vrouw op een blauwe damesracefiets van fonsbikes

Deze zomer was er ineens een blog over Fons Bikes wat voor veel ophef zorgde. Niet alleen op de vrijdag waarop het online kwam, maar ook in de dagen erna. Het stuk werd gedeeld en het fietsmerk vergruisd. En dit allemaal gebeurde net terwijl ik mijn review van de fiets van Fons Bikes aan het schrijven was.

‘Deze fiets moet ik hebben.’ was de gedachte die door mijn hoofd bleef gaan terwijl ik afgelopen zomer op een warme dag over de Posbank fietste op een fiets van Fons Bikes. Samen met Marijn de Vries hadden we een fietsweekend voor vrouwen georganiseerd. Op de zaterdag gaf Marijn een clinic op de Posbank en ik reed mijn groepje vanuit Apeldoorn die kant op. Hoe het precies kwam weet ik niet, maar we waren fout gereden. Voordat we aan de clinic begonnen, reden we de Posbank al twee keer over.

Wat mij opviel was dat ik de bochten tijdens de afdaling zo ontzettend lekker reed. Ik voelde me zeker op mijn fiets en trapte flink mee. Harder, sneller, meer… was wat ik wilde. De fiets waar ik op reed was niet mijn eigen vertrouwde racer waar ik al vele kilometers op maakte. Voor een artikel en review op mijn site reed ik dat weekend voor het eerst op een fiets van Fons Bikes.

Het verhaal van Fons Bikes

Fons Bikes is een jong Nederlands fietsenmerk wat volledig opgezet is voor vrouwen. Jos – de bedenker van het merk – zag onder de fietsvrouwen in zijn vriendenkring dat een deel van de vrouwen die fietsen een behoefte hadden die door de bestaande merken nog niet werd beantwoord. Hij besloot hierop in te springen en bedacht een merk waarbij je als fietsvrouw niet alleen de afmontage van je fiets kunt kiezen, maar ook de kleur van je frame. Hij noemde het Fons Bikes, naar Alfonsina Strada, de vrouw die tussen de mannen met de Giro meedeed.

Zonder het te weten was ik een van de vrouwen die hieraan bijgedragen heeft. Vijf of zes jaar geleden maakte ik deel uit van een groep fietsers die een jaar gesponsord rondreed op een fiets van Specialized. Dit was om Tour du ALS te steunen waar Jos, de oprichter van Fons Bikes, actief bij betrokken was.

>>Waar je als fietsvrouw met overgewicht tegenaan loopt

Specialized geloofde in het goede doel en wilde het graag steunen. Met een fiets. En terwijl de heren naar huis gingen met hele stoere zwarte frames, kreeg ik een damesracefiets wat toen nog in een vrouwengeometrie ontworpen was. De kleuren van die fiets? Wit en mintgroen met een vrouwelijk tierelantijntje.

Helemaal niets mis mee. Sterker nog, op dat moment juist erg vernieuwend van Specialized. Het was ook niet zomaar dat heel veel vrouwen er enthousiast van werden.

Maar ik was niet zo’n vrouw. Qua kleuren niet, maar qua geometrie ook niet. Voor mij ging dat hele verhaal van kleine handjes, lange benen en een kort bovenlijf helemaal niet op. Ik reed veel liever op wat men toen nog een mannenframe noemde. Jos stond erbij toen ik mijn fiets kreeg en achteraf vertelde hij me dat hij van binnen in een deuk had gelegen toen hij mijn gezicht zag.

blonde vrouw houdt racefiets van fonsbikes vast en draagt een jurkje

Artikel over Fons Bikes

Weinig onder de indruk van speciale racefietsen voor vrouwen ben ik verder gegaan met mijn leven. Begon ik Stoere Vrouwen Sporten, schreef ik een boek en fietste ik door de bossen van Overijssel. Niets aan de hand. Totdat Jos me twee jaar geleden over zijn nieuwe merk Fons Bikes vertelde en hij me deze zomer vroeg er een fiets van Fons Bikes met de elektronische groep van Shimano te testen voor de lezers van mijn site. Die test is gedaan, op de fiets heb ik gereden, maar de review over Fons Bikes staat nog niet online. Om de simpele reden dat ik dat nauwelijks meer durfde.

En dat heeft te maken met dat blog over Fons Bikes wat deze zomer online kwam. Maar vooral ook de reacties die het bij mensen oproept. Het blog was namelijk allesbehalve positief over Fons Bikes. Wel over de fietsen – daarvan vindt ze dat ze heerlijk rijden -maar niet over het merk. Of eigenlijk de strategie van het merk en de manier waarop Fons Bikes haar fietsen aan de man brengt.

>>Oude mensen op snelle fietsen een gevaar op de weg

Ik denk dat de schrijfster dacht een artikel te schrijven waarmee ze fietsvrouwen diende. Wat zij misschien niet geweten heeft, is dat het voor vrouwen die op een fiets van Fons Bikes rijden een hele negatieve impact heeft gehad.

De ophef die op het artikel volgde, beperkte zich niet tot mensen die op hun eigen Facebook of twitter een mening deelden. Fons Bikes was echt dagenlang onderwerp van discussie. In mijn Facebookgroep voor fietsvrouwen en ook op internetfora werd het merk besproken. Maar dat was niet het enige. Niet alleen Fons Bikes werd besproken, maar ook de vrouwen die erop rijden. En op hun social media werden ze door mensen benaderd. Ze kregen vervelende berichtjes of reacties op hun Instagram foto’s waar ze met hun Fons Bikes opstonden.

