Gehuld in een oud bibshort en voor met hardloopshirt en dito schoenen (oudjes) meld ik mij op een frisse zondagochtend bij het clubhuis van ATB Last Gear in Eerbeek. Het is mijn vuurdoop en ik heb werkelijk geen idee wat ik me er meer bij moet voorstellen dan lekker fietsen door de bossen. De hele week erna heb ik gevoeld dat mountainbike echt wel meer is dan lekker fietsen door de bossen.

Het voordeel van geen idee hebben, is dat ik me lekker onbevangen voel. Klein beetje zenuwen natuurlijk wel, want ik ga iets nieuws doen en dat is altijd spannend. Annemieke schudt me de hand en samen lopen we naar de schuur om een goede fiets plus passende helm uit te zoeken. “Dit is een mannenfiets”, constateer ik terwijl ik het exemplaar bekijk. Weet ik veel dat al die mtb-fietsen zo’n extra stang hebben. Ik wil nog maar even niet nadenken over hoe ik soepeltjes op die mtb kom. En jeetje, zo’n fiets in een rek hangen is ook een kunst op zich.

Als we weer in het clubhuis zijn, is Erica er ook. Zij geeft Start2Bike-cursussen en leert mij vanochtend de fijne kneepjes van het mtb’en. Ze steekt een heel verhaal af over remmen, duimpjes, vingers, ellebogen smal, voor op het zadel… Het duizelt me nu al. “Kom, we rijden eerst wat rondjes hier over het grasveld”, stelt Erica voor. Shit, nu moet ik toch echt op de fiets. Gelukkig, dat gaat zonder kleerscheuren. Erica blijft in m’n buurt en roept allerlei instructies toe. Het lijkt wel rijles! En net als met autorijles, mag ik ook hier direct op voor het echte werk.

Ondertussen staat het terrein vol met misschien wel 100 mtb’ers. Aan alle kanten krijg ik succeswensen voor m’n eerste tochtje. Het groepje dat mij op sleeptouw neemt, telt acht vrouwen en een man. Sommigen mtb’en al jaren, anderen hebben pas net een Start2Bike achter de rug. “We houden het vandaag simpel hoor”, stelt Annemieke me gerust. Een beetje onwennig stap ik op m’n fiets en al snel gaat het asfalt over in bospaden. “Wat is dit gaaf”, roep ik gelijk enthousiast. Zie je wel, mountainbiken is dus echt lekker fietsen in het bos!

Niets blijkt minder waar. Na een minuut of 20 stoppen we. “Nemen we dat heuveltje?” vraagt Erica aan de groep. Iedereen knikt instemmend. Ik zeg niks maar probeer het wel. In het spoor van Annemieke trap ik naar boven. Terwijl ik de ene kreet na de andere slaak, probeer ik rechtop te blijven. Dat lukt niet. Ik moet afstappen maar doe dat precies aan de kant waar het naar beneden gaat. Het scheelde weinig of ik had m’n eerste smakkerd te pakken gehad. Het laatste stukje loop ik, kan m’n hartslag ook weer even zakken.

“Pittiger dan dit wordt het niet hoor”, roepen m’n kersverse mtb-matties. Ik heb geen reden om ze niet te geloven en klauter weer op m’n fiets. Er is werkelijk geen mens te bekennen nog en ik geniet van de prachtige omgeving. Al gauw moet ik weer focussen, de paadjes worden steeds smaller en de berm hoger. Hier ben ik geen held in merk ik, en ik vergeet spontaan hoe ik moet schakelen. Gelukkig rijdt er steeds iemand in m’n slipstream die me instructies toeroept. Ik ben stiekem wel weer blij als we even op een breder verhard pad rijden. (lees verder onder afbeelding)

beginnen met mountainbike

Uiteindelijk fietsen we bijna 25 kilometer door de Eerbeekse bossen. Af en toe een pauzemomentje maar sowieso voortdurend in een aangenaam tempo. Wat me opvalt, is dat er op elkaar wordt gewacht als de afstand tussen de voorste en de laatste te groot wordt. “Samen uit samen thuis, dat is ons motto”, legt Annemieke uit als ik ernaar vraag. “Het gaat bij ons niet op tempo of afstand. Gezelligheid staat voorop, en we helpen elkaar voortdurend. Het sociale aspect maakt onze sport wel heel bijzonder hoor. En veilig ook, want je bent nooit alleen.”

Na bijna twee uur rijden we het terrein van Last Gear weer op. Ik ben echt helemaal in extase. “Wat was dit gaaf”, roep ik naar iedereen die het maar horen wil. Om mij heen alleen maar instemmende gezichten. Deze mensen zitten dus elke zondag en soms nog wel vaker op de mountainbike. Ik wil dit ook! “Kom naar onze Ladies Only toertocht”, roept Erica enthousiast. Ik overweeg het serieus. Zeker nu ik weet dat er ook vrouwen uit onze Stoere Vrouwen Fietsen Samen groep zijn. Een leenfiets is te regelen, en misschien ga ik wel sparen voor een eigen exemplaar.

’s Avonds bel ik nog even met Annemieke om nog even verder te praten over het succes van de ladies van Last Gear. De vereninging heeft het grootste aantal vrouwelijke leden van Nederland.  “Deels is dat gekomen door het enthousiasme van de vrouwen die al lid waren. Zij trokken daarmee weer andere vrouwen aan. We hebben ook altijd veel geïnvesteerd in activiteiten voor vrouwen. Met succes, want inmiddels hebben we meer dan zeventig fietsvrouwen in de leeftijd van 8 tot 65 jaar. Inmiddels hebben we iedereen wel bereikt en stemmen we de activiteiten vooral af op de behoefte. Maar nog steeds groeit het aantal vrouwen.”

Wat nog altijd wel een jaarlijks hoogtepunt is, is de Ladies Only Toer. “Gezellig vrouwen onder elkaar, dat geeft toch een andere sfeer. De mannen helpen trouwens wel met de organisatie hoor. Dat moet ook wel, want langs de route staan op verschillende plaatsen hapjes en drankjes. Ik denk dat er wel 100 vrijwilligers op de been zijn dan. Heb je nog niet al te veel ervaring maar wil je graag meedoen? Dat kan zeker! Voor beginnende mountainbikers is dit een perfecte route. Ook voor de gevorderden die wat meer uitdaging willen,zij  komen gegarandeerd aan hun trekken.”

Wil je ook graag beginnen met mountainbiken dan heeft Annemieke heeft nog wel wat tips. “Zelf ben ik ooit begonnen met een fietsfit cursus. Niet omdat ik perse wilde mountainbiken, ik wilde gewoon het bos in. Beginnende mtb’ers raad ik Start2Bike aan. In vijf lessen komt alles aan bod: schakelen, remmen, houding, klimmen, dalen, bochtentechniek, ondergrond, fietsonderhoud… En ondertussen werk je ook nog aan je conditie. Mountainbike is écht voor elk niveau toegankelijk en het is gewoon een super sociale sport.”

p.s. heb je 27 november nog niks in de agenda staan? Kom dan gezellig met ons mee fietsen tijdens dé jaarlijkse toertocht van de dames van Last Gear. De aankondiging en meer informatie vind je in onze Stoere Vrouwen Fietsen Samen Facebookgroep.

flyer-ladies-only-2016-social-media

Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.