fiets voor tijdrijden

Need for speed – tijdrijden is een bijzondere discipline in het wielrennen. Een strijd tegen de klok, maar vooral tegen jezelf. Hoe word je een betere tijdrijder? Hoe ga je om met dit veeleisende onderdeel? We geven je tips om dat te doen, maar een keer geen trainingstips. We gaan tijdrijden met ons hoofd en ons hart.

Tijdrijders zijn misschien wel de boeddha’s van het peloton. In ieder geval zijn het de fietsers die meer dan andere renners om moeten gaan met de uitdagingen van hun lichaam en gedachten. Denk daar maar eens over na, geen afleiding van het peloton en niemand om je uit de wind te houden. Tijdrijders moeten wel beschikken over een goede dosis acceptatie en nederigheid om te kunnen doen wat ze doen. Dát. Of ze zijn zen, super relaxed of doen aan meditatie…

 

Hoe laag moet je stuur op een tijdritfiets?

Je ziet vaak dat men denkt: hoe lager het stuur, hoe beter de houding. Je bent dan extra aerodynamisch. Hoewel dat theoretisch wel klopt, is dat in de praktijk net even anders. Als je heel laag zit, moet je je hoofd optillen om te kunnen zien waar je rijdt. Hiermee vergroot je het frontale oppervlak en zodoende de luchtweerstand. De hoogte van je stuur moet dus zo laag dat je lekker aerodynamisch bent maar niet zo laag dat je je hoofd op moet tillen. Ideaal is het als je zonder je hoofd op te hoeven tillen toch de weg nog kunt zien. En vergeet niet dat je kracht ook een rol speelt. Niet iedereen kan zijn krachten goed kwijt als ze heel laag zitten. Voel maar eens. Wil je echt een keer weten en meten hoe jij zit met je kracht? Bij Tri-run in Hilversum meten ze dat op de watt precies. 

 

Wennen aan de houding op je tijdritfiets

Vind comfort op je fiets, zelfs al is de houding niet gemaakt om lekker te zitten. De tijdrit is geen moetje, je zit op je fiets omdat je het wilt. Nu is de houding op een tijdritfiets misschien niet de lekkerste, maar het is aan jou wat je daar mee doet. Ga je ervan uit dat het een rot houding is en dat je onwijs gaat afzien? Of benader je het positiever. Ga je op jouw supersnelle mega fiets zitten. In een houding waardoor je echt opvallend dicht bij super(wo)man komt. Wees vrienden met je armsteuntjes en leer jezelf om de tijdritpositie te omhelzen. Je hebt need for speed en dit is je snelle gear. Jij en je fiets zijn een machine.

 

Hoe groot is het voorblad van Tony Martin?

Kracht of souplesse? Wereldkampioen Tony Martin trapt rond met een enorm blad. Een 58! Zo groot dat wij het waarschijnlijk niet eens weg kunnen trappen. Natuurlijk is het zo dat je met een groter blad harder kan trappen, maar hoe hard zal dat zijn als je verzuurd bent en amper de kracht hebt om te draaien? Steek geen verzet wat te zwaar voor je is, maar kies dat verzet wat bij je past. Kan je een hele hoge cadans draaien? Doe het daar dan mee en onderzoek hoe groot je kunt gaan met je voorblad zonder stil te vallen. Ben je een krachtmens? Investeer daar in, train op een monsterlijk wattage en steek een zwaarder verzet. Doen de kampioenen ook.

 

Welk wattage trap je eigenlijk tijdens je tijdrit?

