stuur electrische racefiets van cube

Als je afgelopen najaar bij Astrid in het wiel hebt gereden en je afvroeg hoe ze zo makkelijk een heuveltje of viaduct op rijdt, moeten we je wat bekennen. Astrid heeft een tijdje op een elektrische racefiets gereden. De Cube Agree Hybrid, om te testen en er een review over te schrijven.

Ik ben een echte toerfietser. Hard fietsen vind ik leuk, maar is geen doel. Lekker dwalen en mooie plekjes ontdekken des te meer. Vooral als dat met vriendinnen is. Ook houd ik van bewegen. Wandelen in de lunchpauze op mijn werk bijvoorbeeld. Lekker een frisse neus halen en even met mijn lijf bezig zijn in plaats van inactief achter mijn bureau te zitten.

 

Woonwerk fietsen op een elektrische racefiets

Om die reden vind ik het ook jammer dat mijn werk 80km van huis is. Dat is namelijk echt te ver om te fietsen. Het liefst had ik dat elke dag gedaan. Lekker buiten en bewegen voordat ik aan het werk ga. En dus was ik nieuwsgierig naar een elektrische racefiets. Omdat het daarmee misschien wel zou kunnen. Met het OV ben ik ruim anderhalf uur onderweg, die tijd zit ik dan liever op de fiets. Stel dat kost me iets meer dan 2 uur, dan vind ik dat ook nog wel de moeite waard. De ene dag met de fiets heen en de trein terug. De volgende dag andersom.

>>Zon, regen of wind, met deze tips kan je je als fietser op kleden

Dus zat ik afgelopen najaar op een andere fiets dan de mijne, eentje met een motortje. Je ziet het – als kenner – wel aan het frame dat het een elektrische racefiets is. De schuine buis is dikker dan bij andere racefietsen. Maar vooral is het gewoon een toffe stoere racefiets. Met op het stuur een computertje om de trapondersteuning aan óf harder te zetten.

 

stuur cube agree hybrid

Trapondersteuning en tegenwind

Het kantoor van Cube zit in Capelle a/d IJsel, en dat is waar ik de fiets mocht ophalen. Dat deed ik in fietskleding, zodat ik meteen een flinke rit kon maken. Daar had ik zin in ook, want je kon vanaf daar perfect langs de Lek en de Nederrijn, om via de hoge Veluwe omhoog te steken richting Deventer. Leek me een fantastisch mooie route. Dat was het ook. Eerst Capelle uit en met het pontje het water over. Zodat ik vrijwel meteen al de molens van Kinderdijk zag. Daar was ik nog nooit geweest, dus ook meteen maar even gestopt en natuurlijk een foto gemaakt.

>>Weten ze thuis waar je bent met je mtb?

Vanaf daar was het gewoon de rivier volgen, over de dijk. Wat een prachtige rit! Het is altijd prachtig om langs de rivier te fietsen. Of dat nou de Lek is, of mijn eigen IJssel. Een mooie boot die langskomt, watervogels, ineens een leuk dorpje met een prachtige kerk.

Ergens was ik toen al meteen blij dat ik op deze elektrische fiets zat. Er zat ontzettende onweer in de lucht. Dat die onweer er aan kwam merkte ik dan ook op de fiets, want af een toe trok de wind flink aan. Niet in mijn voordeel. Maar gelukkig kon ik op het computertje op mijn stuur de motor aanzetten. Een goede eerste ervaring met de fiets waar ik een tijdje op ging rijden.

 

zadel cube agree hybrid electrische racefiets

Waarom mag een elektrische racefiets niet harder dan 25

In Nederland zijn er regels met betrekking tot elektrische fietsen. De snelheid die je met trapondersteuning kan bereiken mag niet hoger dan 25 km/u zijn. Deze racefiets kan wel sneller, maar dat mag in ons land dus niet. Dit zorgt er voor dat een elektrische racefiets in Nederland misschien wel een beetje een gek product is. Het is niet dat je nu heel hard gaat met zo’n motortje. Vooral merk je dat je, met trapondersteuning aan, weinig moeite hoeft te doen om op gang te komen. Het is alsof je aangeduwd wordt en je bent dus zo op snelheid.

>>Hoe veilig is Strava?