Ik durfde niet te schrijven over Fons Bikes

Ook ik kreeg zulke berichten. Mensen hadden gezien dat ik deze zomer op die fiets van Fons Bikes reed en vonden het nodig om hierover wat tegen me te zeggen. Deze berichten waren heel uiteenlopend. Een deel vanuit interesse, van mensen die mijn mening over Fons Bikes wel wilden horen. Maar er waren ook berichten die ronduit vervelend waren. Onbeschoft en zelfs in een dreigende toon.

Er werd getwijfeld aan mijn integriteit en de kwaliteit van mijn website. En sommige mensen waren intimiderend tegen me. Mijn mening werd gevraagd, maar ik werd ook weggezet als iemand die wel door Fons Bikes betaald zou worden. Of als een blogger die zoals al die influencers in de fietswereld op een sponsor fiets reed om haar lezers over te halen er ook eentje te kopen. Dat ik vooralsnog op een meer dan tien jaar oude Empella veldfiets rijd, was ze misschien een beetje ontgaan.

rose mention op racefiets van Fons bikes

De liefde voor fietsen die telt

Je moet weten dat ik door de felheid van mensen twijfelde of ik mijn review over Fons Bikes nog wel zou schrijven. Nam ik dan geen risico omdat mensen me dan als fake of niet objectief zouden bestempelen? Dat ze mijn mooie site net zo door de mangel zouden halen? Was het wel zo verstandig om mijn liefde voor Fons Bikes openlijk te uiten? Of zou ik daarmee mijn bedrijf schaden?

Ik heb er bewust voor gekozen dit wel te doen. En de heftige berichten die ik kreeg, maar ook de heksenjacht van sommige mensen richting Fons Bikes hebben ertoe bijgedragen dat ik dit doe. Heftig en boos reageren op social media lijkt tegenwoordig heel normaal. Het lijkt wel alsof iedereen steeds harder schreeuwt en dat vriendelijkheid en integriteit naar de achtergrond gedrukt worden. En als ik nu mijn mond houd, draag ik bij aan die ontwikkeling. Ik vind iets van Fons Bikes omdat ik het merk heb mogen ervaren. En die ervaring wil ik los van wat iedereen maar roept kunnen delen.

>>Goede overnachtingen bij de Fiets Elfstedentocht

Want wat is een review eigenlijk? Een mening van een journalist, redacteur of blogger die ervaring met het product heeft opgedaan. En als schrijver heb je maar met één soort persoon van doen: je lezer. Die probeer je zo goed mogelijk te dienen. In dit geval met een review die zo eerlijk mogelijk beschrijft wat mijn ervaring met de fiets van Fons Bikes is. Die ik objectief, los van de boodschap van Fons Bikes en van de mening van al die andere fietsers ga schrijven. Het is mijn ervaring, die ik voor jou op papier zet. Waar jij mee kunt doen wat je wilt. Of zoals ze bij Fons zeggen “geloof ons niet, ervaar het zelf!”

detailfoto schijfrem op een racefiets van fonsbikes

Fons Bikes Strada Disco Ultegra Di2

De Strada is het eerste en originele model van het Nederlandse fietsmerk voor vrouwen Fons Bikes. Voor deze test afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2, schijfremmen, Scope R4D wielen, een Ergon racefietszadel voor dames, een setje Vittoria banden van 28 mm breed en voor mij een net wat langere stuurpen omdat ik dan lekkerder zit.

Deze fiets heeft Fons Bikes ontwikkeld om de fietsende vrouw zoveel mogelijk te bedienen. Geen damesframe zoals een aantal andere merken doen, maar een klassieke geometrie met een vrouwvriendelijke afmontage. Maar vooral opvallend aan deze fietsen is dat je zelf mag kiezen in welke kleur je je frame neemt.

>>Op de racefiets is mijn wereld perfect

Ik zal eerlijk zijn, een vrouwenmerk, dameszadel en schrijfremmen waren niet iets waar ik op zat te wachten. De dikkere banden en natuurlijk die prachtige elektronische groep van Shimano stonden wel hoog op mijn lijstje. En om er out of the blue een weekend op te gaan fietsen, vond ik eigenlijk wel spannend. Misschien – zo vroeg ik me af – was het niet verstandig om deze Fons Bikes te testen tijdens ons fietsweekend met Marijn de Vries.

>>Ook dit is het fietsleven van Marijn de Vries

Ik stuurde de afmetingen van mijn huidige fiets door naar Fons Bikes en een dag later had ik de knalblauwe testfiets in mijn woonkamer staan. De redelijk hoge velgen, de glanzende laklaag en het geluid van de elektronische groep deden mijn fietsershart sneller kloppen. Wat kan ik daar hebberig van worden zeg. Maar tegelijkertijd ben ik een fietser die niet van veranderingen houdt. Ik rijd niet zomaar nog steeds op de fiets die ik al zo lang heb. Daarom nam ik twee fietsen mee naar het weekend: mijn eigen Empella en de ‘Review Fiets van Fons Bikes’.

Mijn ervaring met Fons Bikes

Als ik een fiets test, vind ik het fijn om er een langere rit op te maken. Om te voelen hoe het berg op en berg af rijdt. Ik wil op zo’n racefiets sprinten, over klinkers rijden en een flink stuk doortrappen met de wind in de rug. En ik wil lekker veel bochten rijden, want als ik op een racefiets keihard door een bocht durf te rijden, voel ik me goed.

