Koude vingers, koude tenen, natte billen, een rode neus en tot slot: koude billen. Dat is fietsen in de winter. Toch doen we het, want fietsen in de winter is een waar genot. En buiten is zoveel beter dan binnen op de Tacx. Genieten van elke dag ander licht en het continue veranderend landschap. Maar genieten van fietsen in dit seizoen doe je alleen als je fietskleding voor in de winter hebt die je goed warm houdt

Er was een tijd waarin ik dat dagelijks deed; fietsen door weer en wind. Vooral toen ik trainde voor wedstrijdjes, toen was ik elke dag – dus ook in de winter – op de fiets te vinden. Soms was het zo koud dat het water in mijn bidons bevroren was. Toch ging ik, want ik vond het een van de mooiste seizoenen van het jaar. Zo stil en zo eenzaam. Daarbij op kou kan je je kleden. Met de juiste fietskleding is fietsen in de winter – helemaal met de zon op je rug – misschien wel het mooiste wat je voor jezelf kan doen.

 

Laagjes houden je warm op de fiets

Toen ik begon met fietsen deed ik dat nog in een trainingsbroek en een dikke trui. Het was winter en aan mijn handen had ik leren handschoenen van de Hema. In plaats van fietsschoenen droeg ik sneakers. De eerste tien minuten waren goed te doen, maar daarna kreeg ik het eerst heel warm en daarna serieus koud. Niet zo gek, ik was te warm gekleed en dan ook nog in het verkeerde materiaal.

Warm blijven op de fiets doe je door laagjes te dragen. Gemakt van speciaal materiaal, ook wel technische stof genoemd. Dat is stof die zorgt dat je warm blijft. Die de wind tegen houdt maar ook je zweet naar buiten transporteert. Tijdens het fietsen in de winter draag je een zweetshirt, een tussenlaagje en een windstopper. Deze lagen hoeven niet dik te zijn, wel moeten ze doen wat ze beloven.

 

Wat is een zweetshirt

Een zweetshirt kennen de meeste mensen als een thermoshirt. Je draagt het direct op je lijf. Met zo min mogelijk ertussen. Als vrouw draag je natuurlijk nog een sportBH, maar de banden van je fietsbroek draag je juist weer over je zweetshirt heen.

De stof van een zweetshirt is zo gemaakt dat je zweet direct naar buiten wordt getransporteerd. Zo blijft je lijf droog en kan het niet afkoelen. Aan deze eigenschap heeft de eerste laag fietskleding haar naam te danken.

Zweetshirts zijn er in veel verschillende soorten. In de zomer zijn ze er met gaatjes, zonder mouwen, van super licht materiaal en als t-shirt. De winter zweetshirts hebben lange mouwen en soms een kleine col. Hierdoor komt de kou niet alsnog via je hals binnen. Er zijn modellen die aan de achterkant iets langer zijn. Dat zorgt ervoor dat je iets meer warmte op je rug hebt.

>>Wielrenners trainen in de winter voor het nieuwe fietsseizoen

Het liefst draag ik simpele zweetshirts, zonder col omdat ik dat te warm vind als ik eenmaal warmgedraaid ben op de fiets. En als ik er eentje koop kies ik liever voor zwart of een kleur, want deze shirtjes worden snel grauw in de was en dat ziet er niet uit. Een van mijn zweetshirts heeft een windstopperlaagje. Eigenlijk is dat heel onhandig, omdat je daardoor je winstober niet meer uit kan trekken als je verkoeling nodig hebt. Daarom drag ik die alleen maar bij temperaturen rond het vriespunt.

 

Warm fietsshirt voor koude dagen

De tussenlaag is is bij de meeste fietsers gewoon hun fietsjasje of shirt met lange mouwen. Ik heb een fietsjasje wat bij de rest van mijn kleding hoort. Het ziet er uit als een fietsshirt met lange mouwen, maar heeft aan de binnenkant nog een dun laagje wat op vilt lijkt. Hierdoor houdt het je net iets beter warm, zonder dat je het bloedheet krijgt.

Je fietsshirt voor in de winter heeft net als het zweetshirt de eigenschap dat het vocht naar buiten transporteert. De binnenlaag houdt je zweet dus niet vast. Het is verstandig om niet meteen voor een dik jasje te kiezen. Want hoewel dat er aantrekkelijk uitziet en je vast denkt dat het je wel warm zal houden, is het in Nederland maar zelden zo koud dat je een dik jasje nodig hebt. Een dunne tussenlaag zonder windstopper, maar met een zachte voering is genoeg. Kies je voor een dikker jasje, dan is de kans groot dat je je warmte niet voldoende kwijt kan en daardoor minder lekker fietst.

>>Zoals de prof wielrenners het doen

Als je een fietsjasje koopt, let er dan goed op dat het net wat minder rekt dan je gewonen fietsshirt. Voel even hoe het zit als je lijf de fietshouding aanneemt. Heb je voldoende ruimte op je bovenarmen, onder je oksel en schouders? Dan is het jouw maat. Klemt het iets? Dan is de kans groot dat je daar tijdens het fietsen last van krijgt.

