Als je gaat fietsen, of het nu op een mountainbike of racefiets is, gebruik je klikpedalen. Door te fietsen met deze pedalen bespaar je energie en kan je voor een langere tijd efficiënter fietsen. Klikpedalen helpen je als je aanzet en klimt. Ze zorgen ervoor dat je op souplesse in plaats van kracht kunt rijden. Maar bij klikpedalen zit je wel vast aan je fiets. En precies dat is voor veel vrouwen een probleem.

Fietsers gebruiken speciale schoenen en pedalen. Deze schoenen hebben een hele harde zool en gaatjes om een plaatje aan de zool te schroeven. Dit plaatje pas precies in het pedaal, hierdoor komen je voeten vast te zitten en kan je beter trappen. Er zijn verschillende systemen. Sommige zijn speciaal voor mountainbike en anderen om mee te racen. Allemaal hebben ze met elkaar gemeen dat je voeten met een klik vast gaan en met een beweging van je hak weer los gaan. Ook dan hoor je ‘klik’ vandaar dat fietsers de pedalen waarmee ze rijden ‘klikpedalen’ noemen.

 

Blunders met klikpedalen

Ik was een hopeloos geval toen ik begon met klikpedalen. Eerst was er die avond op mijn mountainbike. Het werd al donker en ik besloot door het Amsterdamse Bos naar huis te fietsen. Dat aangelegde bos met schelpenpaadjes is een wirwar van weggetjes, wandelroutes en smalle paden. En de verlichting is heel slecht. Ik raakte de weg kwijt. Gelukkig stonden er van die bordjes met pijlen en kon ik kijken waar ik heen moest. Het was al flink donker toen ik het bordje zag, met samengeknepen ogen probeerde ik te lezen wat er op stond. En toen – terwijl ik las en zo goed als stil stond met mijn fiets – drong het tot me door: mijn voeten zaten nog vast! En mijn fiets viel om, met mij erop.
Met mijn racefiets ging het anders, op die fiets vergat ik mijn klikpedalen nooit. Sterker nog ik was me er in het begin heel bewust van. Zo erg dat ik het er een beetje benauwd van kreeg. Het waren iets andere pedalen en voor mijn gevoel zat ik meer vast dan op mijn mountainbike. Daarom klikte ik extra bewust en vooral op tijd uit. Zo’n tien meter voor het stoplicht bijvoorbeeld. Dan reed ik met één uit geklikte voet langzaam verder. Kwam ik eindelijk bij het stoplicht? Stond het ding al weer op groen. Dus moest ik weer inklikken. En dat deed ik terwijl ik achter mijn groepje aanfietste een naar mijn voet keek. Met een enorme slinger kwam ik aan de overkant van de weg, keek voor me en zag dat mijn groepje al lang en breed weg was. Dus zette ik aan om het groepje vlak voor het volgende stoplicht te bereiken, waarna het gedonder weer opnieuw begon. dan als ze er aan komen is het ding al weer groen en rijden ze terwijl ze naar hun voeten kijken weer door. Iets later zijn ze eindelijk weer ingeklikt en dan is de groep al 50 meter verderop. Aanzetten dus.

 

Het nut van klikpedalen

Fietsen is een duursport. De gemiddelde fietser maakt regelmatig tochten van wel vier uur. Aan het einde van zo’n ritje gaat het fietsen een stuk moeilijker. Dit komt doordat je lijf moe is. Niet zo gek als je vier uur aan het fietsen bent, maar toch zal het moment van vermoeidheid bij een getrainde fietser pas laat optreden, misschien pas in het laatste uur. De truc is om zo te fietsen dat je die vermoeidheid zo lang mogelijk uitstelt.
Dit doe je mede door op souplesse te fietsen. Dat houdt in dat je op een lichte versnelling draait en niet de hele tijd je kracht aanspreekt. Als je op kracht fietst verzuren je spieren vele sneller en kan je minder lang doorgaan. Over dat fietsen op souplesse schreven wij al een keer een artikel wat best nuttig is om te lezen. Fietsen met een licht verzet kan alleen als je met klikpedalen rijdt, want dan kan je gebruik maken van de volledige trapbeweging. Maar niet elke vrouw wil met klikpedalen fietsen, dat vinden ze eng en verlaten de fietswinkel maar al te vaak met platte pedalen. Dat is zonde, want met gewone pedalen is fietsen een stuk vermoeiender. Dat komt doordat je maar op één moment kracht op je pedalen kan zetten, dat is als je ze naar beneden duwt. Hierdoor ben je de hele tijd aan het duwen, terwijl je met klikpedalen kunt duwen en trekken. Hierdoor verspil je minder kracht.