Daarom was het fietsweekend de perfecte kans om de Fons Bikes te testen. We reden drie dagen over de Veluwe, gingen naar de Posbank en deden een clinic waaierrijden. Genoeg kans om deze fiets eens grondig te ervaren.

>>Review Rapha Cargo Short – de fietsbroek met zakken

Een aantal dingen vielen me op. Allereerst ging aanzetten erg lekker. Ik had niet het gevoel dat er veel kracht in het frame verloren ging. Wat dat betreft voelde het frame van Fons Bikes erg strak aan. Interessant was dat dit strakke frame nog wel erg lekker reed. In het verleden heb ik op fietsen gereden die wel strak voelden, maar ook meteen erg oncomfortabel. Dat waren van die stuiterframes. En op de wat meer vriendelijke frames die ik getest heb, had ik het gevoel meer kracht en energie te moeten leveren voor een minder resultaat. Op de fiets van Fons Bikes ervoer ik een aangename balans.

Die dikke banden waren een uitkomst. We reden op verschillende ondergronden en ik kan je vertellen dat je dat op dikkere banden veel lekkerder doet dan op keiharde dunne bandjes. In tegenstelling tot wat ik altijd dacht, vertragen dikke banden je niet zomaar. Ik had het idee dat ik juist minder snelheid verloor doordat ik misschien wel wat makkelijker over alles heen denderde.

Ik voelde me zelfverzekerd

Schijfremmen kan ik iedereen aanraden. Ze remmen helemaal niet te direct en veranderen ook niet veel aan het remgedrag van je fiets. Wel hebben ze wat meer remzekerheid. Daarmee bedoel ik dat een schrijfrem in tegenstelling tot sommige velgremmen in alle omstandigheden remt.

Maar grappig genoeg heb ik tijdens dit weekend op de fiets van Fons Bikes veel minder hoeven remmen dan normaal. Ik reed bochten zo lekker en zeker dat ik die remmen amper heb aangeraakt. En ook op de Posbank scheurde ik in volle vaart naar beneden, haalde ik mensen in en trapte ik lekker mee. Remmen deed ik pas toen ik beneden was en op de rest moest wachten.

>>Je conditie opbouwen op de racefiets met deze tips

En dat is waar mijn oordeel over Fons Bikes op ga baseren. Mijn gevoel. Ik voelde me zo zeker en zo vrij terwijl ik op deze racefiets reed. En ik kan er mijn vinger niet op leggen hoe dat komt. Ik weet niet wat Fons Bikes precies heeft gedaan om dit te veroorzaken, maar elke vrouw die ik spreek over dit merk, ervaart precies hetzelfde. Keihard fietsersgeluk.

foto van fonsbikes racefiets van achteren met rode f op het frame

Fons Bikes fijn om op te fietsen

De review van een fiets kan je op verschillende manieren insteken. Te beginnen met methode consumentenbond. Niet spannend, heel technisch en met veel getalletjes. Een beetje zoals het blad Fiets waar ze allemaal dingen meten en dat combineren met de ervaring van lezers. Maar die kennis en techniek heb ik niet in huis.

Of meer in de stijl van zo’n autoprogramma, met epic video’s van ritten over de mooiste wegen. Ook hier ontbeer ik het een en ander. Ik ben gewoon een fietsmevrouw uit het Oosten van het land. Voor mij is het gevoel wat telt. En dat was goed.

>>Beter leren fietsen op de racefiets: hoe doe je dat?

Een lekkere racefiets is heel veel meer dan alleen het frame. Een goede fiets is een combinatie van alles bij elkaar en het valt me op dat ze daar bij Fons Bikes veel tijd in steken. Zo zijn ze gaan kijken welke buitenband het fijnste combineert met welke binnenband. Ook kiezen ze voor een dameszadel wat in tegenstelling tot veel andere fietsmerken, niet zo’n goedkoop dingetje vanuit de fabriek is.

blauwe racefiets van fonsbikes tegen gekleurde muur

Ik wil een Fons Bikes

Ik denk dat die manier van werken je fiets kan maken. Hoewel deze basis – het frame – absoluut goed moet zijn, kunnen de groep, je wielen, de afstelling en zelfs je banden een doorslaggevend verschil maken. Dat wetende is het niet zo gek dat ik lekker op die Fons Bikes zat. Ik had de beste afmontage die je kan krijgen. Maar ik ben van mening dat elke afmontage, mits goed afgesteld, lekker rijdt. De techniek van Shimano Dura Ace van zoveel zoveel jaar geleden, wordt tegenwoordig in de goedkopere groepen gebruikt. Het klopt dat een duurdere groep een verbetering is, maar dat maakt een goedkopere nog niet slecht.

>>Hallo ik ben Fietsmevrouw Rose

En dat brengt me bij een van de leukste dingen van Fons Bikes: je mag je fiets zelf samenstellen. Je kunt dus meer kiezen dan de kleur van je frame. De groep, je wielen of de banden. Je bepaalt zelf hoe jouw Fons Bikes er uit gaat zien. En het bedrijf helpt je om de voor jou beste samenstelling te vinden. En dat dat in mijn geval een fiets met hoge velgen, dikke banden en die supergave Shimano groep is? Dat is pech voor mijn portemonnee. Ik ga sparen voor mijn eigen Fons Bikes. Ik denk aan een zwarte met gouden letters.

