Wij fietsers kunnen veel hebben, verzuurde spieren, zadelpijn, een rauw gereden muts of de hongerklop. Niets van dat houdt weerhoudt ons ervan te genieten van onze sport, behalve één: pijnlijke voeten in je fietsschoenen. Zelfs profs klagen er over. Veel belangrijker: je kan er wat aan doen.

Toen ik begon met fietsen, deed ik dat op mijn dagelijkse sneakers. De pedalen die ik had waren van die platte waar je aan de ene kant met gewone schoenen op kon en aan de andere kant met klikschoenen. Dat fietsen was te gek, ik wilde niets anders meer doen maar… de langer mijn tochtjes werden, de meer klachten ik aan mijn voeten kreeg. Van slapende voeten, pijn aan mijn zool, tinteltenen tot ijshompjes of brandende voeten. Over de jaren heb ik ze allemaal wel eens gehad.

Pijn aan je voeten tijdens het fietsen kan verschillende oorzaken hebben. Zoals de maat van je schoenen, wrijving tussen je voet en je zool of te weinig doorbloeding door je zool. Maar ook een te zachte zool, een te kleine schoen of het verkeerde model kunnen de oorzaak zijn. Wil je een oplossing? Dan is het zaak uit te vogelen hoe het komt en dat op te lossen. Want fietsen kan absoluut zonder pijn aan je voeten.

 

Slapende tenen tijdens het fietsen

De klacht van de beginnende fietser. Bijna iedereen begint net als ik op gewone schoenen. Goed te doen voor korte ritjes in de stad, maar niet als je op je racer op pad gaat. De zool is te zacht. Hierdoor duwt je pedaal steeds op een zenuw in je voet en dat voel je. Fietsschoenen hebben om die reden harde zolen die je zenuwtjes beschermen en zorgen voor een beter krachtoverdracht. Het bijbehorende kliksysteem helpt je ook nog eens om beter te trappen en makkelijker te fietsen. Maar neem wel even de tijd om aan je vaste voeten te wennen.

 

Ruimte voor je voeten in je fietsschoenen

Toen ik begon met schrijven voor fietsbladen ben ik een tijd bewust gaan werken in een fietsenwinkel. Zo leerde ik de fiets en fietser kennen. Wat me opviel, was dat de meeste mensen die er kwamen om schoenen te kopen dachten dat een fietsschoen te vergelijken is met de schoen van je schaatsen. Dat deze schoen lekker strak moest zitten. Dat is niet zo. Tijdens het fietsen zwellen je voeten op. Beter heb je daar wat ruimte voor. Anders gaan je voeten pijn doen. Ik kies voor schoenen met een systeem wat ik tijdens het fietsen kan verstellen en zodoende de strakte kan aanpassen aan mijn voet. En ik kijk altijd of mijn tenen een dansje kunnen maken in de voorschoen. Ofwel: ze moeten niet op elkaar gedrukt worden.

 

Fietsschoenen voor het juiste seizoen

Koude tenen en brandende voetzolen, elk seizoen zijn eigen probleem. En als je vaak fietst ook een eigen schoen. De meesten van ons hebben zomerschoenen, met een gat in de zool en een soort gaas bij je tenen. Dit zorgt voor verkoeling in de zomer. Maar ook voor natte voeten tijdens een regenachtige dag in de herfst en koude ijshompjes als tenen in de winter. Met overschoenen of speciale winterschoenen bescherm je je voeten tegen de omstandigheden. Als je veel fietst, is een extra paar niet verkeerd. Maar een beetje tape over de neus werkt ook.

 

Test je schoen voordat je ze koopt

Zo vaak kopen we fietsschoenen terwijl we er alleen maar mee op de grond hebben gestaan. Fietsschoenen zijn zo ontworpen dat ze om je hele voet zitten en je trapbeweging ondersteunen. Als je trekt aan je pedalen zorgt de bovenkant van je schoen ervoor dat je keurig in je schoen blijft zitten bijvoorbeeld. Als je zeker wilt zijn dat de schoen die je koopt doet wat je wilt, is het handig ze even te testen. Vraag bij de winkel of je dat kan doen voordat je honderd nog wat euro aan een schoen uitgeeft.

 

Draag altijd fietssokken

De juiste sok kan het verschil maken. Fietssokken zijn zo gemaakt dat ze lekker in je schoenen zitten. Niet veel wrijving geven met de zool, niet te warm zijn en vocht transporteren zodat je geen zweetvoeten krijgt. Tegenwoordig zijn er hele leuke fietssokken. Van simpel wit tot de gekste kleuren en prints. Draag fietssokken en geen katoenen sokken van de Hema of H&M.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

4 Comments
  1. Hey,
    Super leuk om dit te lezen. Net waar ik naar op zoek was.
    Ik rij dagelijks naar het werk een rit van 17km enkel op een gewone fiets met gewone sportschoenen. En mijn voeten beginnen ook te tintelen na een half uur.
    Is er ook een oplossing als je geen klikpedalen wilt gaan gebruiken??
    Groetjes Sara

  2. Beste lezers
    Ik heb een koga myata hybride toerfiets ik gebruik hem voor woonwerk verkeer ( heeft wel zo n naar smal race fiets zadel) ik fiets dus in gewone kleren met gewone schoenen
    Krijg dan doof gevoel in de tenen van beide voeten
    Kan dit aan t zadel liggen?
    Saskiaverheyen @hotmail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.