 

Beginnen met klikpedalen

Het valt me op dat vrouwen anders met klikpedalen omgaan dan mannen. Die kerels gaan een keer op hun plaat en hebben een les geleerd, maar vrouwen hebben net wat langer nodig. We willen weten hoe we moeten uit klikken, dan moeten we dat oefenen en dan pas krijgen we genoeg zelfvertrouwen om het ontspannen te kunnen doen.
Ik geef zo nu en dan inkliklesjes aan vrouwen, dan neem ik ze mee naar een rustig stuk weg of afgesloten wielerparcours en neem dan stap voor stap het inklikken door. Door dat rustig te doen en te oefenen krijgen ze zelfvertrouwen en ontdekken dat ze echt niet zo maar vallen. Tot nu toe zijn alle vrouwen aan wie ik een kliklesje gaf, blijven fietsen met die pedalen. Ze ontdekten al snel de voordelen.
Ik kan natuurlijk niet iedereen klikles geven. Daarom heb ik een paar tips voor je:

  • oefen bij een hek of schutting, ga op je fiets zitten, houd de muur vast en klik een paar keer in en uit.
  • je klikt door je hak naar buiten te bewegen, trekken aan je pedalen helpt niet, ze zijn er immers op ontworpen om vast te blijven als je trekt
  • als je uitklikt gaat het makkelijker als je voet beneden zit, dus niet als hij met een gebogen been hoog in de trapbeweging zit.
  • je kan op de meeste pedalen instellen hoe strak ze zitten, onderzoek wat het beste voor je werkt. Sommige mensen vinden los lekker omdat het veilig voelt, anderen hebben het liever strak omdat ze dan een heldere klik hebben en in één beweging los komen.
  • als je afremt en het lukt niet om uit te klikken, panikeer dan niet, als je weer wat trapt maak je weer snelheid en val je niet zomaar om.
  • ga oefenen op een rustige weg, klik in en uit terwijl je rijdt en als dat goed gaat probeer je het in combinatie met remmen. Ga hier net zo lang mee door totdat je je veilig op je fiets voelt. En het geeft niet als je wat meer tijd nodig hebt.
  • leer te fietsen met één ingeklikte voet. Als het goed is kan je gewoon fietsen met je losse voet op je pedaal. Op die manier kan je na het stoplicht aanzetten en als je eenmaal wat vaart hebt je benen stil houden en inklikken.

Mocht je na het lezen en proberen van de tips nog vragen hebben of wil je een keer een kliklesje om te leren fietsen met klikpedalen? Laat je horen, ik help graag.

Liefs Rose

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

15 Comments
  1. Hoi Rose,
    Het zijn niet alleen vrouwen die problemen met “klikken” hebben. Ik had ze ook. Theoretisch gaat alles prima, tot er zich een acute situatie voordoet, waarbij je niet meer kunt nadenken en op automatismen drijft. Dan gaat het goed fout. Na enkele valpartijen toch maar klikloos gaan rijden.
    Nu loop ik alleen nog maar hard.

      1. Ook ik heb mijn klik pedalen definitief aan de wilgen gehangen na vele valpartijen waarvan 1 eindigde met een ontwrichte elleboog, (dat doet pijn!!!!) en 1 met een gebroken schouder. (dat duurt lang voor het genezen is!!!)

  2. Ik heb gisteren ook met klikpedalen gefiets.en ik ben bond en blauw 🙁 het werkt zo demotiverend. Ik ben 3 keer flink gevallen. Ik heb een mountainbike en racefiets. Ik fiets al jaren zonder klik.alleen klik op mijn spinningbike.Je schreef dat je tijdens het rijden of remmen het beste kon uitklikken als je voet laag staat.maar dan staat je andere voet hoog.dan zit je al minder stabiel op je fiets.als je normaal fietst op een normale fiets haal je je voet toch ook van de trapper als hij hoog staat?