>>Wat zijn de beste racefietsbanden voor jouw racefiets?

En voor jou? Ik heb een aantal artikelen voor je op een rij gezet. Van verschillende blogs en bladen. Tot slot, over dit fietsmerk kan je online veel uiteenlopende meningen hebben. Sommige staan haaks op de mijne, maar die mensen hebben er niet op gefietst. Mijn mening is momenteel enorm gekleurd omdat ik als een blok voor die fiets gevallen ben. Door er op te rijden. Ik kan jou niet vertellen of een Fons Bikes jouw droomfiets zal zijn. Dat zal je net als ik moeten voelen. En dat kan gewoon. Maak een afspraak en ga op bezoek. Dan mag je erop fietsen en kun je het zelf ervaren. Maar pas op, want die fiets laat je niet zomaar los.

Liefs Rose

oh en wat ik nog moet vertellen. Zo’n racefiets van Fons komt met een fietsmeting. Je wordt dus zo goed mogelijk op de fiets gezet. En heb je na aankoop nog vragen of hulp nodig? Dan kan dat altijd. De Fons ervaring stopt niet na dat je je fiets gekocht hebt.

Fons Bikes in Fiets magazine

Granfondo Cycling

CobblesCycling over Fons Bikes

Café du Cycliste: interview met Fons Bikes

“Een Fons voor mannen zal er nooit komen”

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

36 Comments
  1. Dit artikel kom ik nu online tegen via de Facebook pagina van Fons bikes. Jammer dat hij niet op de fb pagina van svs staat.

    Ik ken de bewuste review en heb een heleboel van de discussie gevolgd. Dit was voor mij nadat ik een nieuwe fiets had uitgezocht. En ik ben wel een kleine vrouw met korte armen die qua afmetingen alleen op een damesmodel (dus Liv) pas.

    Ik denk dat iedereen man of vrouw zich goed moet laten voorlichten over een nieuwe fiets en de mogelijkheden. Vooral daarin is niet iedere verkoper eerlijk is mijn ervaring. En een fiets uitproberen (of dynamische meting) is een must en dat is wat oa Fons aanbiedt. En welke fiets er dan uitkomt dat is persoonlijk en iedereen mag en kan een eigen mening hebben.

    Ik heb mijn fiets gekocht bij een wielerzaak na een dynamische meting, waar ze naar mijn wensen luisterden en daar iets mee deden. Carbonframe, Ultegra, schijfremmen, 28mm banden en mijn ‘eigen’ zadel (alleen dan nieuw). Nu in spanning tot hij wordt geleverd.

      1. Hij zou deze week worden geleverd, maar heb helaas nog niets gehoord. Is 1 van de eerste modellen 2019 die wordt afgeleverd. Maar nu met mijn oude fiets door de regen en het zout op de weg is eigenlijk wel prima.

  2. Wat een leuk en verfrissend artikel! Ik krijg een open en eerlijk gevoel bij het lezen van je review doordat je zo duidelijk je gevoel beschrijft. Laat je nooit tegenhouden door onterechte negatieve publiciteit! Het is lekker makkelijk om vanuit je eigen vertrouwde omgeving een mening te geven over iets waar men eigelijk niet over mee kan praten omdat zij nog nooit op een Fons Bike gereden hebben. Een goede vriendin van mij heeft er een en die is er ontzettend blij mee. Ik daar in tegen heb er een gekocht vlak voordat ik Fons Bikes ondekte. En misschien toch wel een klein beetje spijt..(oepsie).

    Blijf schrijven want het leest heerlijk!

    1. Het was voor mij echt een ontdekking, want ik heb op zoveel fietsen gereden al zoveel jaren lang maar leek steeds wat vierkanter door de bochten te rijden, tot deze fiets. Dus zet ik nu sinds de zomer al braaf geld op zij en hij gaat er komen. Dankjewel voor je reactie overigens <3

  3. Wat een mooi en integer blog. Ik wil wel een Fons en heb me door dat eerdere artikel en de manier waarop vrouwen waar ik tegenop kijk reageerden aan het twijfelen laten brengen. Ik wil nog steeds een fiets in mijn eigen kleuren en ga dat na het lezen van jouw eerlijke schrijven misschien toch wel doen!

  4. Ik kwam hier terecht via het topic op het forum van het tijdschrift Fiets. Mijn vrouw wil een racefiets kopen en had al wel gehoord over Fons, maar niet wat er op het forum stond. Daar zijn ze niet te spreken over dit merk. Van jou lees ik toch iets heel anders en jij hebt er op gereden. Mooi dat je er een fijn gevoel aan over houdt, maar wat vind jij van de verhalen die de ronde doen? Moet ik het forum geloven of jou? Of ben jij zo’n influenceer en is dit reclame?

    1. Ik kan je eigenlijk alleen maar aanraden eens bij Fons langs te gaan en je vrouw te laten voelen hoe die fiets rijdt. Down the line is dat wat telt en niet wat men van die fiets vindt of er over schrijft.
      Mijn review is geen reclame, als ik geld verdien aan een artikel ben ik verplicht dit te melden. Dat is de wet.

