fietsvrouwen

Koers! Over een klein weekje gaat het weer beginnen. De hele winter denk je eigenlijk dat er geen einde aan komt. Er zijn nog zoveel grijze dagen en druilerige omstandigheden te gaan waarin we trainen voor de koers. Maar volgende week is het ineens half maart en mag onze Roos weer oplijnen voor de start tussen 150 nerveuze dames in de eerste wedstrijden van het seizoen.

Ben ik hier wel klaar voor? Nee, ondanks al het harde trainen voor de koers, absoluut niet. Koersen is namelijk best wel heftig: het gaat hard vanaf de eerste minuut. Binnen no-time vraag je je af of je dit wel vol gaat houden. Je draait en keert met 150 onrustige wielrensters over allerlei kleine landweggetjes. Als je even te ver achterin zit, heb je totaal geen idee meer waar je naartoe gaat omdat je niks meer kan zien en een valpartij is geen onrealistisch risico. Al deze dingen leerde ik twee jaar terug in mijn eerste wedstrijd binnen 15 minuten. Dit jaar wéét ik wat er gaat komen en kan ik me er dus ook op voorbereiden.

 

Trainen voor de koers

Omdat ik niet de enige wielrenster ben die in het voorjaar zich weer moet aanpassen aan koerssnelheid, koersgevoel en niet te vergeten omgaan met koerszenuwen, organiseren wielerverenigingen er op veel plaatsen in het land trainingswedstrijdjes (zie KNWU site voor locaties). Deze wedstrijdjes zijn laagdrempelig en, zoals het woord al zegt, bedoeld om te trainen voor de koers. Al zijn er natuurlijk altijd mannen (tsja…) die denken dat ze onderweg zijn om de Ronde van Vlaanderen te winnen.

Deze trainingskoersjes worden meestal op een klein afgesloten rondje of clubparcours verreden. Overzichtelijk dus. Een bijkomend voordeel is dat het een klein rondje betreft en je net als in een criterium dus ‘gelapt’ mag worden. Je mag dus weer opnieuw aansluiten als je het tempo even niet kon volgen. Ook als je het niet gelijk kan bijhouden is het goed om zo te trainen voor de koers: de snelheid, uit de wind rijden en misschien zelfs het plaatsen van een eerste aanval?  Ik vind trainingswedstrijdjes erg fijn in voorbereiding op wedstrijden, juist het hoge basistempo en de snelheidswisselingen kun je alleen nauwelijks trainen.

 

Meedoen?

Ook als je niet van plan bent serieus wedstrijden te rijden en dus niet hoeft te trainen voor de koers maar het wél leuk vind om het eens te ervaren: Meedoen kan eigenlijk op elk niveau. Het is wel belangrijk dat je goede beheersing hebt van je fiets én dat je wel al ervaring hebt met het rijden in een groep. Het volgende is handig om te weten:

  • Je hebt een KNWU basislicentie nodig, die krijg je via een aangesloten vereniging of kun je los voor 8 euro bij de KNWU aanschaffen.
  • Er wordt meestal gestart in drie categorien:
    • A: Snelste renners (Elite en beloften)
    • B: Snelle renners (Amateurs en sportklasse)
    • C: Minst snelle renners (vaak jongeren en ouderen)
  • Als beginnende dame kun je het beste starten in categorie C. Als dat goed gaat kun je gewoon doorstromen naar de snellere groepen.
  • Meestal kan je je zo’n half uur vooraf inschrijven en tegen betaling van een paar euro krijg je een rugnummer
  • Zorg ervoor dat je alle losse elementen van je fiets verwijderd (dus geen pompjes, zadeltasjes of spatborden)

 

Je krijgt het WARM!

Dan nog wat tips om je eerste trainingskoers goed voorbereid aan de start te verschijnen:

  • Trek een laag minder kleren aan dan je normaal zou doen bij die temperatuur, want je krijgt het WARM, en oververhit is het lastig presteren
  • Als je wordt gelost fiets dan rustig door in je eigen tempo en houd netjes rechts totdat je weer door je eigen groep wordt ingehaald (en dan dus snelheid maken en weer aansluiten bij het peloton om het nog eens te proberen. Uiteraard sluit je nóóit aan bij een groep koplopers,tenzij je graag verwensingen naar je hoofd wil)
  • Houd je lijn (dus géén abrupte koerswijzigingen) zodat je jezelf en anderen niet in gevaar brengt (als je dit fout doet hoor je het direct). Let er ook op dat je niet achterom en kijkt en houd zoveel mogelijk beide handen aan het stuur om te voorkomen dat je stuurt zonder dat je het doorhebt.
  • Voetje omhoog in de bocht. Je gaat in zo’n wedstrijd waarschijnlijk sneller door de bocht dan je alleen doet, houd er rekening mee dat hoe harder je gaat hoe schuiner en bij twijfel altijd je binnenste voet omhoog in de bocht. Kijk vooral ook wat de andere doen: als zij kunnen blijven trappen kan jij dat ook.
  • Ga stuk. Je weet het eigenlijk wel, je kan meer dan je denkt. Pijn in je benen en je hartslag in je keel, ook dan gewoon doorfietsen, word je sterk van!
  • Blijf drinken. Ook al is het idee om je bidon te pakken wellicht niet zo aantrekkelijk, blijf drinken, bij voorkeur uit een bidon met wat siroop of sportdrank zo blijft de energie in je spieren op pijl.

 

Herstel na training

Na deze pittige sessie is het slim om niet gelijk af te stappen maar juist even een 10-30 minuten uit te peddelen voor je de benen omhoog doet. Zo geef je je lichaam nog even tijd om al dat zuur in je benen te verwerken en rustig weer op adem te komen en heb je de volgende dag minder spierpijn. En daarna? Genieten van de rest van je vrije zaterdag of zondag met een beetje trots: dit heb je maar mooi gedaan!

Is zo’n trainingskoers nog niet waar je klaar voor bent, of wil je helemaal geen wedstrijden rijden maar liever een heel weekend bezig zijn met wielrennen? Ga dan mee met ons trainingsweekend voor fietsvrouwen! Er zijn nog een paar plekjes…

Vrolijk gekleurde fietsarmbandjes

1 Comment
  1. Zou dat echt graag een keer doen, maar liever eerst even oefenen in petit comité. Ik weet dat er bij Ahoy in Rotterdam zoiets wordt aangeboden, bestaan er nog meer van die introducties en wie vind het leuk om daar eens heen te gaan?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.