Ga je over de 25km/u heen, dan valt de ondersteuning uit. Maar dat merk je eigenlijk helemaal niet. Je krijgt er dan geen weerstand voor in de plaats – alles blijft nog net zo soepel draaien en rollen als bij elke andere racefiets. Dit in tegenstelling tot veel elektrische stadsfietsen. Staat daarbij het motortje uit, dan trap je stukken zwaarder. Dat nadeel heb je bij de Cube Agree Hybrid niet. Je moet alleen wel een paar kilo fiets meer vooruit trappen. En werkelijk? Voor het type fietser dat ik ben, merk je dat verschil dus echt niet. In de polder sowieso niet, maar op de kleine klimmetjes die we hier hebben, maakt dat beetje extra gewicht ook echt niet zoveel uit.

 

sportvrouw fiets op cube agree hybrid racefiets met trapondersteuning

Mijn ervaring met de elektrische racefiets van Cube

Om woon-werk te fietsen zal deze racefiets niet veel extra’s toevoegen voor mij. Ik ga niet sneller dus kan ik niet op de fiets naar mijn werk. Zou ik dichterbij wonen? Dan had het voordeel er vooral in gezeten dat ik lekker kan trainen en met tegenwind een steady tempo van 25 kan blijven rijden, zonder heel veel aan energie in te leveren.

Maar er zijn natuurlijk veel verschillende fietsers met verschillende behoeftes. Ik kan mij voorstellen dat een fiets als deze heerlijk is als je na ziekte vanaf 0 weer op conditie moet komen. Dan kun je de eerste kilometers net wat makkelijker maken. Of wanneer je van een knieblessure hersteld, want je hoeft niet zoveel kracht te zetten als je op gang wilt komen.

>>Wat je over Fons Bikes moet weten

Wat navraag op internet leerde me dat er nog een andere groep fietsers is waarvoor een fiets als deze heel fijn is. Zo sprak ik vrouwen die al wat ouder waren en met een elektrische racefiets mee fietsen met hun man. Misschien niet zo stoer en afgetraind als ik met mijn 30 jaar, maar voor hen een hele leuke en haalbare manier om samen te fietsen. Mijn moeder heeft door de ziekte van Lyme niet altijd de energie om te sporten zoals ik. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn met een ziekte die dankzij een elektrische racefiets toch nog kunnen fietsen op een sportieve manier.

Voor wie is een elektrische racefiets

Ook hoorde ik een verhaal van een oud-wielrenner met een hartkwaal. Hij mag zijn hartslag niet te hoog laten oplopen, maar wilde wel zijn vrije uren op de racer doorbrengen. Door te kiezen voor een elektrische racefiets doet hij toch nog wat hij wil.
Tot slot vertelde een vrouw me over de oude mannen trainingsgroep van haar club. Deze mannen fietsen al meer dan 40 jaar samen en merkten dat steeds meer leden voor de keuze stonden om af te haken. Ze kwamen niet goed meer met de groep mee. Nu heeft een aantal van hen een elektrische racefiets en fietsen ze nog altijd samen met hun fietsmaatjes.

>>Marloes startte Ingeklikt: hippe fietskleding voor vrouwen

Ik heb lekker gereden op deze fiets. Hij heeft een mooi en strak uiterlijk en een klein geheim voordeel als ik op de Posbank rijd. Hoewel ik er zelf nu niet voor zou kiezen er eentje te kopen, vind ik het zeker een fiets die je moet overwegen als je merkt dat je op je huidige racer tegen grenzen aan loopt. Het is een fiets met een batterij die niet persé heel zwaar is. Je kunt hem eruit halen waardoor je het extra gewicht thuis laat. Dit vind ik een pluspunt. Maar daar staat tegen over dat ik nog steeds niet goed weet hoe je die batterij makkelijk losmaakt. En natuurlijk dat hij maar tot 25 km/u mag in ons land.

Op racefietswinkel.nl zien we twee opties: de Cube Agree Hybrid voor 3999,- en voor 4999,-

Liefs, Astrid

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de Body & Fit shopFuturumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

 

 

 

 

 

Astrid

SVS is voor Astrid de kans om over de dingen die zij belangrijk vindt te vertellen. De sportieve computer nerd ervaart de natuur als haar thuishaven, haar rustpunt. Fietsend door Kenia, zwemmend in een Fjord in Noorwegen. Maar ze staat met haar werk in de IT ook midden in de moderne wereld. Midden in de drukte van deze tijd, het luide roepen van mensen op social media en het uitputten van de aarde door de mens, probeert Astrid haar weg te vinden. Balans te bewaren en kleine manieren te ontdekken om zo mooi mogelijk te leven. Schrijven voor onze site doet ze niet vaak, maar zodra ze het doet is het altijd raak

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.