    2. Oh en het forum van Fiets, persoonlijk vind ik ze daar vaak erg negatief en onvriendelijk. Niet het soort mensen waar ik mijn keuzes door laat beïnvloeden

      1. Eens! Ik kwam er wel toen ik net begon met fietsen, maar heb er weinig goeds aan overgehouden!
        Toch zojuist weer eens gekeken en jawel hoor ze hebben daar weer iets om over te zeiken en halen jou er steeds bij. Je site ook.
        Wat betreft fons kan ik duidelijk zijn. Een paar vrouwen waar ik mee fietsen hebben zo een fiets en zijn daar tevreden mee. Wat boeit het dan nog wat die azijnpissers op het forum van fiets er van vinden…. HELEMAAL NIETS!

        Oh nog wel even dit Roos: laat je nooit tegenhouden en blijf schrijven. Ik volg je al heel lang en je bent een inspirerende vrouw. Keep It Up

        1. Hahaha ja azijnpissers zijn het soms wel he. Ik heb de indruk dat ze het zwaar hebben in de winter, toch minder uren op de fiets en zodoende gedwongen thuis zitten bij moeder de vrouw. Verdrietig hoe ze hun tijd spenderen met zoveel gifspuwerij, terwijl ze ook lekker samen een rondje op de Veluwe hadden kunnen rijden , de mannen in het lycra 😀

    1. Hallo Joop, als een website geld verdient aan een blog of een andere financieel belang heeft, moet die site dat vermelden bij het blog. Doen ze dat niet dan krijgt zo’n site een boete. Zoals je ziet geef ik het nergens aan. Dat is omdat ik geen geld krijg van Fons Bikes. Wel heb ik een fiets geleend voor een review. Binnenkort verschijnt er ene review van ene fiets van Cube die we ook lenen. Zo werkt dat.

  5. Ongetwijfeld zijn de fietsen van Fons kwalitatief in orde. Mooi extra dat je ze in een kleur naar eigen keuze kan laten spuiten (kan overigens bij meerdere merken). Toch vindt ik Fons fietsen behoorlijk duur geprijsd. Een fiets van een ander merk met dezelfde groep en wielen, is daar vaak honderden euro’s goedkoper. Misschien ook wel iets voor de diverse potentiële kopers hier die overwegen een Fons aan te schaffen. Dus niet enkel naar Fons kijken, ook eens bij een andere fietswinkel binnenstappen en proeffietsen.

    1. Ze zijn inderdaad niet goedkoop, dat klopt Ronald. Nu meen ik wel dat de service na aankoop weer ontzettend uitgebreid is, maar eerlijk, zeker weten doe ik dat niet.
      Wat je zegt is waar, als je een fiets gaat kopen moet je echt rond neuzen en voelen welke fiets bij je past. Op onderzoek en ritjes maken. Voor mij telt juist het imago van Fons wel, ik overweeg er eentje te nemen, maar kijk ook zeker naar specialized. En dat juist dat imago nu zou bout is bij een ‘zekere groep mensen’ maakt dat ik die fiets nog wel meer wil. Ik vind het wel lachen al die mensen die zich opwinden om ál die vrouwtjes te beschermen. De vrouwtjes zijn niet gek, ze kunnen zelf wel een fiets kopen zonder al die mannen die online dingen vinden.
      En dat doe je idd zoals jij aangeeft, door te testen. En door eigenwijs te zijn, want hoe vaak wordt ene vrouw wel niet verkeerd op de fiets gezet. Is dat bij mannen eigenlijk ook zo?

  6. Ongetwijfeld zijn er mannen die door een fietsenmaker in nood een verkeerde maat fiets opgedrongen krijgen. Dit mede onder invloed van misplaatste adviesen en opmerkingen. Maar geldt dat ook niet voor een bepaald merk fietsen? Daar worden No Name carbon frames, welke door diverse merken worden gebruit, als zijnde eigen ontwikkeld, en speciaal voor vrouwen, in de markt gezet!!

    1. Ja ik denk dat de fietsenwereld inderdaad bol staat van gekke adviezen. Ik weet nog goed hoe ik jaren geleden in een winkel te horen kreeg dat vrouwen nu eenmaal liever niet met hun stuur te laag reden. Omdat ze dat fysiek niet kunnen. Hmmm Hmmm ja, maar nee 🙂

      Je doelt met je opmerking op Fons? Let dan wel op je feiten, dat je die kloppend hebt. Fons zei nooit een vrouwenframe te hebben, sterker nog ze legden uit dat niet te doen omdat ze niet in vrouwenframes geloven. Terwijl op dat moment merken als Trek en Specialized nog keihard verkondigden dat ze vrouwenframes verkochten omdat vrouwen dat nodig hadden. Met onze lange benen en korte bovenlijf. Nou, we hebben voor de gein eens tien vrouwen naast elkaar gezet. En gelukkig is ook de bouw van de vrouw net zo verschillend onderling als die vrouwen zelf. Pas het jaar erna – terwijl een Fons het dus al deed – trokken ook deze merken de conclusie dat dat onzin was.

      Voor mij blijft het belangrijkst dat de eindgebruiker heel blij is met zijn fiets. Zoals heel veel vrouwen op een vrouwenframe bijvoorbeeld. Dat de rest van de wereld weet dat vrouwenframes onzin zijn, maakt voor haar dan niet uit. Want ze is heel blij met haar fiets. Maar ook vrouwen die jaren op een standaard frame hebben gereden met roze stickers en die in de veronderstelling waren een vrouwenfiets te hebben. Supergelukkig met hun fiets en het verhaal waarmee het verkocht werd.En dan zie ik bij Fons ook veel vrouwen die heel blij op hun fiets rijden. Dan heeft zo’n merk succes en mogen wij als fietswereld blij zijn met nog meer enthousiaste mensen die genieten van onze mooie sport.