    1. ja maar klikpedalen zijn niet normaal, door het te doen als je voet laag staat gaat het makkelijker. En houd moed, uiteindelijk zijn klikpedalen het fijnste wat je hebben kan

      1. Ik bedoelde eigenlijk met het woord normaal,wat je eigenlijk gewend bent wat je jezelf al je hele leven hebt aangeleerd.ik blijf zeker volhouden.ik heb wel mijn gewone trappers weer op mijn mountainbike gedaan.ik ga met de klikkers eerst op mijn racefiets oefenen.op een mountainbike route door de smalle bospaatjes vind ik het nog te vroeg met klikkers.als ik het onder de knie heb dan gaan ze er weer op.zondag ga ik 70 tot 80 km fietsen op de racefiets me klikkers.gewoon mijn vertrouwde route.ik laat wel even weten hoe het is gegaan 😉

  3. Ik heb sinds gisteren ook voor het eerst klikpedalen. Bij het eerste hoekje ging het al mis: ik moest stoppen en kreeg m’n voet niet uitgeklikt. Boem, daar lag ik op de grond (vanuit stilstand). Ik ben vanalles over klikpedalen op internet aan het lezen en ik hoop dat ik na een paar keer oefenen meer zelfvertrouwen krijg (ik ben immers geen held met dat soort dingen, heb snel angst). Vandaag ga ik weer proberen, maar ik zie er wel tegenop. Ik ben vooral voor onverwachte situatie bang. Maar even afwachten hoe alles gaat anders maar weer terug naar gewone pedalen.

    1. Saskia,ik begin ook net op de weg met klikkers.ik fiets al heel lang maar dan met gewone pedalen.
      ik gebruik spd wel al 15 jaar met spinning,dus weet wel hoe ik moet uitklikken.zorg ook dat je pedalen niet te strak staan afgesteld.ik heb ze nu zo los mogenlijk.en net wat Rose zegt,op een grasveld oefenen.ik kreeg als advies van een ervaren wielrenner om een streep te maken met iets,waar je dus wilt stil staan.jij kunt zelf de snelheid bepalen.en dan kun je oefenen om optijd uit te klikken en te spelen met de snelheid.heel veel succes!! ik ga zondag op de weg voor een lange rid op de racfiets.

  4. Gewoon blijven oefenen mensen 🙂
    Ik ben 3 maanden geleden op aanmoedigen van mijn echtgenoot begonnen met wielrennen. Na zes weken buffelen met sportschoenen overgestapt op klikpedalen. Eerst in de tuin en daarna even op straat geoefend. Wát een verademing, het fietst zoveel beter, mijn gemiddelde snelheid vloog omhoog. Enige minpuntje is dat ik voor mijn rechterschoen nog niet de perfecte afstelling heb gevonden, maar dat komt wel goed. Ik ben er blij mee. Maar ik ben dan ook nog niet op mijn plaat gegaan 😉

  5. Ik fiets pas twee maanden en sinds twee weken met klikpedalen. Dat gaat goed. Alleen op zeer steile hellingen gaat het soms fout. Eergisteren schoot ineens mijn trapper door, ketting eraf, ik stond in de trappers, helling 15%, dus ik stond gelijk stil. Dit keer gelijk mijn linkervoet los, maar ik viel naar rechts. Kun je ook snel met twee voeten tegelijk uitkliken? Dat is mij nog niet gelukt. Hellingen vind ik een moeilijke zaak, want op het moment, dat je merkt, dat je af moet stappen, en je voet losklikt, sta je gelijk stil. Ik val dan naar de andere kant.
    Hoe kan ik dat voorkomen?

      1. eigenlijk zou je het gewoon moeten doen wat je normaal ook doet als je afstapt.
        ik heb mijn klick pendalen heel los staan.dat scheeld ook wel.maar het klopt dat het wel eens fout kan gaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.