Van oudsher is il Lombardia de koers waarmee het wegseizoen wordt afgesloten. En dan, na een lang seizoen koersen, hebben de profs even vrij. Geen fiets, geen training. Na die korte vakantie begint hun opbouw voor het volgende seizoen. Met deze tips kan ook jij deze winter trainen als een prof.

Na de korte rustperiode aan het einde van het seizoen begint de opbouw alweer. Dit is de periode om te werken aan je basisconditie. Dit doe je met rustige trainingen in een lage intensiteit. In het weekend lekker buiten op de weg en door de week op de indoortrainer. Je kunt heel veel verschillende trainingen doen. Van intervallen tot mooie ritten op de mountainbike. Zolang je je hartslag in deze periode maar laag houdt. Inderdaad, doelgericht trainen voor het nieuwe seizoen kan inhouden dat je in de winter zomaar van links en rechts wordt ingehaald. Maar dat doet er niet toe. Immers, in deze periode zorg je voor een stevige basis van waaruit je juist aan je snelheid kunt werken en in de lente en zomer goed kunt fietsen.

 

Fietsen in de winter

Doordat je voor een goede opbouw in een lagere intensiteit fietst is het eigenlijk helemaal niet zo`n goed idee om te spinnen in de winter. Het geeft natuurlijk wel een lekkere kick en zorgt ervoor dat je flink moe bent achteraf. Maar je doet er beter aan om in ieder geval in de maanden oktober, november en december wat rustiger aan te doen.

Ik kan er altijd erg van genieten om in de winter met een omweg naar de schaatsbaan te fietsen. Daar een uurtje te schaatsen en weer terug te rijden op mijn fiets. De hartslag laag, lekker buiten gereden en genoten van een echte wintersport. Daarnaast werken intervallen op de indoortrainer goed voor me. Niet te intensief, in een lage hartslag, maar wel met wisselende intensiteit of trapfrequentie. Zoals een training waarbij ik in een heel licht verzet begin en elke vijf minuten iets zwaarder schakel. Op die manier fiets ik lang, blijft mijn hartslag laag, maar heb ik wel afwisseling. Bevalt me stukken beter dan een uur simpelweg trappen in de woonkamer.

 

Intervaltraining op de Tacx

Een andere goede optie is een piramidetraining met korte blokjes. Ik begin in een lage intensiteit en trap licht. Een mooie kans om ook mijn trapfrequentie te trainen. Na vijf minuten ga ik 1 minuut op een zwaarder verzet. Niet te zwaar, want ik wil mijn hartslag niet te hoog hebben. Dan schakel ik terug en na een minuut schakel ik weer zwaarder. Dat hou ik twee minuten vast. Uiteindelijk bouw ik door tot de interval dat ik zes minuten zwaarder trap en de rust steeds een minuut blijft. Eenmaal op de zes bouw ik weer af. Je fietst dan meer dan 40 minuten op je indoortrainer!

Het intervalschema komt er dan als volgt uit te zien: 1-1-2-1-3-1-4-1-5-1-6-1-5-1-4-1-3-1-2-1-1

 

Lees ook:

Sneller fietsen voor dummies

Voorkom schouderpijn op de racefiets

Je uithoudingsvermogen trainen op de fiets

Volg ons ook op Instagram, Facebook en Youtube voor meer tips, blogs en filmpjes. Op Facebook hebben we de Stoere Vrouwen Fietsen Samen groep waar we het over fietsen hebben en afspreken voor leuke ritten.

 

Astrid

SVS is voor Astrid de kans om over de dingen die zij belangrijk vindt te vertellen. De sportieve computer nerd ervaart de natuur als haar thuishaven, haar rustpunt. Fietsend door Kenia, zwemmend in een Fjord in Noorwegen. Maar ze staat met haar werk in de IT ook midden in de moderne wereld. Midden in de drukte van deze tijd, het luide roepen van mensen op social media en het uitputten van de aarde door de mens, probeert Astrid haar weg te vinden. Balans te bewaren en kleine manieren te ontdekken om zo mooi mogelijk te leven. Schrijven voor onze site doet ze niet vaak, maar zodra ze het doet is het altijd raak

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.