te zijn dat ze prof werd. Hierover schreef ze op haar blog en dat kan je allemaal teruglezen. Vooral de oude blogjes zijn leuk en leerzaam als je net begint met wedstrijden.
Een andere blogster is Jeanine Laudy, zij begon net als Marijn op late leeftijd, maar bleek lang zo goed niet te zijn. Jeanine moest het hebben van haar lange adem en de wil om keer op keer weer op te stappen. Haar blogs hierover zijn heel eerlijk. Soms had ze het zwaar, soms had ze geen zin meer, maar meestal ging ze stug door. (lees verder onder afbeelding)

Werk aan je conditie en hardheid

Wedstrijdjes bij clubs duren niet zo lang. Een uurtje ongeveer. Maar je rijdt ze wel in een hogere snelheid. Het is dus zaak om dat conditioneel aan te kunnen. Je basis moet kloppen en je moet voldoende hard zijn. Een goede manier is om lekker je eigen ritjes te blijven maken, maar wel eens in de week mee te fietsen met mensen die sneller zijn. Klamp maar aan, rijd maar wat verder dan normaal. Zo bereid je je lijf wat voor. En de winter gaat je ook op weg helpen. Wie een gure, grauwe dag aan kan, komt ook wel mee met de eerste koersjes. Al is het maar voor een paar rondjes. (lees verder onder afbeelding)

A photo posted by Jeanine Laudy (@jeaninelaudy) on

Doe snelheidstrainingen

De grootste uitdaging als je begint met wedstrijden is de snelheid. Je zult zien dat je in het begin vaak lost. Het peloton gaat enorm snel en om het bij te benen zal je je lichaam moeten laten wennen aan snelheid. Een goede manier om dit te doen is door een snellere fietser om hulp te vragen. Je vraagt of je lange tempoblokken in zijn/haar wiel mag rijden. Bijvoorbeeld een vast rondje met daartussen een rondje rust. Je traint jezelf dan op aanklampen en dat is een eerste vereiste om mee te komen. De rest, het in het wiel rijden, de bochten en het reageren op de fietsen om je heen kan je alleen maar leren door mee te doen met wedstrijden. (lees verder onder afbeelding)

Waag je in het peloton

Kies je eerste wedstrijdje en ga er naar toe. Zorg dat je op tijd bent en je in kan schrijven. Speld je rugnummer op en doe vervolgens de andere mensen na. Je zult zien dat ze een beetje inrijden, nog even gaan plassen en dan klaar gaan staan. Kijk je ogen uit, doe indrukken op en probeer na de start zo lang mogelijk mee te komen.
Als je een eerste wedstrijdje kiest, ga dan voor een makkelijk parcours. Op Amsterdam Sloten is er elke zaterdag een Trimmerswedstrijd, dan hoef je nog geen licentie te hebben en kan je een tijdje voor spek en bonen mee doen. Reuze leuk om dat te proberen.

Succes, veel plezier en hou je ons op de hoogte? We zijn heel benieuwd naar je ervaringen!

Vond je dit blog leuk of nuttig? Deel het dan, daar help je ons mee, maar ook andere vrouwen die deze info wel gebruiken kunnen. En join onze Stoere Vrouwen Fietsen Samen facebookgroep. Daar praten we over lekker fietsen, geven we tips en spreken we af voor leuke ritjes.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.