Vind uit wat werkt voor jou. Ben je van de feiten en getallen? Gebruik ze dan. Maar is gevoel voor jou belangrijker? Leer dat dan kennen. Tijdrijden is een kwestie van zo hard mogelijk trappen over een bepaalde afstand en bij voorkeur binnen een bepaalde tijd. Er zijn tijdrijders die precies weten welk wattage ze moeten trappen voor de tijdrit die ze rijden. Zij kijken op hun computertje en zien daar of ze het goed doen, of ze het gaan redden. De getallen geven dan een soort geruststelling. Een antwoord op het praten van je hoofd. Je weet dat je dat wattage een bepaalde tijd aan kan en trapt dat dus gewoon. Andere tijdrijders richten zich liever op de weg en reageren op wat de weg doet. Zij halen geen plezier uit de getalletjes en plezier en voldoening is het allerbelangrijkste als je keihard sport. Het is dan wel belangrijk dat je er op traint je lichaam te voelen en jezelf leert te reageren op de weg. Wielrenner Taylor Phinney is een voorbeeld van een tijdrijder die het zo doet. Niet getallen, maar snelheid zijn zijn drive. En snelheid is een gevoel.

 

Omgaan met gedachten tijdens het tijdrijden

Ga mediteren ofzo. Doe iets om te leren om te gaan met je gedachten. Want een tijdrit is een eenzame bedoening. Je wereld bestaat uit jou, je fiets en je gedachten. En zelfs al ben je in topvorm, je gedachten kunnen het flink voor je verpesten. Als je naar ze luistert. Tijdrijden is jezelf zo hard pushen, tot het punt waarop je nauwelijks meer kan en dan daar te blijven zitten. Je hoofd zal je vertellen dat het onverstandig is, dat je het niet haalt, dat je beter kunt stoppen. Mijn hoofd vertelt mij graag dat het elk moment zwart voor de ogen kan worden. Dat ik dan van mijn fiets ga vallen.
De truc is die gedachten voorbij te laten gaan of in mijn geval tegen je hoofd te zeggen: het is nog niet zwart voor de ogen, dus we gaan nog even door.

Yoga

Tijdrijders hebben óf een sterke geest, óf het prachtige vermogen niet naar hun hoofd te luisteren. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Sterker nog, best veel mensen hebben last van steeds doorgaande gedachten. Een goede manier om daar mee om te gaan is meditatie of yoga. Yoga helpt je lichaam ook om de tijdrithouding beter aan te kunnen. De BMC wielerploeg doet al jaren aan yoga. Nog bekender is yogi/wielrenner Maarten Tjallingii. De eerste stap die hij tijdens zijn carrière zette bij terugkomst van een koers was naar de yoga. Bikram yoga in een ruimte van bijna 40 graden wel te verstaan. (lees verder onder afbeelding)

tijdrit fiets voor tijdrijden

Tijdritten om zelf aan mee te doen

Tijdrijden is een gave tak van sport die niet alleen voor de profs is. Er zijn ook open tijdritten waar je zelf aan mee kunt doen. Op de site van tijdrijden.nl kan je een hele lijst vinden met data, locaties en info over verschillende tijdritten. Een absolute tijdrit om een keer aan mee te doen is de Monstertijdrit. Als is het wel een beetje gekkenwerk: 120 kilometer fietsen zo snel als je kan. Daar heb je wel wat training voor nodig hoor. Maar vergeet niet dat het er vooral om gaat dat je jezelf verslaat. Dus zelfs al ben je de langzaamste, meedoen is al heel gaaf.
Tot slot is er de tijdrit van Vrouwenwielrennen, die is al jaren een begrip. Met allemaal vrouwelijke deelneemsters en een supertof parcours. Vlak bij Amsterdam. Kijk even op de site van Vrouwenwielrennen wanneer hij is en begin maar vast met trainen.

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten op Instagram en vergeet niet onze sportieve Youtube filmpjes te bekijken.

 

In welke fietsbroek fiets jij? Rose probeerde een broek van Rapha uit en wil nu niets anders meer. Ze schreef een review over Rapha.
De meeste fietsers rijden met een fiets met bretels, maar er zijn ook fietsers die niet weten waarom ze dat doen. Daarom schreven wij er een blogje over.
Meer goed leesvoer vind je hier: de mythe van de dunne sporter over het belang van een goed gewicht, maar het gevaar van een te laag gewicht.

 

Sport colsjaal – Into the Wild

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.