vrouw met mountainbike als crosstraining voor hardlopen

Grote kans dat jij als hardloper niets liever doet dan lekker lopen. Dat je misschien wel nog wat core stability of gerichte krachttraining doet, maar dat je er niet over peinst een andere sport erbij te gaan doen. Toch gaan wij je vertellen over de voordelen van fietsen voor hardlopers. Want er zijn meerdere redenen waarom een racefiets of mountainbike kopen voor hardlopers een goed idee is.

Je hebt misschien de laatste tijd het idee dat we veel over fietsen schrijven. En dat klopt. Bijna ons hele team heeft een enorme gretigheid om op de fiets te stappen op het moment. En dat terwijl we een paar jaar geleden bijna allemaal vooral met hardlopen bezig waren. Dat we nu zo graag fietsen komt voor een paar van ons eigenlijk doordat we op de fiets stapten om beter te kunnen hardlopen. En de rest ooit op de fiets met sporten begonnen is. Maar vooral omdat voor ons hardlopen en fietsen echt hand in hand gaan. We doen beide sporten graag en merken dat ze elkaar versterken. Hoewel een racefiets of mountainbike nu niet bepaald het eerste is waar een hardloper aan denkt, kan juist dat fietsen voor hardlopers ontzettend goed zijn.

>> Lees ook: Hardlopen en fietsen, gaat dat samen?

Natuurlijk word je beter in wat je traint en zal je als hardloper vooral moeten hardlopen. Maar de toevoeging van fietsen aan je trainingsregime kan een enorm verschil maken. Voor je prestaties, plezier en herstel. 6 redenen waarom jij als hardloper wel eens een racefiets zou mogen kopen.

Fietsen is de meest avontuurlijke crosstraining

Voor welke afstand je ook traint, het loont om een meerdere reden om eens een andere training dan normaal te doen. In een sport die je anders niet zou doen. Dat wordt crosstraining genoemd en het draagt bij aan je plezier, herstel en spierkracht. Daardoor helpt het je bij het behalen van je hardloopdoel. Yoga, zwemmen en krachttraining zijn allemaal goede vormen van crosstraining voor hardlopers. Maar veel leuker vinden wij fietsen. We genieten er zo ontzettend van om in de zomer op de racefiets langs onze IJssel te fietsen. Een kop koffie te drinken en met een grote lus weer terug te rijden. Maar vooral merken we dat de verandering van spijs ons doet eten. Als we in de warme zomermaanden wat vaker fietsen, hebben we in het najaar veel meer motivatie om ons op een hardloopdoel te storten.

vrouw op racefiets

Fietsen is goed voor je benen

Als hardloper belast je je spieren soms best zwaar. Helemaal als je naar een doel toe traint en je schema steeds wat zwaarder wordt. Het komt heel vaak voor dat lopers in de weken vlak voor de marathon een blessure krijgen. Het is erg belangrijk om je benen precies die balans te bieden tussen in- en ontspanning die je nodig hebt om je doel zo mooi mogelijk te halen. Zodat je niet vermoeid of met pijntjes aan de start staat.

Fietsen is een hele goede manier om dan je duurvermogen aan te spreken terwijl je je benen een beetje ontziet. Natuurlijk gebruik je je beenspieren op de fiets ook, maar op een andere manier dan bij hardlopen. Ze zijn lekker in beweging, je trapt je spieren echt los, maar geeft tegelijkertijd je spieren en gewrichten een beetje rust.

Een vriendin van mij heeft door te fietsen het cross-seizoen van haar leven gelopen. Ze deed haar vaste trainingen op de club en pakte ter ontspanning haar mountainbike. Ze had een instapmodel gekocht bij www.mantel.com en ging daarmee lekker de bossen in. Al fietsend vond veel meer rust en ze viel ook af.  Ze maakte al met al meer trainingsuren, maar deed een deel daarvan op de fiets, hierdoor waren haar benen beter en had ze minder last van blessures halverwege het seizoen.

Train je complete lichaam op de fiets

Als sporter is het heel voordelig om je lichaam compleet te trainen. Dat houdt in dat je de spieren traint die je gebruikt in je sport. Maar ook de spieren daar om heen óf die spieren die net een andere beweging maken dan de spieren die je tijdens je eigen sport gebruikt. Daarmee word je sterker en kun je beter bewegen. En er komt een betere balans in je lijf waardoor je minder gevoelig bent voor blessures.

>> Lees ook: Marloes startte Ingeklikt: hippe fietskleding voor vrouwen

Als hardloper merk je dat je bepaalde spieren traint en dat ze er steeds beter in worden hun taak uit te voeren. Je gaat je sterk voelen en je lichaam ervaar je als fijn. Maar na verloop van tijd kan die ontwikkeling iets afzwakken.