      Ik moet bij de hele discussie over fietsen en dan in dit geval de fietsen van Fons altijd een beetje denken aan hardloopschoenen. Tot een bepaald punt rende niemand op schoenen met correctie. Maar om de verkoopcijfers op te krikken kwamen de grote merken, met Asics voorop met demping. Ineens kregen al die schoenen dikke zolen, meer steun en niet veel later ook correctie. Zodat lopers geen blessures meer zouden krijgen. Dat verhaal hebben ze zo goed neergezet dat nu – jaren later – elke hardloper denkt dat ze schoenen moeten laten aanmeten met een filmpje of andere loopanalyse. Schoenen kosten tussen de 160 en 200 euro en voor sommige metingen betaal je ook extra.

      En toen kwamen diezelfde merken ineens met een ander verhaal en andere schoenen. Bleek die demping toch niet goed, moesten we natuurlijk lopen en onze techniek aanpassen. En weer maakte de hele hardloopwereld een shift. Merken vertellen verhalen, die wij als klanten maar al te graag geloven. En die verhalen zijn een prachtig placebo voor ons sportplezier. Of leefplezier, omdat ook merken buiten de sport dat doen.

  7. Uw blog staat bol van de foute beweringe dan wel aannames.
    “Fons zei nooit een vrouwenframe te hebben, sterker nog ze legden uit dat niet te doen omdat ze niet in vrouwenframes geloven.”
    Eerder schrijf je: “Deze fiets heeft Fons Bikes ontwikkeld om de fietsende vrouw zoveel mogelijk te bedienen.”

    En daar zit hem de crux. Wanneer je nu de website leest van Fons Bikes dan zijn er veel teksten aangepast n.a.v. de blog van vorig jaar. Iets ontwikkelen betekend dat men zelf ontwerpt, bedenkt, engineering. Eerder sprak men bij Fons Bikes over de vrouwengeometrie waarmee men bedoelde dat men een frame had ontwikkeld wat specifiek daarvoor was ontworpen. Er bestaat geen vrouwengeometrie, ook mannen zijn er met lange, korte armen, rug of benen. Het is aldus een kwestie van een dynamische fietsmeting doen om tot de juiste maten te komen.

    Tegenwoordig heet het dat men een fiets met componenten samenstelt zodat de maatvoering exact klopt bij de meetwaarden. Het enige wat vaak anders is bij vrouwen is het zadel maar dan nog zijn er veel vrouwen die een gewoon koerszadel prefereren.
    Een kennisje van mij heeft een mooie paars/lila Fons fiets. Een prima fiets en dat was ook niet het punt.
    De ophef ging erover dat men een opgeblazen marketing verhaal had gemaakt waarmee men zij zich te onderscheiden van al die andere fietsenboeren. Immers die zouden geen maten opmeten en vaak een lelijke standaard fiets aansmeren. Dat laatste is onzin, er zijn meer dan voldoende zeer goede bedrijven die dynamisch meten, waar men net als bij FB een open mould frame kan kiezen in welke kleur combinatie dan ook en waar men de meest passende en gewenste componenten bij kan laten monteren zodat je de perfectie fiets voor jou hebt.

    Wat is dan het verschil? Dat is de marketing hoax. Een dik verhaal om dames met meestal een beter inkomen te verleiden dit te geloven want hoeveel mensen kennen echt deze markt. Wie weet welke fabrikanten in Taiwan en China allemaal voor welke merken produceren of waar je open mould kunt kopen.Voor alle comotie was de Fond Bike met Ultegra gewoon een dikke 1000 Euro te duur. Dezelfde fiets uit dezelfde fabriek, dezelfde mal met dezelfde HD of UD carbon, zelfs met Toray 800 carbon wordt elders verkocht voor 1000,00 E minder.
    Zo ken ik jmcarbonframe.nl alwaar net zoals bij FB in elke uitvoering een fiets kunt laten samenstellen. SAMENSTELLEN dus, dat is hetgeen FB ook doet met dat verschil dat men er een dikke vette marketing jus overheen drapeert.
    Zo ken ik http://fixriide.eu/ waarbij de man die je helpt ook SKY renners helpt en vaak nog voor dit team sleutelt, een echte vakman met enorm veel kennis en ervaring. Ook het opnemen van de juiste maten, het vaststellen of je voeten afhangen etc om tot de juiste schoenplaatsjes afstelling te komen etc wordt hier als service geleverd.
    Kortom het verhaal wat men in Breda voorheen hield was onzin. Men gaf af op concullega’s alsof men nergens dezelfde service verleende en het ergstge was dat men kopers deed geloven dat men zelf een damesframe had ontwikkeld. Dit upfraden van hun fiets met dat dikke verhqaal moest dan de prijs waarmaken die men ervoor vroeg.
    Kortom, ik heb de dame in kwestie welke ik ken geadviseerd te vorderen te de koop ongedaan te maken dan wel het prijsverschil terug te vorderen op basis van dwaling/misleiding. Een zaak die wij wij de rechter glansrijk hadden gewonnen. Overigens niet de eerste keer in vergelijkbare situatie.