 

Draag een dunne windstopper

De toplaag van je lagen systeem om je warm te houden op de fiets is de windstopper. Dit is een speciaal materiaal wat wind tegen houdt. Het is een beetje te vergelijken met een bushalte op een winderige dag. Sta je pal in de wind, dan is het koud. Doe je een stapje terug en houdt het bushokje de wind tegen, dan is het net even warmer. Precies dat is wat je windstopper doet.

Het niet nodig een dik jasje met een windstopper te nemen. Een dun jasje, of nog fijner een dunne body is voldoende en zelfs wat fijner. Zo’n body houdt je lichaam warm zonder dat het alle warmte binnenhoudt waardoor je gaat zweten. Een van mijn favoriete windstoppers had een windstopper laag aan de voorkant en gaatjesstof aan de achterkant.  Dat is samen met de eerste twee lagen voldoende omdat je lijf tijdens het sporten warmte genereert.

>>Je conditie opbouwen op de racefiets met deze tips

Let bij het koen van een windstopper op de zakjes. Het is fijn als er net als bij je fietsshirt vakjes in zitten om een reepje of je telefoon in te stoppen. Anders is het zo’n gedoe als je iets wilt pakken. Zakjes an de voorkant zijn weinig functioneel. Je zit toch voorover gebogen.

 

Houd je benen warm tijdens het fietsen

Laagjes worden zo’n beetje door elke fietser gebruikt, wat dat betreft houden we ons bovenlijf op een redelijk uniforme manier warm. Maar als het om onze benen gaat, verschilt het echt per fietser.

Ik ga ‘s winters het liefst op pad met mijn veldfiets. Daarmee fiets ik over boerenwegen en vreemde veldjes en weggetjes rondom de stad. Of ik fiets als het sneeuwt. Ik rijd dan stukken over de gewone weg en ga er, als ik wat leuks zie, weer van af. Zo kan ik urenlang spelen op de fiets en ga zo graag op avontuur.

>>Wel of geen bretels aan je fietsbroek?

Maar om zo lang te fietsen in de kou heb ik extra warme kleding nodig. En om echt warm te blijven heb ik mijn eigen manier. Als ik ‘s winters op de veldfiets zit draag ik mijn gewone korte fietsbroek, een maillot, een paar Hema skisokken en een dikke lange fietsbroek. Daarmee blijf ik wel een paar uur warm.
Ga ik mountainbiken en rijd ik bijna de hele tijd in het bos? Dan is mijn korte fietsbroek met die warme lange er over heen genoeg. In het bos waait het net wat minder en ligt de inspanning ook net wat hoger. Dat komt door al die klimmetjes.

 

Warme fietsbroek voor in de winter

Winterfietsbroeken zijn er in verschillende soorten. Met of zonder zeem, bretels of geen bretels. Met windstopper of de knieën of alleen een warme binnenlaag. En de keuze voor het soort broek is erg persoonlijk.

Mijn lange fietsbroek zonder zeem en een kortere daaronder is een bewuste keuze. Het komt uit de tijd waarin ik nog dagelijks fietste. Ik heb een paar goede korte broeken met zemen die ik fijn vind. Voor elke dag een goede korte broek en één lange. Die korte broeken gaan na het fietsen meteen inde was en de lange pas in het weekend.

>>Zo haal je het maximale uit je fietsseizoen

Een aantal korte broeken en één lange zonder zeem is goedkoper en praktischer dan een paar lange broeken met zeem. Daar komt bij dat het een stuk lastiger is om een lange broek met een goede zeem te vinden. En als het op de zeem aankomt wil ik echt daarmee rijden wat mij het lekkerste zit.

Een ander voordeel van lange broeken zonder zeem is dat je een paar verschillende kunt hebben. Dikke en dunne stof bijvoorbeeld of met windstopperstof erin verwerkt. En dat je er minder voor betaald, want lange broeken met zeem zijn duurder dan zomerbroeken. En fiets je in de winter ook een paar keer per week, dan ben je veel geld kwijt.

 

Warme handen

Niets zo vreselijk als koude handen. En ook onveilig want kouden handen kunnen minder kracht zetten en op je fiets moet je toch echt remmen door te knijpen. Ik weet nog goed hoe ik een keer ging fietsen toen er verse sneeuw lag. Het vroor flink, maar de sneeuw was zo vers dat het geen smurrie ijslaag geworden was. Mijn vingers deden zo’n pijn dat ik bijna moest huilen. Na een tijdje voelde ik ze niet meer en heb ik nog zalig gefietst. Maar sinds die dag erken ik het belang van goede handschoenen wel.

Heb je wel eens in een fietsenwinkel gekeken naar handschoenen? Je hebt ze in alle soorten en maten en voor veel verschillende weersomstandigheden. Er bestaan zelfs een soort tweevingerige wanten die je handen lekker warm houden, maar waarmee je nog wel kunt schakelen.

