Wist je dat de gemiddelde prof wielrenner tijdens een touretappe wel 6000 calorieën verbrandt? Bij ons is dat tijdens onze bosritjes wel iets minder, maar voor zowel die prof als voor ons geldt dat eten belangrijk is. Daarom vandaag: wat er in en uit gaat. Een blog over eten, drinken en snot!

 

Drinken, drinken en nog eens drinken

Ik ken iemand die tijdens de beklimming van de Alpe d’Huez nauwelijks dronk, zelfs al was het een warme dag. Ze wist wel dat ze water nodig had omdat ze tijdens het fietsen ook veel vocht verloor. Maar ze was bang omdat ze ooit een keer was gevallen tijdens het pakken van haar bidon.

Ze is echt niet de enige die bang is hoor. Je bidon pakken is voor veel beginnende fietsers heel spannend. En iedere keer als je weer wat nieuws probeert op je fiets is het even opletten. Zo kon ik heel makkelijk tijdens training een jasje aan en uit doen of een appje versturen terwijl ik langs de Ringvaart reed, maar toen ik met 40 km/u in een peloton reed, vond ik mijn bidon weer reuze spannend en liet hem zitten waar hij zat. Het gevolg? Een droge mond en een barstende koppijn.

We hebben vocht nodig als we fietsen, dus vind je het spannend je bidon te pakken? Ga dan oefenen. Als je dat eenmaal kan, ben je in staat om de hele tijd kleine slokjes te nemen in plaats van af en toe een halve bidon in eens. Door de kleine slokjes krijg je niet zo’n klotsbuik en houd je je lijf de hele tijd gehydrateerd. Drink je te weinig? Dan gaan je prestaties naar beneden. Drink je niet? Dan loop je het risico in het ziekenhuis te belanden en je nieren te beschadigen. Maar drink je te veel? Dan doe je het nog steeds niet goed want ook dat kan schadelijk voor je gezondheid zijn.

De truc is om al wat te hebben gedronken voordat je die droge mond krijgt. Wil je weten hoeveel vocht je verliest tijdens je training? Weeg je dan eens voor en na je training, het verschil is wat je kwijt bent aan vocht. Vul dat maar weer aan!

Snot!

Rijwind veroorzaakt die snotneus op de fiets. Elke fietser kent het wel, je bent nog geen kilometer onderweg of je loopt al te snotteren. Niet iedereen heeft het even erg, maar bij iedereen zorgt een snotneus ervoor dat je net wat minder zuurstof binnen krijgt. Je neus zit immers vol.

Daarom moet elke zichzelf respecterende fietser leren die neus als een fietser leeg te maken. Maar hoe doe je dat? Je kan het doen door je vinger op een neusgat te doen, je hoofd te draaien en dan heel hard door je neus uit te blazen. Maar als je je handen liever aan het stuur houdt, kan je het ook doen door je neus iets op te trekken en dan je hoofd te draaien en heel hard uit te ‘blazen’. Het nadeel daarvan is wel dat je je snot net iets minder goed weg krijgt. Als het goed is heeft je fietshandschoen een zacht stukje stof bij je duim. Waarom die er zit weet ik niet 100% zeker, wel weet ik dat bijna elke fietser daarmee zijn neus afveegt.

Een fietsbril is ene manier om je snotneus te verminderen. Het schijnt dat de wind er voor zorgt dat je ogen gaan tranen en dat de afvoer van die tranen ook via je neus gaat. Een fietsbril zorgt ervoor dat je minder traant en zodoende minder snottert.

Man met de hamer

Als er een man is waarmee je nooit fietsen wilt, dan is dat wel de man met de hamer. Die gozer kan er voor zorgen dat veertig kilometer van huis geparkeerd staat en niet meer de kracht in de benen hebt om thuis te komen.

De man met de hamer wordt ook wel de hongerklop genoemd. Ons lijf heeft dan zoveel energie verbruikt dat we niet verder kunnen. De hongerklop is zo bekend onder wielrenners dat Lance Armstrong (je weet wel zeven gele truien, nul tourtitels en een levenslang verbod om mee te doen aan wedstrijden) een keer deed alsof hij de hongerklop had en nauwelijks meer verder kwam. Zijn concurrent besloot meteen zijn ploeg op kop te zetten en alles te geven. Hij wilde de etappe winnen en tijd pakken op Armstrong. Terwijl hij met krachten smeet, deed Armstrong met zijn ploeg rustig aan. En aan de voet van een belangrijke klim sloeg Armstrong toe. Niet alleen had zijn tegenstander energie verspilt, Armstrong was zelf reuze fit. Zijn hongerklop was nep. Met een grijns reed hij zijn tegenstander voorbij en won.

Om de man met de hamer te voorkomen, doen we er goed aan te blijven eten als we op de fiets zitten. Elk uur zo’n 200 calorieën is al genoeg. Ik heb zelf altijd Snelle Jelle’s mee. Die zijn zo handig per stuk verpakt. Maar een Liga, boterham met pindakaas of een mueslireep werken ook.

Nu steeds meer mensen geen suiker meer willen eten hoor ik vaker dat er in mijn repen suiker zit en dat dat ongezond is. Daar ben ik het niet mee eens. Op de fiets kan je ze goed gebruiken en ik heb het gevraagd aan een arts. Een sporterslichaam is tijdens training heel goed in staat suiker te verwerken. Sterker nog, we hebben het nodig.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.