    U begint uw blog over ik durfde niet te schrijven etc. etc. U neemt een lange aanloop om bij de lezere de perceptie om te buigen om alsnog uiw lobby werk te doen voor Fons Bikes. Duidelijk is dat u niet objectief bent. Dat geeft niet, dat mag, maar draai er dan niet omheen.

    Op https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?=87842amp;start=60 en op zijwielrent.nl is in de commentaren duidelijk te vinden waar exact het verhaal niet deugd. Lees dat zonder eerst blind te zijn voor de feiten, denk na, dan weetje dat hetgeen hier beweerd wordt klopt.
    Overigens is de fiets een goede fiets, dames die ik ken zijn tevreden. Alleen zijn ze niet tevreden met het feit dat ze een belachelijke prijs hebben betaald vanwege een verhaal wat hun op de mouw is gespeld.

  8. Nep verhaken schrijven en wanneer er dan een reactie op komt die inhoudelijk klopt maar je ongelijk aantoont dan nket durven pkaatsen.
    Dit geeft aan dat je door de mand valt, jij bent verre van objectief en misleid andere vrouwen.

    1. Dag Frans, wat gezellig dat je nu ook hier, naast op al onze andere kanalen meerdere reacties plaatst over onze staat van doen en de kwaliteit van onze stukken. Over welke correcte reactie heb je het precies die we niet willen plaatsen? Want dat zou wat zijn natuurlijk als we dat niet zouden doen.

      Maar nu we je toch spreken, op onze youtube noem je ons: “types die eigenlijk een psycholoog nodig hebben” en zeg je “donder op Rose Mentink” je begrijpt natuurlijk wel dat dat niet het soort correcte reactie is wat we willen plaatsen. Maar als je met ons een inhoudelijk gesprek wilt voeren kan je altijd via mail of telefonisch contact met ons opnemen. Kies je er voor om door te gaan om ons lastig te vallen en reacties te blijven plaatsten, dan blokkeren we je wel op al onze kanalen, want we hebben natuurlijk wel iets beters te doen dan ons bezig te houden met een boze meneer. We zijn een vrouwensite namelijk.

      Rose Mentink
      [email protected]
      0611489425

  9. Wat een fake post. Voorigenomen en totaal net objectief andere vrouwen iets op de mouw spelden. Komt er dan een inhoudelijk correcte reactie op dan deze niet durven plaatsen. Wat val je dan door de mand.

  10. ZO WAT EEN KOEKWOUS!
    Pak ze Roos, laat ze maar lullen, die kerels zijn gewoon jaloers omdat ze in hun leaseauto in de file staan, op hun gemiddelde fiets rondjes rijden in de polder en wakker worden naast hun beneden gemiddelde vrouw. Ze mochten willen dat ze jouw leven hadden. En dat hebbe ze niet, dus gaan ze zeiken tegen jou!

  11. Ach Rose, je mag van mijn part mijn berichten verwijderen. Je hebt eerst meer dan 1,5 week gewacht om mijn eerste bericht te plaatsen.
    Je paste eerst subtiel je tekst aan. Eerder verwees je letterlijk naar de naam van het blog en schrijfster en haalde jij aan dat haar blog onjuistheden bevatte hetgeen niet klopt.
    Daarom reageerde ik. Dat je niet objectief bent blijkt ook uit het feit dat op het fiets.nl forum jou de toegang is ontzegd voor verder commentaar. Sterker als ik goed heb dan heeft men ook je berichten onder superrose verwijderd. Daarom en omdat je wilde scoren middels een ander in een kwaad daglicht te stellen. Vandaar mijn inderdaad fikse reacties op youtube. Om je zelf te laten ervaren dat wat je deed niet deugd. Dat weet je nu dus heb ik zoals het hoort die reacties verwijderd omdat het in feite geen manier van handelen is, het was echter slechts jou een spiegel voorhouden.
    .
    Uiteraard is modder gooien niet netjes maar doe het dan zelf ook niet. Bovendien je past je tekst eerst aan en daarna plaats je wel mijn commentaar mede omdat daar wel de naam van het blog in staat. Dan lijkt het erop dat jij het niet noemt maar dat ik dat wel doe in mijn reactie. Reden is dat ik die naam aanhaalde omdat er letterlijk naar verwees is je eerste teks wat niet correct is. In dit geval had je mijn reactie later niet hoeven plaatsen omdat we al per mail na mijn reactie contact hebben gehad en omdat voor lezers nu de clou ontbreekt omdat jij je tekst hebt aangepast. Wellicht moet je je slachtofferrol bevestigen daar je al begon met je te verdedigen over veel bize reacties die je had gekregen. Wanneer ik eea in een tijdslijn zet dan zijn dienreacties aan jezelf te wijten lijkt mij. Immers voor die reacties ging je los op anderen op het fiets forum. Actie reactie.

    Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je begrijpt dat zoals je eerder stelde jezelf vind dat het niet handig was waardoor je de tekst hebt aangepast, wel vreemd dat je dan wel pas daarna mijn reacties plaatst hetgeen geen toeval is.

    Overigens steunde vorig jaar Marijn de Vries openlijk de bevindingen welke op dat Blog stonden waarna jij verwijst, zie twitter van 7 en 10 sep 2018 van Marijn de Vries. Ik vraag mij af dat zij weet dat jij haar subtiel betrekt in deze blog. Onbedekt zeg je ermee dat zelfs Marijn de Vries erbij was en betrek je haar indirect erbij toen jij de Fons testte en dus zal het wel goed zijn omdat zij een naam is in het fietswereldje.