Mijn voorkeur gaat uit naar hetzelfde systeem als voor mijn bovenlijf: een basislaag, een warmhoudertje en een windstopper. Dat systeem gebruik ik alleen als het echt koud is. Voor standaard winterdagen met een mager zonnetje gebruik ik een hardschoen van een wat dunner materiaal. Dat lijkt een beetje op fleece. Is het kouder? Dan draag ik handschoenen van Gore, daar zit een windstopper in verwerkt. Is het echt koud? Dan draag ik dunne handschoenen van hetzelfde materiaal als mijn zweetshirt. Daar over heen mijn Gore handschoenen en daaroverheen mijn fleece handschoenen. Allemaal zijn ze zo ontworpen dat ze smalle vingers hebben, zou blijf ik feeling met mijn stuur houden en kan ik lekker schakelen.

>>Schouderpijn op de racefiets? Check de maat van je racefietssuur

 

Verwarming in je handschoenen

Je handen en voeten zijn een aandachtspunt op de fiets. In de winter kunnen ze het zwaar hebben. De rest van je lijf is de hele tijd in beweging maar je vingers en tenen niet. Daarom vragen ze om extra verwarming. Of eigenlijk bescherming, want verwarming? Daar ben ik geen voorstander van.

Ik heb wel eens van die speciale zakjes gebruikt. Daar zit spul in wat je handen warm houdt. Ik ben maar wat blij dat ik daar niet meteen een heel pak van heb gekocht, want dat spul doet niets voor me. Ik voel wel dat die zakjes warm zijn, maar voor mijn handen doet het niets. En in het ergste geval krijg je juist klamme handjes waardoor ze nog kouder worden.

 

Voorkom koude voeten op de fiets

Wat koude voeten betreft heb ik slecht nieuws: ik ben zelf ook nog steeds op zoek. Wat ik ook doe, ik eindig altijd met koude tenen. Maar het goede nieuws is wel dat ze inmiddels al een stuk minder koud zijn dan voorheen. Met de juiste spullen maak ik er het beste van. En dat begint al bij mijn schoenen. Ik draag in de winter een oud paar fietsschoenen dat aan de bovenkant niet van dat gaas heeft en in de zool geen gat. De meeste fietsschoenen hebben dat wel en dat is een deel van de oorzaak van koude tenen. Mocht je een oud paar fietsschoenen hebben? Plak dan de zool en de bovenkant dicht met van dat grijze plakband. Ziet er niet uit, maar werkt wel. Daarbij draag je over je schoen toch nog een overschoentje.

>>Getest: Pearl Izumi racefietsschoenen voor vrouwen

Overschoenen zijn er in verschillende soorten en maten. Het is een soort sok die je over je schoen draagt. Er bestaan hele dunne die worden gedragen door tijdrijders voor de aerodynamica. Maar er zijn ook dikkere. Sommigen met windstopper erin, andere waterdicht en er zijn zelfs hele dikke voor de aller extreemste omstandigheden. Met overschoenen heb ik inmiddels geleerd dat dikker en warmer niet per definitie beter is. Net als bij je bovenlijf is te veel warmte niet goed, zweet doet je lijf afkoelen. Dus je voeten ook. Let er bij het open van je overschoenen op dat je de overschoenen voor de juiste omstandigheden koopt.

Ook zijn er speciale fietssokken die water buiten houden. Dat zijn die van Sealskinz. Je kan er mee in een bak met water gaan staan en je voeten blijven droog. dat is echt gaaf hoor als je gaat mountainbiken op een hele natte dag.

>>Hardlopen en fietsen, gaat dat samen?

Tegen de kou doen mijn skisokken van de Hema doen de truc. Die zijn net als sportkleding gemaakt van technisch materiaal en houden je voeten warm en droog. Er bestaan overigens speciale winterschoenen, die zijn hoger en van warmer materiaal. Als je veel op de fiets zit in de winter en geen zin hebt in skisokken of schoenen die zijn afgeplakt met tape, zijn die winterschoenen een hele goede optie.

En de allergoedkoopste truc is nog altijd het boterhamzakje. Die draag je als een hele goedkope windstopper over je tenen heen. Niet je heel voet, want dan kan de warmte nergens heen.

@marijndevries 😉

A video posted by Rose Mentink (@stoerevrouwensporten) on

 

Buff en koersklak

Tot slot twee onmisbare items. Ze zorgen voor een warme nek en hoofd. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik het belangrijk vind dat het er goed uitziet. Ik hou niet van bandana’s om mijn hoofd. Maar omdat je een groot deel van je warmte verliest via je hoofd is het wel belangrijk om juist dat deel van je lijf warm te houden. Ik doe dat als een Belg, met een petje onder mijn helm. Een koersklak, want zo heten die wielerpetjes. Ze houden je hoofd warm en hebben een klepje wat er ook voor zorgt dat de laagstaande zon uit je ogen blijft of dat je geen last van de regen hebt.

Om mijn nek draag ik een buff. Dat is een soort colletje wat als een sjaal om je nek zit. Het zorgt ervoor dat de kou niet naar binnen waait en je bovenlijf alsnog afkoelt en het houdt je nek warm. Daar komt bij dat je hem bij hele koude dagen over je neus kunt trekken. Dan is de lucht die je inademt net wat warmer en verklein je het risico op dat nare fietserskuchje.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.