Op de fiets activeer je je spieren op een andere manier. Je gebruikt sommige spieren meer en andere juist weer minder. Je maakt op de racefiets je quadriceps, bilspieren, hamstrings en core-spieren sterker. Waardoor je een sterkere en snellere hardloper wordt. Ga maar eens op de racefiets naar de Posbank en schakel goed zwaar. Duw je hakken naar beneden en fiets de heuvel op terwijl je op het zadel blijft zitten. Dat voel je wel hoor. Maar de vaker je het doet, de sterker je wordt.

vrouw rijdt op racefiets

Actief herstel op de racefiets

Voor elke duursporter is herstel net zo belangrijk als de training zelf. Je kunt trainen wat je wilt, maar neem je je herstel niet serieus? Dan zal je nooit echt beter worden. Sterker nog, uiteindelijk bouw je vermoeidheid op en zullen je prestaties minder worden.

Ook hier is het geen slecht idee om een racefiets of mountainbike te kopen. Want op de fiets kun je je benen lekker los trappen. De doorbloeding in je spieren geef je zo een flinke boost terwijl je in een lage intensiteit beweegt. Dit is voor ons –naast het overweldigende plezier en het mooie landschap – een van de redenen waarom we fietsen zo fijn vinden. Het is een sport die we altijd wel kunnen doen, omdat je op de fiets en dan vooral de racefiets veel meer controle hebt over de intensiteit waarin je sport.

>> Lees ook: 6 redenen waarom beginnen met fietsen leuk en gezond is

Dat is tijdens het herstel van een zware hardloopprestatie echt geweldig lekker, maar vooral versnelt dat het herstel van je beenspieren. De doorbloeding zorgt dat de afvalstoffen in je spieren sneller opgeruimd worden en de beweging van het fietsen voorkomt stijfheid.

Beginnen met fietsen omdat je een blessure hebt

Tot slot de bekendste reden waarom veel mensen zijn begonnen met fietsen. Heel veel fietsers hadden ooit een knieblessure en konden hun eigen sport niet meer doen. Natuurlijk klommen ze tegen de muren op en leenden daarom een fiets, zodat ze hun energie kwijt konden. Zo ontdekten ze dat het een hele fijne sport is. Die je dag in dag uit wel kunt doen. Of je nu jong bent of al heel oud, fietsen blijft behoren tot de mogelijkheden.

Heb je een sportblessure en ga je fietsen? Dan geef je je blessure de tijd en ruimte te herstellen, maar behoud je je conditie. Misschien wordt deze zelfs wel beter!

vrouw fietst op racefiets

Fietsen kan je veranderen als persoon

Genoeg redenen dus om te gaan fietsen. Wat ons altijd opvalt is dat mensen echt kunnen veranderen als ze een zomer hebben gefietst. Dit komt doordat fietsen je veel meer vrijheid geeft. Fysiek, maar ook mentaal. Je leert het land echt op een andere manier kennen en ontdekt dat je op de fiets naar een stad 50 km verderop en daarna weer terug gewoon tot de mogelijkheden behoort. Maar op de fiets kom je jezelf ook wel tegen. Je zult momenten hebben waarop je niet meer verder denkt te kunnen. En in tegenstelling tot hardlopen ben je tijdens een fietstocht meestal heel ver van huis. Je hebt maar een paar opties: met de fiets op de trein, iemand bellen of toch gewoon doorfietsen.

De meeste mensen doen dat laatste wel en daar word je sterker van. Als je maar vaak genoeg fietst, verander je vanzelf in Pipi Langkous en zal je zeggen: ik heb dat nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.

Kom met ons fietsen

En dat gevoel neem je mee in je hardlooptraining voor je volgende gave hardloopdoel. Ben je door onze ervaring met fietsen benieuwd geworden naar een keer fietsen op een racefiets? Op 30 maart organiseren we iets heel tofs. Een racefiets-dag speciaal voor hardlopers en andere . Zodat je kunt ervaren hoe het is te fietsen op een racefiets. We beginnen met een leuke clinic voor de basic skills en gaan daarna met je op pad. Lekker een rondje rijden met een groep sportieve vrouwen die net als jij nooit eerder op een racefiets zaten.

Het aantal plaatsen voor deze dag is beperkt dus wil je met ons mee? Kijk dan snel op het Facebook event wat we hiervoor hebben aangemaakt. Hopelijk zien we je dan binnenkort op de racefiets!

Liefs, Rose

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding.  Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

2 Comments
  1. Hoihoi!

    Super leuk en ik ben heel benieuwd. Zoek een sport om tussen mijn crossfit trainingen door te doen.
    De link onder aan het artikel naar het facebook event doet het niet.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.