    Voor diegene zoals RUUD, ik heb mijn bolide zelf betaald en wordt elke ochtend blij wakker : )

    PS je mag deze post plaatsen maar hoeft niet, maar dan ook zo correct zijn mijn andere reacties te verwijderen daar gezien de aangepaste blog er geen logische relatie meer is mbt enige stellingen in die reactie. (Prints van je onaangepaste tekst opgeslagen)

    1. Je beweert dat ik deze tekst wijzigde, en dat die wijziging betrekking heeft op het benoemen van de naam van het blog van Janneke. Ik zeg: maak die bewering hard en als je dat niet kan raad ik je aan om heel rap te stoppen met leugens over mij te verkondigen

  12. Hoe kan dit. Mijn eerste reactie werd ca 10 dagen tegengehouden en de post die ik zojuist plaats direct. Zeer opvallend, en duidelijk.

    1. Dit – Frans – is hoe het werkt bij websites. Jouw eerste reactie werd door onze spamfilter tegengehouden. Je tweede niet. Die keurde ik goed waardoor het systeem jou nu ziet als iemand die mag reageren. Niet verdacht maar een algemeen door websites gebruikt systeem. Mijn suggestie: als je niet zo heel goed weet hoe dingen werken vraag dan gewoon hoe het zit. Dan krijg je antwoord. Maar doe dat dan zonder onbeschoft taalgebruik zoals je op youtube deed en zonder verdachtmakingen. Maar voer gewoon een gesprek. Ben je niet in staat dit te doen? Val mij dan verder niet lastig

  13. Ik ken die tools Rose. Maar nu lieg weer. Ik heb hier een mail van jouw waarin je mij mailt dat je mjn reactie niet wil plaatsen en pas nadat je overleg met FB hebt gehad je tekst subtiel wijzigde heb je mijn reactie geplaatst waardoor uiteraard die er vreemd uitziet omdat de relevantie waar het over gaat door je is veranderd.
    Niet in staatbtot een gesprek?? Heb je 2 keer gebeld gisteren en dan neem je niet op, voicemail inspreken kon niet want die was er niet eens, heb telefoon helemaal “uit laten rinkelen” .
    Nu je zo reageert bevestig je voor velen hetgeen men opmerkte over superrose op het fietsforum waar jij vorig jaar begon te trollen en verwijderd bent van dat forum, dat zegt genoeg.
    Verder, geen interesse nog hier tijd aan te besteden, mensen die zo trollen dat ze verwijderd worden door de moderator, zelf de spiegel wordt voorgehouden, inderdaad reacties op youtube die al dagen verwijderd zijn wat je niet meld geeft wel aan voor de goede verstaander hoe jij werkt.

    Je schrijft hier over de Fonss bike, een review, maar haalt aantal keren Marijn de Vries aan alsof cat je gedrag valideert terwijl juist Marijn vorig jaar hard uithaalde naar FB op oa twitter.Laat haar weten dat je over FB rept met haar naam erbij, dat doe je niet want je weet welke opmerkingne je dan gaat krijgen.

    1. Gelieve mij en mijn bedrijf niet meer te contacteren via telefoon, mail, onze kanalen, waaronder mijn privé kanaal en website. En ik wil je ook vragen geen leugens meer over mij als persoon of mijn bedrijf te verspreiden op het forum van fiets of andere internetfora.

      Rose Mentink

  14. Is dar de manier Rose?
    Hier de onschuld spelen. Je kunt mij blokkeren, je had mijn posts weg kunnen halen daar ik je dat voorgesteld hebt. Dat laat je als info achterwege. Niet conracteren? Terwijl jezelf je telefoonnummer post richting mij en naar mij mailt?
    Maakt eea wel duidelijk. Geen nood, ik heb je een nette suggestie gedaan die jij negeerd en verder de moeitie niet waard nog te reageren.

    1. Gelieve mij en mijn bedrijf niet meer te contacteren via telefoon, mail, onze kanalen, waaronder mijn privé kanaal en website. En ik wil je ook vragen geen leugens meer over mij als persoon of mijn bedrijf te verspreiden op het forum van fiets of andere internetfora.

      Rose Mentink

  15. Je hebt zelf jezelf op het fiets forum voor aap gezet. Ik heb daar zoals gemeld niet eens een inlogcode. Ik had enkele reacties geplaatst lp je youtube kanaal en zoals eerder gemeld die keurig verwijdert wat ook de bedoelinv was hetgeen ik je uit heb gelegd in een mail. Daarin ook aangegeven dat jij dan evengoed mijn reacties alhier kunt verwijderen wat je weigert, dus wie is nu hier wederom negatief bezig?
    Zoals boven gemeld hield je eerst bewust mijn reactie tegen wat je in je eigen mail aan mij aangeeft. En pas daarna na 9 dagen nadat in tekst eea wijzigde deed je dit wel om het te doen lijken dat anderen je lastig vallen terwijl jij de aanzet gaf met acties om anderen zwart te maken.

    Als je meent dat je gelijk hebt etc dan had je niet wederom op dezelfde manier moeten reageren. Ik had zeker niet meer gereageerd maar nu wel omdat jij tracht hier het werkelijke beeld te buigen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.